به گزارش ایرنا، آخرین نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان تهران عصر امروز شنبه در حالی برگزار شد که بررسی یک بخش از سند آمایش سرزمین این استان و طرح یکی از تهدیدهای پیش روی غرب تهران، به مساله اصلی آن بود.
انوشیروان محسنی بندپی در این نشست گفت: باید نگاه علمی، تخصصی برای برون رفت از وضعیت نامناسب کنونی در این شهرستان ها داشته باشیم چون اگر چشم ببندیم تا به همین شکل پیش برود، شرایط مشکل تر خواهد شد.
وی یادآورشد: با ادامه این شرایط به همین منوال، آیندگان به مسئولان فعلی از جمله بنده به عنوان مسئول استان نفرین خواهند کرد و اعلام می کنند که آنان ابزار، امکانات و دانش داشتند اما بریکی از مهمترین مسائلی که با آن مواجه بودند چشم بستند.
استاندار تهران حمایت نکردن از کشاورزان و رشد جمعیت را دو دلیل اصلی وضعیت کنونی خواند و گفت: از سوی دیگر در زمینه رشد شهرها و تغییر کاربری زمین های کشاورزی، نظارت چندان جدی گرفته نشده است.
وی اظهار داشت: از سال های ابتدایی پیروزی انقلاب این موضوع گسترش شهرها و شرایط کنونی به ذهن مسئولان رسید و از همین رو نیز قانون حفظ و گسترش فضای سبز شهرها را به تصویب رساندند که اکنون هم باید مد نظر قرار گیرد.
محسنی بندپی خاطرنشان کرد: کمیته ای به ریاست معاونت عمرانی استانداری، با حضور نمایندگان دادگستری، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، اداره کل راه و شهرسازی، ثبت اسناد، محیط زیست و شورای عالی استان تشکیل شود و حداکثر تا پایان خرداد نسبت به تدوین نظام اجرایی و شیوه عمل اقدام کند.
استاندار تهران گفت: اطلس سرزمین نقاط بحرانی شهرستان های ملارد، قدس و شهریار شناسایی و تدوین و منتشر شود تا هر کسی که تخلف کرد، نظارت همگانی بر آن صورت گیرد.
وی تصریح کرد: این اطلس باید از نقشه های دارای مقیاس برخوردار باشد که اگر مسئول صدور پروانه، مجوزی صادر کرد، بتوان فهمید که تخلف کرده و هیچ عذر و بهانه ای پذیرفته نباشد.
محسنی بندپی تاکید کرد: اداره کل میراث فرهنگی برای ثبت باغ ها به عنوان میراث طبیعی و شناسنامه دار کردن آنها کمک کند تا هر گونه تغییر کاربری تخلف محسوب شود و به یقین از این اقدام کل استان سود خواهد برد.
استاندار تهران با بیان اینکه کمیته ای تشکیل و دولت در خرید زمین های با ارزشی برای گسترش فضای سبز پیش قدم شود گفت: در گزارش فرماندار ملارد گفته شد که گاه زمین های روستایی داخل حریم گرانتر از زمین های شهری خرید و فروش می شود از همین رو باید طرح هادی تمامی روستاهای سه شهرستان ملارد، قدس و شهریار تا پایان سال 98 تدوین و تهیه شود.
وی ادامه داد: حریم شهرها برای تنفس آینده است و نباید در آن تغییر کاربری پیش بینی کرد.
**نگاه به شهرستان ها نگاه آمایشی است
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در این نشست ابتدا از تقسیم بندی این استان به پنج منطقه برای برنامه ریزی دقیق تر و بررسی مشکلات آنها سخن گفت و دستور کار نخست این نشست را بررسی منطقه یک استان که شامل شهرستان های قدس، شهریار و ملارد است، اعلام کرد.
نعمت الله ترکی اضافه کرد: از این پس نگاهمان به شهرستان ها نگاه آمایشی است و مشکلات و مسائل هر کدام را بر اساس مطالعات انجام شده در این سند، بررسی می کنیم.
شهرام عدالتی معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران سپس به ارائه گزارشی در خصوص مساله اصلی پیش روی منطقه غرب این استان اشاره کرد و گفت: از منظر آمایش سرزمین، عملا آینده غرب تهران فقط نمی تواند از مسیر تهران کرج ارتزاق کند و به حتم باید از هم اکنون به مساله پیش روی سه شهرستان ملارد، قدس و شهریار فکر کرد.
وی تصریح کرد: در این سه شهرستان غربی استان تهران یک میلیون و 438 هزار نفر جمعیت سکونت دارند که این احتمال می رود این منطقه نیز مانند استان البرز در قالب تقسیم بندی جدید جغرافیایی و یک استان دیگر از تهران جدا شود.
عدالتی با بیان اینکه اسناد و مطالعات سند آمایش نشان می دهد که بیشترین سکونت، مهاجرت و رشد جمعیتی استان تهران را تا سال 1400 در همین منطقه خواهیم داشت تاکید کرد: از سوی دیگر در شهریار با هرم سنی متفاوتی مواجه هستیم و جمعیت دانش آموزی و جوان آن به سرعت در حال رشد است.
معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران ثمره رشد جمعیت را افزایش سکونت و بزرگ شدن شهرها خواند و گفت: با بررسی روند رشد شهرهای همین منطقه غرب در 15 سال گذشته به سادگی می توان متوجه کاهش فضای سبز و بزرگ شدن شهرها و افزایش سکونت گاه ها شد.
