احمد فدایی اردستانی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: کینوا با نام علمی Chenopodium quinoa willd یکی از گیاهان ارزشمند و ناشناخته‌ای است که به خاطر استفاده از دانه‌های خوراکی آن، کشت شده و از اهمیت ویژه‌ای در جهان برخوردار است.
وی اظهار داشت: امروز کینوا و محصولات تهیه‌شده از آن، در بسیاری از کشورهای جهان شناخته شده است و دانه خوراکی آن بین افرادی که به تغذیه سالم اهمیت می‌دهند، از محبوبیت زیادی برخوردار است.
وی تصریح کرد: ارزش غذایی بالای کینوا و توانایی آن برای ایجاد امنیت غذایی باعث شد تا سازمان ملل متحد، سال ۲۰۱۳ را به عنوان سال بین المللی کینوا نامگذاری کند در حالی که این گیاه در کشور ما همچنان ناشناخته است.
فدایی گفت: کشت این گیاه، به مراتب آسان‌تر از غلاتی نظیر گندم، جو و ذرت بوده و در مقایسه با این گیاهان که در دوره کشت به ۶ تا ۸ نوبت آبدهی نیاز دارد، فقط به ۴ نوبت آبیاری احتیاج دارد ضمن این که دو بار در سال می‌توان آن را کشت کرد.
وی ارزش افزوده حاصل از کشت گیاه کینوا را نسبت به سایر غلات دو تا سه برابر اعلام کرد.
مدیر جهاد کشاورزی ورامین اظهار داشت: با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوای ورامین، امکان کشت این گیاه در اراضی زراعی شهرستان وجود دارد، از این رو تلاش می‌شود تا با آشنا کردن کشاورزان با این گیاه، برای نخستین بار کینوا در ورامین کشت شود.
وی گفت : با هماهنگی یک شرکت دانش بنیان در زمینه فراوری کینوا، تلاش می‌شود تا محصول تولید شده در شهرستان به صورت تضمینی خریداری و در ورامین فراوری و به بازار مصرف عرضه شود.
ورامین بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت دارد که به دلیل محدودیت منابع آبی تنها ۳۸ هزار هکتار آن زیر کشت انواع محصولات باغی و زراعی می‌رود.

خاطرنشان می شود کینوا غله‌ای است که آن را به‌خاطر دانه‌های خوراکی اش کشت می‌کنند.

در واقع کینوا غله‌ی واقعی نیست، بلکه شبه‌غله است. به عبارت دیگر، کینوا اساسا دانه است، اما شبیه غلات آماده و مصرف می‌شود.

امروزه می‌توانید کینوا و محصولات تهیه‌شده از آن را در تمام دنیا مخصوصا در فروشگاه‌ها و رستوران‌هایی که غذای سالم عرضه می‌کنند، پیدا کنید.

هزاران سال است که در آمریکای جنوبی از این غله استفاده می‌شود، اما تنها چند سال است که معروف شده و در همه‌جای دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

امروزه می‌توان کینوا و محصولات تهیه‌شده از آن را در تمام دنیا مخصوصا در فروشگاه‌ها و رستوران‌هایی که غذای سالم عرضه می‌کنند، پیدا کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.