اوایل اسفند ماه امسال بود که مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور خبر از آغاز ثبت‌نام بیمه تکمیل درمان رانندگان حمل و نقل عمومی داد و در توضیح آخرین وضعیت این طرح عنوان کرد که صدور بیمه‌نامه‌های رانندگان حمل و نقل عمومی بدون سود و ضامن تا سقف 3 میلیون تومان است و فرآیند این طرح آغاز شده و رانندگان می‌توانند برای دریافت تمامی خدمات بیمه‌ای از قبیل بیمه شخص ثالث، بیمه تکمیل درمان، بیمه آتش‌سوزی و تمام بیمه‌نامه‌های مورد نیاز به شعب منتخب بیمه دانا که در هر شهر سازمان تاکسیرانی مربوطه اطلاع‌رسانی لازم را کرده مراجعه و نسبت به تشکیل پرونده اقدام کنند.
به گفته «ضامنی» طرح مذکور به دلیل عدم نیاز به ضامن، گشایش اعتبار و بیمه‌نامه صادره شرایط خوبی دارد و ثبت‌نام بیمه تکمیل درمان از شنبه (4 اسفندماه) آغاز می‌شود.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور در پاسخ به این پرسش که پیش‌بینی می‌کنید این بیمه‌ها چه تعداد از رانندگان را تحت پوشش قرار دهد، این‌گونه عنوان کرده بود که در آغاز این طرح حدود 3000 نفر تشکیل پرونده داده‌اند اما با توجه به مزایایی این طرح اعم از سود و کارمزد صفر درصد و پرداخت اقساط در 12 ماه به نظر می‌رسد تعداد بیشتری تمایل به ثبت نام داشته باشند.
از دیگر مزیت این طرح این بود که در صورتی که رانندگان نسبت به پرداخت اقساط خود، خوش حساب باشند، سال آینده نیز اتوماتیک و بدون مراجعه مجدد بیمه‌نامه هایشان صادر و به صورت رایگان به درب منزلشان ارسال می‌شود.
این مسئول عنوان کرده بود که رانندگان می‌توانند از روز شنبه با مراجعه به سایت www.Irtusan.ir ثبت نام‌شان را در حوزه بیمه تکمیل درمان انجام دهند و همچنین تا 20 اسفند سالجاری فرصت دارند نسبت به تکمیل اطلاعات خود و خانواده اقدام کنند تا پس از جمع آوری و تجمیع اطلاعات نسبت به صدور بیمه نامه تکمیل درمان اقدام شود.
پس از انتشار این خیر از سوی مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور، رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری زنجان نیز از اجرای این طرح در زنجان خبر داد و از رانندگان حمل و نقل شهری درخواست کرد که برای دریافت خدمات بیمه‌ای ثبت نام کنند.
سیداسماعیل موسوی عنوان کرد: در پی تفاهم نامه بین اتحادیه‌های تاکسیرانی شهری و اتوبوسرانی شهری با بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و بیمه دانا تسهیلاتی برای متقاضیان ارایه می‌شود که به موجب آن به رانندگان تاکسی درون شهری تسهیلات 30 میلیون ریالی و اتوبوس‌های شهری 60 میلیون ریالی با صفر درصد داده می‌شود و متقاضیان می‌توانند نسبت خدمات بیمه‌ای خود اقدام کنند.

