حمید زاهدی عصر دوشنبه مصادف با تاسوعای حسینی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نان، سیب‌زمینی، تخم‌مرغ و چند برش گوجه فرنگی ساده ترین غذای این حسینیه برای پذیرایی از عزاداران سید الشهدا (ع) است.

وی افزود: در برخی از شب های دهه اول محرم، به همت و نذر اهالی سیاهبند قدیم عدس پلو، قیمه و یا قورمه سبزی در آشپزخانه مسجد طبخ و در سفره عشق به اباعبدالله الحسین(ع) در طبق اخلاص به میهمانان تعارف می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر بومهن افزود: مراسم تعزیه خوانی از سال‌های گذشته دردهه اول محرم هر روز عصر ساعت شش در این حسینیه نسل به نسل تا امروز برگزار شده است.

زاهدی گفت: کودکان دیروز و پدران امروز بازی در نقش طفلان مسلم را به فرزندان خود سپردند و در گوش کودکان خود نجوا کردند که به رسم امانت نقش خود را با جان و دل اجرا کنند تا روزی که پدر شدند روایتگری نقش عشق را در تعزیه را به فرزندان خود بسپارند و نسل‌های آینده ما از رشادت و شجاعت اباعبدالله (ع) و یاران با وفای نینوا با خبر سازند.

عضو هیات امنای حسینیه سیاهبند قدیم در ادامه اظهار داشت: حسینیه سیاهبند قدیم با هزینه ساکنین سیاهبند و اعضای هیات امنای حسینیه در سه مرحله بازسازی، بهسازی و مرمت شده است.

زاهدی با اشاره به شکل و شمایل فضای داخل حسینیه در زمان گذشته اظهار داشت: این مکان در زمان قدیم ۳ طاقنما داشت، یک طاقنما متعلق به محله طاهرآباد، یک طاقنما در اختیار محله شهرآباد و طاقنمای سوم متعلق به عزاداران سیاهبند بود.

وی افزود: درروزهای عاشورا و تاسوعا دسته‌های عزاداری از  طاهر آباد و شهر آباد به حسینیه می‌آمدند و در زیر طاقنماهای تعیین شده به سینه زنی و نوحه خوانی می پرداختند و در پایان مراسم هر یک از سیاهبندی‌ها تعدادی از عزاداران را به خانه خود می‌برد و از آنها در منزل خود پذیرایی می‌کرد.

عضو هیات امنای حسینیه سیاهبند با اشاره به سفره های ساده اطعام عزداران در این حسینه خاطر نشان کرد: الگوی اصلی ما ساده زیستی امامان و ائمه اطهار در زندگی هستند و با پیروی از این رفتار ائمه و معصومین سفره های اطعام ساده را با هدف گسترش ساده زیستی برای عزداران حسینی پهن می‌کنیم.

وی با اشاره به حضور پر شور جوانان در این حسینیه و مجلس گردانی آنها خاطر نشان کرد: جوانان هیاتگردان و پرچمدار هستند و در این حسینیه تاریخی بیشتر کارها را جوانان با عشق به سید الشهدا (ع) در کنار خادمان پیشکسوت انجام می‌دهند.

شهر بومهن با ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در شهرستان پردیس و در شرق پایتخت قرار دارد.

تهرام/۹۴۴۱//۱۳۴۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.