این بازدید از بعدازظهر جمعه در شعبه های ۶ منطقه واقع در شرق و جنوب پایتخت شامل مناطق ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۷، ۱۸ و ۱۹ انجام شد و مسجد جامعی ضمن مشاهده فرآیند رای گیری در این شعب از نزدیک با شهروندان و رای دهندگان به گفت و گو پرداخت.
پس از این بازدید مسجدجامعی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا به بررسی مشاهدات امروز خود پرداخت و به پرسش هایی درباره شورایاری ها و نیز مدیریت شهری پاسخ گفت.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: این بازدید دو صورت داشت، اولا احساس مردم این مناطق این بود که مسئولان به آنجا کمتر توجه می‌کنند و از این جهت از این حضور خوشحال می‌شدند.

وی یادآورشد: این مردم به رشد خاصی در دفاع از حقوق شهروندی خود رسیده‌اند و خیلی  صریح مسائل و مشکلاتشان را مطرح می‌کنند ولی جالب اینجاست که این فهم از مشارکت به نحوی است که بیان این مسائل و مشکلات به حضور نیافتن آنان در انتخابات منجر نمی‌شود و این موضوعی است که برخی از آنان نیز به آن تاکید کردند.

مسجدجامعی اظهارداشت: چون این مردم از گروه‌های مختلفی از شهرهای متفاوت هستند یک گونه رقابت پنهان و گاه آشکاری نیز (بین آنان)‌وجود دارد که در مدیریت محل هر یک از این ساکنان یا فرزندان مهاجران پیشین سهم بیشتری داشته باشند و این موضوع موجب می‌شود تا تلاش هر گروه بیشتر شود.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: از سوی دیگر، یک گونه اعتراض هایی هم وجود دارد که ما نمی‌توانیم انتخابات را کنترل کنیم چون گاه کسانی از این گروه ها و از شهرهای نزدیک می‌آیند و به کاندیداهای همراه رای می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه تاثیر شورایاری‌ها در حل مسائل و مشکلاتشان نظرات مختلفی وجود دارد و آنان در این باب سوالاتی داشتند.

مسجد جامعی ادامه داد: با وجود تمامی این مسائل، مشارکتشان خوب و بالا بود و تلاش داشتند نمایندگانی داشته باشند که از مجموعه های مورد قبول و علاقه خودشان باشد و بتوانند رابط آنان برای حل مشکلات شهری باشند.

رئیس ستاد پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌های تهران گفت: تلقی برخی از آنان این بود و انتظاراتی داشتند که فراتر از از حوزه اختیارات شورایاری‌ها و حتی شوراست؛ مسائلی را مطرح می‌کردند که حتی خود شورا هم در این زمینه چندان دستش باز نیست و چون گاه این مباحث در تبلیغات مطرح شده بود، مردم نیز این مسائل را در ذهن خود داشتند.

مسجدجامعی اضافه کرد: بعضی هم مسائل موردی مانند مشکلاتی که در منطقه یا ناحیه داشتند را مطرح کردند که مسئولان شهرداری منطقه حاضر در بازدید موارد را یادداشت کردند و امیدواریم پاسخی برای آنها داشته باشند.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این سوال که اگر شورایار بودن یک فعالیت داوطلبانه است، چرا برخی به دنبال کسب رای بیشتر به هر طریقی هستند، گفت: این حرکت داوطلبانه‌ای است اما وقتی فرد صاحب رای می شود منشا اثر نیز هست اما به هر صورت این علاقه‌مندی وجود دارد که منشا اثر باشند و این موضوع رغبت ایجاد می‌کند که در این فعالیت حضور داشته باشند.

شورایاران متخلف دوره‌های تایید نشدند

وی با بیان اینکه شورایاری یک فعالیت مردم‌نهاد مانند است تاکید کرد: برخی شورایاری‌ها در گذشته تخلف داشتند و صلاحیت آنان نیز البته تایید نشد و حذف شدند.

مسجدجامعی بیان کرد: شورایاران وقتی تلقی بیش از وظایف و اختیارات داشته باشند، چنین مسائل پیش می آید؛ البته معمولا در حوزه خود ما هم (‌این مسائل) هست و برخی از مسائلی که در حوزه آموزش و پرورش یا مربوط به وزارت کار  مطرح می‌شود، مردم گلایه دارند که چرا شهرداری یا شورای شهر اقدامی نمی‌کند.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: بخشی از این نگرش یک مقدار به سابقه‌ای که وجود داشته است بر می‌گردد؛ زمانی مدیریت شهری به تمامی این مسائل ورود پیدا می‌کرد یا قول ورود می‌داد و شاید هم کم و بیش منشا چنین ذهنیتی می‌شد که همه مسائل را باید شهرداری حل کند و بقایای آن هم همچنان وجود دارد.