وی بر لزوم برنامه ریزی از هم اکنون برای مدیریت مسائل پیش روی این منطقه از نظر حریم های شهری، اشتغال، مدارس، دانش آموزی و رشد جمعیت تاکید کرد و افزود: در سند آمایش سرزمین سناریوهای مختلف مدیریت این مناطق و فعالیت های هر یک از شهرستان ها پیش بینی و تعیین شده است.
عدالتی تاکید کرد: در صورتی که توسعه استان تهران بدون لحاظ وضعیت کنونی و شرایط و بحران های پیش بینی شده در سند آمایش سرزمین دنبال شود، کاری مشابه دنبال باد دویدن رخ می دهد.
نعمت الله ترکی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران نیز در ادامه به سخنان عدالتی اضافه کرد: با وجود آنکه اعلام می شود نزدیک 20 هزار هکتار درختکاری در سطح این استان طی ماه جاری انجام شد، نباید فراموش کرد که این آمار در کنار از بین رفتن 50 هزار هکتار از فضای سبز استان تهران رخ داده است.
وی ادامه داد: پیش بینی می شود طی پنج سال آینده بین دو تا سه میلیون نفر جمعیت در غرب استان تهران ساکن شوند، چون جای دیگری برای سکونت ندارند.
ترکی خاطرنشان کرد: در صورتی که از هم اکنون فضا را مدیریت نکنیم به حتم استمرار این وضعیت مشکل ساز خواهد شد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران نیز در ادامه این نشست اعلام کرد: نمی توان از سویی نگران ایجاد نشدن اشتغال در این استان بود اما به این موضوع فکر نکرد که با توسعه صنایع و اشتغالزایی، جمعیت از سایر نقاط به این استان مهاجرت می کنند و در آن ساکن می شوند و بار دیگر تقاضا برای کار افزایش می یابد.
مسعود محمدی یادآورشد: نباید اجازه داد که این دور باطل شکل بگیرد و بدون آنکه مشکل حل شود، مسائل موجود ادامه پیدا کند.
وی اظهار داشت: از سوی دیگر باید فکر جدی در خصوص تعیین حریم شهر تهران و شهرستان استان اندیشید که در این زمینه دستیابی به یک برنامه، نیازمند اقدام مشترک وزارت راه و شهرسازی و کشور با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی است.
محمدی این موضوع را نیز گفت: با توانمندی و تخصصی که در نیروهای این اداره کل وجود دارد، این آمادگی را داریم که طی حداکثر یک ماه حریم شهرها را تعیین و نقشه دقیق آن را ارائه کنیم.
فرماندار شهریار نیز در ادامه این جلسه بیان کرد: همه مسائل در تهران تحت شعاع بی برنامه قرار گرفته است و ساماندهی وضعیت کنونی نیاز به کاراستانی پایدار و همه جانبه دارد.
نورالله طاهری تاکید کرد: به نظر می رسد در استان تهران حریم دولت و استان تغییر کند و دستگاه های استانی به طور کامل مستقر شوند تا به شکل بهتری خدمت رسانی کنند.
طاهری اضافه کرد: باید حریم شهرها و شهرستان ها مشخص شود و برای حریم شهرها کاربری تعریف کرد تا به این طریق اجازه دخل و تصرف در آنها را سلب کرد.
فرماندار ملارد نیز در ادامه این جلسه بر لزوم تدوین برنامه جامع در حوزه شهرسازی در استان تهران تاکید کرد و خواستار اتخاذ تصمیم جدید بر اساس این اصول برای پایتخت شد.
حسین توکلی با بیان اینکه برخی جداسازی مسائل منطقه ای را خوب نمی دانند، خواستار تدبیر راهکار مناسب برای روستاهای دارای جمعیت بالا با مدیریت دهیاری و بودجه اختصاصی قابل توجه شد.
وی جدا کردن استان البرز از تهران را بدون ملاحظات مختلف به خصوص تعیین حریم شهرها و شهرستان ها یک اشتباه برشمرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران نیز در ادامه این جلسه گفت: ما در سند آمایش سرزمین به دنبال توزیع بهینه ظرفیت ها و امکانات متناسب با جمعیت در پهنه سرزمینی هستیم.
محمد تقی زاده به وجود خلاء جدی در نظام برنامه ریزی منطقه ای و شهری استان تهران اشاره کرد و افزود: یکی از کارهایی که نظام آمایش دنبال می کند شناسایی و جبران خلاهای موجود در برنامه ریزی شهری است.
وی به ساخت و ساز بی رویه شکل گرفته در سطح استان اشاره کرد و آن را ناشی از نبود نظام برنامه ریزی و اجرای درست برنامه ها خواند.
تقی زاده یکی از وظایف دستگاه ها را نظارت و کنترل برشمرد و آن را در این استان دارای ضعف خواند و تصریح کرد: باید یکپارچگی در اعمال ضوابط و مقررات را جستجو کرد و متوجه بود که مساله تهران با سایر شهرها متفاوت است.
نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این جلسه گفت: در گزارش های ارائه شده دو مساله پدیده های نوظهور و رشد چشم گیر شهرها مشاهده می شد.
قاسم میرزایی نیکو با بیان اینکه تا واقعیت ها را ندانیم امکان تصمیم گیری درست وجود ندارد، افزود: شخص در زمینه خرید و فروش زمین موضوع اقتصاد، هزینه فایده و سود را در نظر می گیرد و وقتی می بیند که بهترین سرمایه گذاری در همین زمین است همه این پدیده های زمین خواری و دخل و تصرف در حریم شهرها رخ می دهد.
وی اظهار داشت: در کنار این مسائل خشکسالی و حوادث طبیعی را داریم اما در برنامه ریزی ها پیش بینی سرریز جمعیتی لحاظ نشده است.
تهرام/3001//6139
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.