افشین حبیب‌زاده روز سه شنبه در حاشیه یکصد و هشتاد و سومین جلسه علنی شورای شهر تهران توضیح داد: درحالی‌که اعتبار سالیانه شهرداری‌ها حدود ۱۸ هزار میلیارد است و از این اعتبار، بخشی به حمل و نقل عمومی اختصاص دارد.

وی ادامه داد: در وضعیت و توان مالی کنونی، شهرداری در حوزه حمل و نقل عملکرد خوبی داشته است و باید برای توسعه و افزایش کیفیت، بودجه لازم در اختیار شهرداری قرار گیرد.

معاون نظارت شورای شهر تهران با بیان اینکه سه هزار واگن باید به ناوگان مترو اضافه شود، افزود: اعتبار لازم برای تهیه این تعداد واگن ۵۰هزار میلیارد است و ۵۰هزار میلیارد دیگر برای سایر تجهیزات لازم است.

وی تأکید کرد: در صورت افزایش این میزان واگن به مترو، تعداد مسافران از ۲ میلیون نفر به هشت میلیون نفر افزایش خواهد داشت.

حبیب زاده همچنین با بیان اینکه ۱۰ دستگاه در اجرای قانون هوای پاک دخیل هستند که یکی از آنها شهرداری تهران است، اظهار داشت: این به معنای آن است که شهرداری ۱۰ درصد در کاهش آلودگی هوا وظیفه و نقش دارد که نقش اصلی شهرداری در این حوزه، در توسعه حمل و نقل عمومی متمرکز شده است.

حبیب‌زاده با اشاره به افزایش گوگرد در هوای تهران گفت: گفته می‌شود میزان گوگرد در تهران تا ۱۰ برابر افزایش یافته که نشان می‌دهد برخی از کارخانه‌ها از سوخت مازوت‌ استفاده می‌کنند که وزارت صمت باید با این‌گونه موارد مقابله کند.

به گفته وی، همچنین خودروها از استانداردهای لازم برخوردار نیستند که باز هم وزارت صمت در این حوزه مسئولیت دارد.

معاون نظارت شورای شهر تهران گفت: باید مشخص شود چند درصد قانون هوای پاک اجرایی شده و کدام نهادها و سازمان‌ها قوانین به تصویب رسیده در حوزه کاهش آلودگی هوا را اجرایی نکرده‌اند؟

۳۵ برنامه برای کاهش آلودگی هوا اجرا نشد

مرتضی الویری رئیس شورای عالی استان‌ها نیز در حاشیه جلسه شورا به خبرنگاران گفت: کشورهای مختلفی در دنیا با برنامه‌ریزی موفق شده‌اند در یک مقطع زمانی آلودگی هوای خود را مهار کنند و در تهران نیز برنامه‌های مختلفی برای کاهش آلودگی هوا تدوین شده است.

وی ادامه داد: در مقطعی در شورای اول، برنامه‌ای ۱۰ ساله برای کاهش آلودگی هوا به تصویب رسید و شورای اول ۳۵ پروژه را در این حوزه تعریف کرد که این پروژه‌ها تاکنون اجرایی نشده است.

الویری با اشاره به اینکه شهرداری تهران در حوزه توسعه حمل و نقل عمومی می‌تواند در کاهش آلودگی هوا مؤثر باشد، گفت: بسیاری از پروژه‌های این حوزه به دلیل عدم تحقق منابع مالی معطل مانده است.  

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران همچنین تأکید کرد: با مدیریت ترددها و سفرهای درون شهری می‌توان بر کاهش آلودگی هوا تأثیر گذاشت.

وی تکمیل و تجهیز خط ۶ مترو را یکی از اقداماتی عنوان کرد که مدیریت شهری در حال انجام آن است و می‌تواند در کاهش آلودگی هوا و مدیریت سفرها تأثیرگذار باشد. 

الویری خاطرنشان کرد: شهرداری اعلام کرده به طور متوسط ماهانه یک ایستگاه از این خط را به بهره‌برداری خواهد رساند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.