به گزارش ایرنا، عیسی فرهادی روز یکشنبه در مراسم رونمایی از تک اثر نقاشی قهوه خانه ای زندگی حضرت علی(ع) مرحوم حسین همدانی به مبحث میراث فرهنگی و معماری کشورمان در دنیا اشاره کرد و گفت: این تنوع فرهنگی و غنای تاریخی باعث شده که تاریخ، گذشته و بالندگی این مرز و بوم را به خوبی به دنیا معرفی کند چرا که برخی بناها و دستاوردهای علمی کشورمان می توانند گواه این موضوع باشند.

وی با اشاره به اینکه در یکصد سال اخیر به علت استحکام نیافتن قوام هنر، دانشگاههای معماری در تهران متروکه و رشد نیافته شده است خاطر نشان کرد: اگر ۲ساختمان را برای تهران معرفی کنیم تا دوستداران و علاقه مندان به هنر از وجود آنها بهره ببرند، نمی توان اسمی را نام برد بلکه می بایست با برطرف شدن ضعف ها، معماری خود را غنی کنیم.

فرهادی ادامه داد: علی رغم همه پیشرفت های علمی، دانشگاهی و پزشکی کشورمان برخی مراکز دانشگاهی از جمله میراث فرهنگی نسبت به گذشته رشد نیافته است که هم اینک می بایست تلاش کرد تا داشته های خود را حفظ و احیا کنیم.

فرماندار تهران همچنین در خصوص ایجاد اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تهران نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه تهران یکی از ابر شهرهای جهان محسوب می شود جای خالی این نهاد میان هنرمندان و اسطوره های آن بیشتر به چشم می خورد و در نظر داریم تا در آینده نزدیک شاهد فعالیت میراث فرهنگی در شهرستان تهران باشیم.

 همچنین مدیر موزه رضا عباسی در این مراسم تصریح کرد: موزه ها گنجینه وسیع کشور به حساب می آیند چرا که فرهنگ، تاریخ و غنای یک کشور را در معرض دید عموم قرار خواهند داد.

آفرین امامی با بیان اینکه در صدد هستیم تا با الهام از روش های مدرن شی محوری را در این موزه ایجاد کنیم افزود: هم اکنون بیش از ۵۲ هزار شی از هزاره ششم قبل از میلاد تا معاصر در این محل نگه داری می شوند که علاقه مندان می توانند سیر تکامل هنر، تمدن و فرهنگ را در ایران زمین دنبال کنند.

امین اموال موزه رضا عباسی نیز گفت: پیشینه ایجاد نقاشی قهوه خانه به دوران آل بویه باز می گردد که بیشترین تصاویر مربوط به مراسم محرم بوده است.

سحر گودرزی خاطر نشان کرد: در حال حاضر بیشتر تصاویر نقاشی قهوه خانه ای در موزه های فرانسه، آمریکا، ترکیه، انگلیس و در کشور نیز در موزه رضا عباسی و کاخ سعد آباد وجود دارد.

همچنین در پایان مراسم نیز مرشد حسن بصیری با پرده خوانی از این اثر به شخصیت بارز امام علی(ع) پرداخت.

به گزارش ایرنا، حسین همدانی (متولد ۱۳۰۵ و وفات ۱۳۸۴) از شاگردان مطرح محمد مدبر از اساتید به نام نقاشی قهوه خانه ای بود که تابلو زندگی پر افتخار حضرت علی (ع) را در قطع ۱۸۰*۱۳۵ سانتی مربع، بدون تاریخ ایجاد اثر با متریال رنگ و روغن به تصویر کشیده است.

همچنین نقاشی قهوه‌خانه شیوه‌ای از نقاشی ایرانی است که این نقاشی، روایی رنگ روغنی با درون‌مایه‌های رزمی، مذهبی و بزمی است که در اواخر قاجار و اوایل پهلوی هم‌زمان با جنبش مشروطهٔ ایران، اوج گرفت.

موزه رضا عباسی کاشانی سال ۱۳۵۶ در خیابان شریعتی - نرسیده به پل سید خندان تهران گشایش یافت و به یاد نقاش مشهور دوره صفوی اهل کاشان، رضا عباسی نامگذاری شد.

تهرام/۷۲۴۷//۶۱۳۹

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.