به گزارش خبرنگار ایرنا، همزمان با چهلمین روز شهادت اباعبدالله از شامگاه گذشته در سراسر استان مازندران آیین های سوگواری و عزاداری برپا و اماکن متبرکه؛ حسینیه ها و مساجد یکپارچه سیاهپوش و خیمه گاه ماتم شد.
از شب گذشته سراسر خیابان های شهرهای مازندران مملو از دسته های عزاداری شدند که در قالب هیات های زنجیر و سینه زنی حزن و اندوه خود را به ساحت مقدس سیدالشهدا تقدیم کرده و امروز نیز در خیابان ها بر سر و سینه زدند.
عزاداران حسینی از شامگاه گذشته راهی مراسم سوگواری شدند و امروز همزمان با چهلمین روز مرثیه عشق بسیاری از سوگواران مهمان سفره اطعام نذرکنندگان درگاه ارادت به سیدالشهدا شدند.
واعظان و سخنرانان در مدح سیدالشهدا و شرح پیام واقعه کربلا به موعظه و ایراد سخن و مداحان به مرثیه سرایی پرداختند و عزاداران با قرائت زیارت عاشورا به ساحت سیدالشهدا سلام دادند.
سوگواری در اربعین سیدالشهدا در استان مازندران علاوه بر آیین های عمومی همراه با رسوم سنتی و کهن خاص دیار علویان است که قرن ها سینه به سینه از پیشینیان دست به دست شده و خلوص و ارادت به خاندان اهل بیت (ع) را بر دفتر عشق این سرزمین ثبت کرده است.
آیین های سنتی همچون حلیم پزان که از شب اربعین توسط عاشقان سیدالشهدا آغاز و تا صبحگاه ادامه می یابد و دیگ های حلیم نذری پس از آماده شدن همراه با ذکر صلوات، زیارت عاشورا و حدیث کساء باز و حلیم نذری بین عزاداران ، کوچه به کوچه و محله به محله توزیع می شود.
آیین حلیم پزان به قدمت دو قرن از جمله آیین هایی است که به همت مردمان متدین مازندران از عبار فراموشی در امان مانده است.
عزاداران حسینی در استان مازندران همچون روزهای نخستین محرم در بسیاری نقاط بویژه روستاها مهمان سفره نذری هستند و به جز حلیم با آش و غذاهای محلی پذیرایی می شوند که این مهمان نوازی نیز ریشه ای کهن دارد.
عزاداران حسینی همچنین در کوچه و خیابان ها و ایستگاه های صلواتی و چایخانه های حسینی با شربت و حلوا و شله زرد پذیرایی می شوند.
7335/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.