سردار سرتیپ داوود عامری رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس، روز سه شنبه در این آیین که در مجتمع فرهنگی شهید مصطفی خمینی شهر دماوند برگزار شد، این مراسم را تکریم شهدا، راه و منش آنان دانست و اظهار داشت: امروز رونمایی از کتابی است که تلاش شده تا بخشی از سیره و روش شهدا قلم بخورد و به نسل های آینده شناخته شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه هر اندیشه ای برای جاری بود و انتقال به نسل های آینده، نیازمند ادبیاتی است، افزود: امروز ادبیات پایداری و دفاع مقدس ادبیات با ارزش و فاخری است و این ما هستیم که باید با تلاش خود اندیشه مقاومت و مردانگی را به نسل های حال و آینده منتقل کنیم.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس با اشاره به اینکه هر کس در خصوص شهدا قلمی می زند، به دنبال نشانه ای است، خاطرنشان کرد: تلاش امروز نویسندگان عرصه شهید و شهادت، طنین انداختن و ماندگار کردن صوت شهدا است چراکه این صوت با خود وحدت و امید به همراه دارد.

سردار سرتیپ عامری گفت: امروز اگر بخواهیم از دفاع مقدس سخن بگویم تنها صحبت از هشت سال جنگ تحمیلی نیست بلکه دفاع مقدس ایران از بلندی های الله اکبر آغاز شده و تا دشت های بی سنگر عراق امتداد دارد؛ مقاومت ملت بزرگ مسلمان ایران امروز تصویرساز مقاومت امت اسلامی است.

وی با بیان اینکه اندیشه مقاومت بزرگ فرزندان این سرزمین اندیشه ظلم ستیزی و اندیشه استکبار ستیزی و اقامه عدل و داد است، گفت: این مهم ترسیم کننده آینده ای سعادت بخش برای آیندگان است؛ بدانیک که کار برای شهیدان کمتر از شهادت نیست زیرا شهادت امتداد حرکت نیست بلکه مزدی است که مردان خدا برای طی طریقشان گرفته اند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه هیچ ملتی نمی تواند ماندگار شده و امید به آینده داشته باشد مگر اینکه صاحب فکری بزرگ و صاحب هنر برای انتقال این اندیشه بزرگ باشد، بیان داشت: آنچه از انقلاب اسلامی برآمد امروز بعنوان یک الگو در فرهنگ دفاع مقدس تبدیل به عصاره نمادینی شده که امروز می توانیم به یک فرهنگ ارزشمند نام ببریم.

وی افزود: ایران حوادث بزرگی را دیده است و امروز حماسه هشت سال جنگ تحمیلی این کشور حامل امید و حرکت برای بسیاری از کشورها و موجب افتخار این ملت است که اگر تاریخ انقلاب به درستی نوشته شود و به نسل آینده منتقل گردد، آنوقت شعار ما ایستاده ایم و ما می توانیم و ما پیروزیم تحقق خواهد یافت.

سردار سرتیپ عامری افزود: امروز اگر به لحاظ فرهنگی کشور ما به جایگاه بزرگی دست یافته و با تمام توطئه های ریز و درشت همچنان ایستاده است، به امید فتح قله های پیروزی و برافراشته شدن پرچم توحیدی در حرکت است و اگر شاهد هستیم کشور در حوزه علم و فناوری در آستانه یک تحول بزرگ جهانی است، این حرکت و اندیشه از سال های دفاع مقدس که برگفته از اراده و اعتماد به نفس بزرگ ملی است، بهره مند شده است.

محمدرضا سنگری، پژوهشگر عاشورا و دفاع مقدس در این مراسم با اشاره به اینکه شهدا از جایگاه ارزشمند و والایی برخوردار هستند، اظهار داشت: در روایات نقل شده که شهید هفت ویژگی دارند که حتی انبیا و اولیای الهی از آن برخوردار نیستند که مهم ترین آن شفاعت ۷۰ نفر در روز قیامت توسط شهید است و که قدمی برای آنان بردارد قطعا از شفاعت آن نیز برخوردار خواهد شد.

پژوهشگر عاشورا و دفاع مقدس به رونمایی از این کتاب ارزشمند اشاره کرد و گفت: این کتاب دارای ویژگی های بسیاری است که می توان به جمع آوری اطلاعات جامع و کامل آن در کمترین زمان ممکن، نبود موضوعی زائد در متن کتاب، استفاده از خاطرات و دلنوشته های شهدا، معرفی خانواده آنان، آشنایی با خصوصیات خوب و ارزشمند اخلاقی آن شهدا و ... اشاره کرد.

سرگرد پاسدار روح اله عرب، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان دماوند در این مراسم تقارن رونمایی از این کتاب ارزشمند را در شب ولادت حضرت زینب(س) ارزشمند و ستودنی خواند و اظهار داشت: حماسه ارزشمند عاشورا با وجود حضرت زینب(س) گسترش یافت و امروز وظیفه ماست تا یاد و نام آنان را که از جان و مال خود گذشتند، به نسل های آینده منتقل کنیم.

وی بیان خاطرات، زندگینامه و وصایای آنان در قالب کتاب، هنر، نمایش و ... را در معرفی آنان و ادامه دادن راهشان موثر خواند و گفت: این کتاب زندگینامه چهل شهید پاسدار شهرستان دماوند است که برای نخستین بار در حوزه دفاع مقدس این مهم با تالیف قاسم رضایی گردآوری شده و می توان دایرة المعارفی مختص به شهدای پاسدار شهرستان دانست.

قاسم رضایی، مولف کتاب چلچراغ فروزان نیز در این خصوص به خبرنگاران گفت: ۴۰ شهید پاسدار شهرستان دماوند از جمله شهدای برجسته منطقه هستند که درنظر گرفتیم به پاس جایگاه ارزشمند و والایی که داشتند، یاد و نام آنان را زنده و جاوید نگاه داریم.

وی با بیان اینکه تالیف این کتاب ۲۳ روز بطول انجامید، گفت: در این کتاب نام، عکس، زندگی نامه و معرفی کامل شهید قرار گرفته است و امید داریم به زودی در شهرستان از همه شهدای نهادهای مختلف همجون شهدای کارمند، شهدای فرهنگی، شهدای دانش آموز و ... دایرة المعارفی داشته باشیم.

رضایی با بیان اینکه این کتاب می تواند برای هنرمندان و نویسندگان بسیار موثر باشد، افزود: شهرستان دماوند ۳۹ شهید پاسدار دارد که ۳۶ شهید آن در دوران دافع مقدس به شهادت رسیدند و سه شهید دیگر نیز با داشتن درجه جانبازی بالای ۷۰ درصد به شهادت رسیدند که شهید مهدی حسینی که سرگرد پاسدار نیز بودند در سال ۹۵ به جمع شهدای مدافع حرم پیوستند و نام ایشان نیز در این کتاب نقش بست.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.