به گزارش خبرنگار ایرنا سید ابراهیم امینی روز سه شنبه در نشست خبری نخستین کنگره بین المللی آینده پژوهی و چشم اندازسازی شهری ایران افزود: متاسفانه جایگاه شوراها هنوز نهادینه نشده است و مراجع مختلف مدعی اظهارنظر در مصوبات این نهاد هستند.
وی اضافه کرد: برای مثال در ورشو (پایتخت لهستان) آموزش و پرورش تا قبل از دانشگاه زیرمجموعه مدیریت شهری است تا از چندپارگی جلوگیری شود.
امینی با بیان اینکه برای تحقق قانون مداری، معماری ایرانی اسلامی، حمل و نقل روان و رونق اقتصادی در شهر چاره ای جز شناسایی اختیارات شوراها که در قانون اساسی پیش بینی شده است نداریم خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم به خوبی کلانشهرها را اداره کنیم راهی جز این نیست.
امینی یادآور شد: تجربه های خوب دنیا نشان می دهد راهی جز پارلمان محلی با اختیارات لازم برای برنامه ریزی و وجود درآمدهای پایدار برای اداره شهرها وجود ندارد.
وی گفت: امیدواریم ورود مجمع تشخیص مصلحت نظام به این کنگره اتخاذ تصمیم نهایی و مشخص شدن متولی حوزه شهری باشد.
عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: اگر جایگاه شورا به عنوان پارلمان محلی نهادینه و رابطه شورا و مدیریت شهری با نهادهای حاکمیتی، شورا و شهرداری با یکدیگر قانونمند شود شاهد تاثیرگذاری بیشتری خواهیم بود.

**کنگره نگاه آمایشی دارد
رییس کمیسیون چشم انداز و نخبگان مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در این نشست با بیان اینکه طرح برگزاری کنگره بین المللی آینده پژوهی و چشم اندازسازی شهری ایران از سه سال پیش آغاز شد گفت: این کنگره نگاه آمایشی و پویشی نسبت به شهرها دارد و رویکرد آن اقتصاد محله محور است.
محمد ابراهیم مداحی افزود: پیش از این نیز جلساتی با شهرداران 31 استان، روسای شورای اسلامی شهرها، فرمانداران و سایر مسئولان مدیریت شهری برگزار شد.
وی یادآور شد: پیش از این مشابه این کنگره در ژاپن و امارات برگزار شده است.
مداحی با بیان اینکه آیین نامه این کنگره تدوین و به شهرداران داده شده است ادامه داد: در کنگره این مساله که شهرهای ما در هزاره سوم چه شهرهایی هستند و مدیریت شهری چگونه است بررسی می شود.
رییس کمیسیون چشم انداز و نخبگان مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: تجارب این حوزه جمع آوری شده و فراخوان عمومی آن پنجم خرداد امسال منتشر و نشست شهرداران کلانشهرها نیز نیمه اول تیرماه برگزار می شود.
مداحی اضافه کرد: همچنین نشست های تخصصی دانشگاهی در خرداد ماه، همایش در مهر و آبان و در نهایت کنگره در دی ماه سال جاری برگزار می شود.
قائم مقام پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در ادامه هدف از برگزاری این کنگره را شناسایی تهدیدها و فرصت ها، توانمندکردن نظام تصمیم گیری و تصمیم سازی، بسترسازی برای تحقق طرح های فردا، ارتقای ظرفیت های اجرایی و توسعه نظام مدیریت شهری ذکر کرد.
تهرام/9353/ 1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.