امرار و معاش تاکسی‌رانان تحت‌الشعاع شرایط نامساعد اقتصادی
این مسئول با تأکید بر این موضوع که شرایط نامساعد اقتصادی، امرار و معاش تاکسی‌رانان را نیز تحت‌الشعاع قرار داده و اعطای چنین تسهیلاتی به ویژه در زمینه بیمه شخص ثالث می‌تواند بخشی از مشکلات این قشر را برطرف کند، بیان کرد: رانندگان تاکسی با مدارک مورد نیاز به بخش تاکسی‌رانی این سازمان مراجعه کنند و پس از احصای اطلاعات، تسهیلات برای ارائه خدمات بیمه‌ای از ابتدای سال آینده انجام می‌پذیرد.
رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری زنجان ادامه داد: با پیگیری‌های انجام گرفته در وزارت کشور و مجلس، بیمه تأمین اجتماعی تاکسیرانان در لایحه بودجه سال 98 قرار گرفت و از سال بعد50 درصد سهم دولت در بیمه رانندگان لحاظ می‌شود.
در اوضاع نابسامان اقتصادی تاکسی‌ران‌ها به سبب حضور رقبایی چون تاکسی‌های اینترنتی و سواری‌های شخصی و کمبود مسافر که رمق کار را از آنان گرفته خبر خوب مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور مبنی بر آغاز ثبت‌نام بیمه تکمیل درمان رانندگان حمل و نقل عمومی از شنبه (4اسفندماه) می‌توانست مرهمی بر دردهای‌شان باشد ولی در حال حاضر در پایان طرح قرار داریم با بررسی‌های صورت گرفته به دلیل ابهامات و مشکلاتی که در فرایند ثبت نام وجود دارد بسیاری از رانندگان تاکسی زنجان نتوانستند در این طرح ثبت نام کنند.
موضوعی که مهدی بهرامی، رئیس اتحادیه تاکسی‌رانی زنجان در گفت‌وگو با نیز بر آن صحه گذاشته و از مشکلات رانندگان در فرایند ثبت نام برای بیمه تکمیلی گلایه دارد و می‌افزاید: بخش قابل توجهی از رانندگان تاکسی نتوانستند از این امکان استفاده کنند و تنها رانندگانی که مشخصاتشان از سوی سازمان تاکسی‌رانی به ثبت رسیده است از این شرایط بهره‌مند می‌شوند.

سایت یا بسته بود یا خطا می‌داد یا کد تأیید ارسال نمی‌شد
به گفته رئیس اتحادیه تاکسی‌رانی زنجان ثبت مشخصات در سایت تا 18 اسفند ماه امکان‌پذیر نبود پس از آن نیز ثبت اطلاعات در سایت وجود داشت و تأییده تکمیل ثبت‌نام را ارائه می‌کند ولی کد نهایی به راننده ارسال نمی‌شود در حالی فقط تا 25 اسفند ماه سایت مذکور برای ثبت اطلاعات باز است.
بهرامی معتقد است که برخی از رانندگان تاکسی با وجود داشتن کارت شهری و مدارک مورد نیاز و سابقه فعالیت در ناوگان با مشکل ثبت نام مواجه‌اند و سایت خطا می‌دهد که در این بین پاسخ تاکسی‌رانی به رانندگان این بود که فقط افرادی که پیش از این مشخصات‌شان در سایت موجود است امکان ثبت‌نام در بیمه تکمیلی را دارند.
وی با بیان این مطلب که سال گذشته سازمان تاکسی‌رانی از هر راننده 10 هزار تومان اخذ کرد با این عنوان که اطلاعاتشان را برای دریافت دفترچه درمانی تأمین اجتماعی در سایت ثبت کند در حالی که الان عنوان می‌کنند که برای ثبت نام بیمه تکمیلی 10 هزار تومان را اخذ کردند.

برخی رانندگان انصراف می‌دهند
عدم تعیین رقم مشخص برای بیمه تکمیلی یکی از مشکلات و دغدغه‌های رانندگان تاکسی از سوی رئیس اتحادیه تاکسی‌رانی زنجان عنوان شد چرا که او معتقد است رانندگان نمی‌دانند در قبال این بیمه تکمیلی چه میزان باید ماهانه پرداخت کنند، آیا در توانشان خواهد بود یا خیر؟ در حال حاضر با مشخص نبودن این رقم رانندگان باید هر مبلغی که عنوان می‌شود پرداخت کنند.
وی با بیان این‌که در حال حاضر این ثبت‌نام‌ها به دفاتر پیشخوان ارجاع داده است و این دفاتر نیز برای انجام ثبت اطلاعات از هر راننده 10 هزار تومان دریافت می‌کند در حالی که در این ثبت نام هیچ کد تأییدی ارائه نمی‌شود که راننده بداند ثبت انجام شده یا خیر، تصریح کرد: عدم ارسال کد تأیید به منزله عدم ثبت نام بوده و بعداً می‌توانند ادعا کنند که راننده اصلاً ثبت‌نامی انجام نداده است.
به گفته این مسئول بیش از نیمی از رانندگان تاکسی متقاضی این بیمه بوده ولی از آنجایی که رقم پرداختی از سوی راننده مشخص نیست امکان انصراف برخی از این رانندگان در صورت تأیید اطلاعاتشان نیز وجود دارد، تصریح کرد: با توجه به وضعیت درآمدی فعلی رانندگان تاکسی، بسیاری از آنان توان پرداخت مبالغ حتی 200 هزار تومان در ماه را ندارند.

