علی ناصری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال ۴۵۰ هکتار از مزارع این شهرستان زیرکشت چغندرقند رفته است که با توجه به دستورالعمل ستاد احیای دریاچه ارومیه نسبت به سال قبل افزایشی نداشته است.

وی با اشاره به افزایش میانگین برداشت چغندرقند از هر هکتار اضافه کرد: امسال با توجه به بارش‌های مطلوب، استفاده از بذر مناسب، مبارزه با آفت و تغذیه گیاهی برداشت چغندرقند از هر هکتار مزارع بین پنج تا ۱۰ تن افزایش یافته است.

وی با اشاره به تحویل پنج هزار تن محصول چغندرفند به کارخانه‌های طرف قرارداد گفت: این مقدار محصول، تحویل کارخانه قند شهرهای میاندوآب و ارومیه داده شده است.

رییس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شاهین‌دژ بیان کرد: تاکنون عیار چغندرقند برداشت شده در این شهرستان بیش از ۱۷ بوده است که پیش‌بینی می‌شود با تاخیر در برداشت این مقدار افزایش پیدا کند.

وی اظهار داشت: امسال چغندرقند با عیار ۱۶ به قیمت هر کیلوگرم چهار هزار و ۳۵۰ ریال خریداری می‌شود که بسته به عیار چغندرقند این نرخ متفاوت است.

سال گذشته نیز در مجموع ۲۰ هزار تُن چغندرقند در ۴۵۰ هکتار از مزارع شاهین‌دژ برداشت شده بود.

این شهرستان در مجموع دارای ۹۰ هزار هکتار زمین زراعی و باغی است که از این مقدار ۲۵ هزار هکتار به صورت آبی و مابقی هم به صورت دیم کشت می‌شود.

چغندرقند، گیاهی است از تیره اسفناج که بصورت گیاهی یکساله کاشت می‌شود.

چغندرقند طی دوره رشد رویشی فاقد ساقه بوده و بصورت مجموعه‌ای از برگ‌های بزرگ افقی تا عمودی مشاهده می‌شود و طول دوره رشد برای چغندرقند ۶ تا ۹ ماه است. 

چغندرقند سازگاری وسیعی به شرایط محیط متنوع دارد به سرما و گرما نسبتاً مقاوم است تحمل خشکی را دارد به شوری خاک نیز مقاوم است. 

عوامل محیطی مانند حرارت، نور، طول روز و رطوبت خاک تا حد زیادی تعیین کننده نحوه رشد و ذخیره قند در ریشه دارد و خاک‌های بارور، دارای زهکشی خوب، بافت متوسط و اسیدیته خنثی تا کمی قلیایی برای چغندر قند ایده‌آل است. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.