به گزارش ایرنا، بنا به سنت دیرینه جمعی از هیات های عزاداری از سراسر کشور در ایام شهادت حضرت مسلم ابن عقیل(ع) به مدت سه شب ( 17، 18 و 19 مرداد ماه ) در قالب دسته های عزادار به حرم مطهر حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) مشرف شده و به برگزاری مراسم عزاداری می پردازند.

در این سه شب دسته های سینه زن در صحن های حرم مطهر تجمع کرده و مراسم باشکوهی را به یاد نخستین شهید واقعه جانسوز کربلای حسینی عزاداری می کنند.

آیین مسلمیه امسال با حضور نماینده تولیت مسجد کوفه و آستان مقدس حضرت مسلم(ع) برگزار می گردد که با اهدا پرچم متبرک گنبد حضرت مسلم بن عقیل(ع) به این آستان مقدس، این پرچم اهدایی در جایگاه برگزاری مراسم شب های مسلمیه نصب خواهد شد.

آستان مقدس طبق سنوات گذشته در آستانه فرارسیدن ایام مسلمیه، با انجام تمهیدات لازم برای برگزاری این مراسم در حرم مطهر و همچنین تجهیز واحدهای مختلف اعم از انتظامات، دفاتر خدمات زائر، امور فنی، دارالشفاء کوثر، اماکن متبرکه، روابط عمومی و... در این شب ها، آمادگی های لازم را برای حضور هیات های عزادار و عاشقان آل الله فراهم نموده است.

این مراسم که هر ساله به مدت سه شب برگزار می شود بزرگترین و با قدمت ترین مراسم سوگواری در پایتخت کشورمان است.

آنگونه که پیرغلامان اهلبیت روایت کرده اند، مراسم مسلمیه در حدود 120 سال قبل با ورود یکی از ذاکران نامی آن زمان به نام شیخ مرزوق به تهران همزمان شده که مومنان تهران و شهر ری فرصت به دست آمده را غنیمت شمرده و برای برپایی مراسم عزا از وی در مقدس ترین مکان پایتخت یعنی حرم حضرت (ع) دعوت می کنند و هیات های عزادار به همراه دستجات عزاداری به سمت مزار ریحانه ری روانه می شوند و این امر تبدیل با قدمت بالای یک قرن به یک سنت حسنه تبدیل شده است.

مسلم بن عقیل(ع) از آل ابوطالب، پسرعموی امام حسین(ع) که هنگام قیام عاشورا سفیر او در کوفه بود.

مسلم در برخی فتوحات مسلمانان و نیز در جنگ صفین حضور داشت. او به نمایندگی از امام حسین(ع) به کوفه رفت تا اوضاع آنجا را به امام حسین(ع) گزارش دهد که اگر کوفیان در دعوت خویش مصر و صادق هستند، امام به آنجا برود.

وی در گزارشی به امام(ع)، از آمادگی کوفیان خبر داد. با نصب عبیدالله بن زیاد به حکومت کوفه و ترس و هراس کوفیان از او، آنان به ناگاه از اطراف مسلم پراکنده شدند. مسلم دستگیر شد و در روز عرفه (سال ۶۰ قمری) به دستور عبیدالله به شهادت رسید.

مراسم سنتی «مسلمیه» همه ساله در شهرری برگزار می شود و جمعی از هیات های کشور و شهر تهران در ایام شهادت حضرت مسلم ابن عقیل (ع) فرستاده امام حسین (ع) به شهر کوفه، به مدت سه شب در قالب دسته های عزاداری در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) تجمع می کنند.

7247/6003

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.