1200 راننده تاکسی بیمه هستند
با مراجعه به سایت ثبت‌نام بیمه تکمیلی رانندگان تاکسی یکی از شرایط عنوان شده داشتن بیمه پایه است در حالی که بسیاری از رانندگان باسابقه نیز از داشتن بیمه پایه محروم هستند حال در توضیح تعیین تکلیف این موضوع نیز بهرامی عنوان کرد که در زمان ثبت نام گزینه فاقد بیمه پایه نیز وجود دارد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک هزار و 200 نفر از رانندگان تاکسی دارای بیمه پایه هستند در حالی که از 11 سال پیش رانندگان از خدمات بیمه بهره‌مند شدند و در این بین رانندگان باسابقه‌ای نیز وجود دارند که با فعالیت بیش از 30 ، 40 ساله مشخصاتشان در سامانه وجود ندارند که بتوانند از بیمه پایه بهره‌مند شوند تا چه رسد به این‌که از بیمه تکمیلی استفاده کنند این افراد به دلیل شرایط سنی نتوانستند از این امکان بهره‌مند شوند و همچنان فاقد بیمه پایه هستند و به دلیل قوانین بیمه تأمین اجتماعی نمی‌توان شرایط برای بهره‌مندی آنان فراهم کرد.

700 تاکسی‌ران پشت نوبت برای دریافت بیمه پایه
این مسئول تصریح کرد: در حال حاضر حدود 700 نفر پشت نوبت برای دریافت بیمه پایه هستند ولی در حال حاضر سامانه هدفمندسازی یارانه ثبت‌نام بسته است و امکان اضافه کردن افراد جدید و جایگزین رانندگانی که بازنشسته شده و یا تغییر شغل داده یا فوت می‌کنند نیز وجود ندارد، بیان کرد: در صورتی که این سایت باز شود مشکل بیمه‌ای بسیاری از این رانندگان برطرف می‌شود.
وی در واکنش به اختصاص ارائه کارت خرید اعتباری برای رانندگان تاکسی در راستای حمایت از آنان برای خرید لوازم یدکی نیز این‌گونه عنوان کرد که این طرح از سوی اتحادیه تاکسی‌رانی زنجان از حدود دو سال پیش مطرح و در حال پیگیری است ولی با وجود شرایط اقتصادی و اعمال تحریم‌ها تا به این لحظه هیچ ابلاغیه‌ای از سوی ایران خودرو در این زمینه صادر نشده است.

اختصاص کارت خرید اعتباری به تاکسی‌رانان در بلاتکلیفی
به گفته بهرامی پیشنهاد اتحادیه تاکسی‌رانی برای اختصاص کارت خرید اعتباری به تاکسی‌رانان به این صورت بوده که به جای پول نقد مبلغ خاصی در این کارت‌ها شارژ شود تا رانندگان از آن فقط برای خرید لوازم یدکی استفاده کنند به طوری که در مواقع ضروری از این کارت برای خرید استفاده کرده و پول پرداخت نکنند و پس از سه روز اقدام به تسویه کنند و در صورتی که این تسویه به بیش از سه روز به طول انجامد راننده باید سودی بابت دیرکرد در تسویه پرداخت کند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان افزایش مدت بازپرداخت برای راننده وجود ندارد این‌گونه عنوان کرد که در صورت تأخیر و طولانی شدن پرداخت مبلغ از سوی راننده بانک سود دریافت می‌کند، یادآور شد: فعلاً مذاکرات در این زمینه فقط با ایران‌خودرو صورت گرفته و سایپا اظهار نظری نکرده است.
رئیس اتحادیه تاکسی‌رانی زنجان در پاسخ به میزان مبلغ کارت اعتباری نیز تصریح کرد: میزان مبلغ را قرار شده اتحادیه‌های استانی را براساس قدرت معشیت و بازپرداخت راننده تعیین کنند چرا که در شهرهای مختلف این میزان مبلغ به دلیل متغیر بودن هزینه‌ها و درآمدهای تاکسی‌رانان متفاوت است.

* روزنامه صدای زنجان، 1397،12،26.
3088/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.