محمد فرید سپری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه سرمای دیرس بهاره باعث آسیب دیدن جوانه های تازه بیدارشده درختان میوه و حتی میوه های تازه تشکیل شده می شود افزود: این پدیده از مهمترین عوامل موثر در کاهش محصول باغات میوه به شمار می آید که در برخی سال ها بیش از 90 درصد محصول را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است.
به گفته وی، استفاده از ارقام دیر گل و مقاوم در برابر سرما و استفاده از ترکیبات شیمیایی برای تاخیر در گلدهی گیاهان و درختان از مواردی است که باغداران می توانند برای جلوگیری از خسارت های سرمای دیرس بهاره از آن استفاده کنند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: پاشیدن آب در دمای صفر درجه بر روی شاخه های درختان موجب تشکیل لایه عایق یخ در اطراف جوانه می شود به طوریکه به ازای هر لیتر آب یخ زده 80 کیلو کالری گرما آزاد می‌شود.
سپری با اشاره به اینکه تدابیر زراعی و مدیریتی باید به عنوان یک اولویت کشاورزی باشد افزود: از عمده ترین این تدابیر تغذیه مناسب، اصلاح سیستم های آبیاری، مبارزه اصولی با علف های هرز است.
وی افزود: گرم کردن باغات توسط بخاری های باغی و دمنده های موجود راهی برای جلوگیری از سرمازدگی درختان در سرمای دیررس بهاره است.
استان کردستان 29 هزار و 137کیلومتر مربع مساحت دارد که یک میلیون و 240هزار و 11هکتار آن زمین کشاورزی است.
مجموع تولیدات زراعی استان کردستان بیش از یک میلیون و 500 هزار تُن در سال است که باتوجه به استعداد آب و خاک می توان میزان این تولیدات را حداقل تا سه میلیون تُن در سال افزایش داد.
3034/6108
** خبرنگار: حسن حسین زاده /** انتشار دهنده: امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.