مشارکت کمتر از قبل نبود

مسجدجامعی در خصوص نتیجه مشارکت و حضور مردم پای صندوق های رای در این انتخابات نیز افزود: میزان مشارکت برای چنین فعالیتی خوب است، در مجموع رسانه صدا و سیما نقش زیادی داشت و در یکی دو روز آخر حضور پیدا کرد.

وی گفت: مشارکت در انتخابات شورایاری ها همواره در همین سطح بوده و نسبت به دوره های قبل کمتر نشده است و حتی حناچی شهردار تهران نیز امروز برای اولین بار در این انتخابات شرکت کرد.

مسجد جامعی یادآورشد: در این دوره فعالیت‌ها در فضای مجازی نیز وجود داشت و امکان حضور بیشتری را نیز فراهم کرده بود در حالی که در دوره های قبل این فرصت نبود.

تغییر ترکیب شورایاری‌ها

رئیس ستاد پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها گفت: ترکیب شورایاری‌ها و داوطلبان در این دوره تغییر یافته که در نتیجه انتخابات نیز تاثیرگذار است و به نظر متوسط سن شورایاران جوانتر خواهد شد؛ گرچه این موضوع در آیین‌نامه نیز پیش‌بینی شده و سقف سنی نیز برای داوطلبان اعلام شده بود.

وی اظهارداشت: سطح تحصیلات و تنوع آن نیز به لحاظ شغل، تجربه و تحصیلات را در این دوره بیشتر خواهیم داشت و مجموعا حضور زنان که در دوره چهارم قدری نسبت به دوره سوم کاهش یافته بود، در این دوره افزایش پیدا کرده است.

مسجدجامعی خاطرنشان کرد: تصورم این است که آن افزایش نامزدهای بانوان را ما در افزایش برگزیده‌ها نیز خواهیم داشت و در خود انتخابات در این مناطقی که بازدید شد مشارکت زنان و جوانان چشمگیرتر بود.

آسیب‌شناسی مشارکت مردم

این عضو شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این پرسش که پایتخت بیش از هشت میلیون نفر جمعیت دارد، آیا اخذ ۵۰۰ هزار تا ۶۰۰ هزار رای عدد کوچکی برای مشارکت مردم( در انتخابات شورایاری‌ها) نیست؟ گفت: بله، این رقم کم است؛ این مساله باید آسیب‌شناسی شود، اما در یک بخشی از آن نیز باید تاثیر شورایاری‌ها در برنامه های شهری بیشتر دیده شود.

مسجدجامعی تاکید کرد: یکی از کارهایی که ما باید حتما انجام دهیم و از ما گلایه داشتند، این تجربه گزارش دادن شورایاران و نمایندگان محلات در صحن علنی شورای اسلامی شهر است که باید آن را تکمیل کنیم.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: به هر حال این حضور مهم بود که نمایندگان محلات در شورای شهر گزارش دهند؛ پیش از این نمایندگان محلات در صحن گزارش می‌دادند و سایر اعضا نیز در صحن عمومی می‌نشستند و در مورد گزارشی که داده می‌شد، اظهارنظر می کردند و این در بودجه و برنامه ها تاثیرگذار بود.

وی اعلام کرد: یک دوره‌ای هم مصوبه‌ای بود که در بودجه‌ریزی محله، نمایندگان شورایاری‌ها حضور داشته باشند و حتی برای آنان کلاس آموزشی هم گذاشته شد و اینها تجربیاتی است که باید جمع‌بندی و بحث های جدید به آن اضافه شود.

مسجدجامعی اضافه کرد: با توجه به ظرفیت های جدیدی که این شورایاری ها دارند قطعا در حوزه حقوق شهروندی و افزایش مشارکت در برنامه‌های شهری می‌توانیم شاهد تاثیرگذاری بیشتر آنان باشیم و امیدواریم این دوره تجربه‌ای شود که در دوره‌های بعد حضور بیشتری را داشته باشیم.

به گزارش ایرنا پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها که از ساعت ۸ صبح امروز در بیش از ۳۵۰ محله پایتخت شروع شده بود ساعت ۲۰ امشب پایان یافت.

این دوره از انتخابات به صورت کاملا الکترونیکی برگزار شد و افزون بر ۱۲ هزار متقاضی برای انتخاب سه هزار و ۵۰۰ شورایار به رقابت پرداختند.

شورایاران در واقع بازوان مشورتی مدیران شهری بویژه اعضای شورای اسلامی شهر تهران هستند که می‌توانند در تصمیم‌گیری‌های شهری در اجرای طرح ها و توزیع اعتبارات در محله ها نقش‌آفرینی کنند.

تهرام/۳۰۰۱/ ۱۰۰۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.