روزهای پایانی اسفند سال جاری دیگر رنگ و بوی سال‌های گذشته را ندارد و به نظر می‌رسد که این ایام به کام مردم شیرین نیامده است. در روزهای آخر سال سایه سنگین گرانی بر سر کالاهای مصرفی شور و شوق را از مردم گرفته و آنها را تنها برای تماشا به خیابان‌ها کشانده است. حال انگار افزایش بی‌سابقه قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید افراد نتیجه‌ای جز خالی ماندن سفره پذیرایی عید افراد و کسادی بازار کاسبان ندارد.
این روزها حال جیب مردم خوش نیست؛ افزایش 60 تا 300 درصدی قیمت انواع خشکبار و آجیل، افزایش 20 تا 110 درصدی قیمت انواع شیرینی‌جات و افزایش 30 تا 70 درصدی قیمت انواع میوه، افراد را به ناچار از خرید منصرف می‌کند و سال متفاوتی را پیش‌روی‌شان قرار می‌دهد. از طرفی کاهش قدرت خرید و افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها کسب‌و‌کار کاسبان اقلام شب عید را نیز به چالش کشانده، به نوعی کسادی را مهمان مغازه‌های‌شان کرده و گویی که التهابات اقتصادی شرایط متفاوتی را برای کشور در ماه پایانی سال به وجود آورده است. بسیاری از فعالان صنف قنادی معتقد‌ند که گرانی کالا‌های اساسی و بسیاری از اقلام موجود در بازار باعث شده است تا خرید و تهیه شیرینی و آجیل از اولویت خرید بسیاری از مصرف‌کنندگان خارج شود. نه تنها بازار آجیل و خشکبار بلکه بازار پوشاک هم در خاموشی به سر می‌برد و نمی‌توان منکر آن شد. با ادامه روند گرانی‌ها و کاهش قدرت خرید افراد، برخی از کسب‌وکارها با تعطیلی مواجه خواهند شد و به نظر می‌رسد که در آن صورت بیکاری هم به معضلات دیگر اضافه شود. ابراهیم نکو، دبیر دوره نهم کمیسیون اقتصادی مجلس و کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به گرانی کالاهای اساسی در بازارهای شب عید و مشکلات معیشتی افراد به «ابتکار» می‌گوید: کاهش قدرت خرید افراد و در مقابل کسادی بازار کاسبان ازجمله مسائل مهمی است که امروزه با نزدیک شدن به سال جدید باید مد نظر قرار بگیرد و وضعیت اصلا جای بحث ندارد. وقتی بحث گرانی اقلام به میان می‌آید، تصور بر این است که در این ماجرا تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان به سود بیشتری دست پیدا می‌کنند و به نوعی گرانی به نفع آنان است، اما در این ماجرا نباید یک‌طرفه قضاوت کرد. واقعیت چیز دیگری است و اگر بخواهیم فرمولی را برای کاهش فشار وارد شده به خریدار در زمان گرانی در نظر بگیریم و راه حلی را برای بهبود وضعیت ارائه دهیم کافی نخواهد بود و درواقع نگاه یک‌ جانبه‌ای است که نتیجه مطلوبی هم نخواهد داشت.
وی می‌افزاید: ما باید بپذیریم که تولیدکننده و توزیع‌کنندگان در این شرایط راضی به افزایش قیمت هر روزه کالاهای‌شان نیستند زیرا به دنبال گرانی محصولات‌شان مسلما مشتریان خود را از دست خواهند داد. پس اگر در این ماجرا بخواهیم نگاهی منطقی داشته باشیم باید بگوییم که با افزایش قیمت‌ها مصرف‌کننده، تولیدکننده و توزیع‌کننده متضرر خواهند شد. گرانی کالاهای اساسی همانند کلاف سردرگمی شده است که نیازمند ارائه یک راه حل قوی است تا بتواند موانع را پشت سر بگذارد.
نکو با اشاره به اقتصاد بیمار این روزهای ما ادامه می‌دهد: امروزه اقتصاد ما دچار آسیب شده و در این میان عرضه و تقاضا از تعادل خارج شده است. حال باتوجه به این شرایط اگر بخواهیم با فشار بر عرضه قیمت را کاهش دهیم، دو پیامد به دنبال خواهد داشت. اولین مشکل در زمینه تولید است و قطعا تولید با مشکل روبه‌رو می‌شود و از سویی دیگر درصورت اجبار بر تولید بیشتر ما کاهش کیفیت را خواهیم داشت. مسئله دیگر هم کاهش قدرت خرید و ناتوانی افراد در تامین مایحتاج زندگی و به ویژه اقلام شب عید است که تعادل بازار را برهم می‌زند. امروز نمی‌توان به اجبار برای تعادل بازار به عرضه و یا تقاضا فشار وارد کرد. دولت به جای فشار بر عرضه و یا تقاضا برای یک واکنش مثبت باید در حمایت از تولید تجدیدنظرهایی داشته باشد. به عبارتی دیگر دولت باید مشوق‌هایی را برای تولید مشخص کند و با جبران قدرت خرید افراد عرضه و تقاضا را در بازار آشتی دهد. من معتقدم وادار کردن یک طرف قضیه برای به حرکت درآوردن بازار راه‌حل منطقی نیست.
وی از کاستی‌های خانوارها در تهیه اقلام شب عید می‌گوید: همان‌طور که گفتم هیچ‌کدام از واحدهای تولیدی و توزیعی از افزایش قیمت‌ها خوشحال نیستند. واقعیت این است که خرید افراد در ماه پایانی امسال قابل مقایسه با سال‌های گذشته نیست و خانوارها به شدت نگران تامین مایحتاج شب عید همانند آجیل و شیرینی هستند. هنگامی هم که توان برطرف کردن نیازهای‌شان را نداشته باشند به اجبار از خرید منصرف خواهند شد. درآمد خانوارها آنچنان بالا نیست و اکثر آنها در ماه پایانی سال با کاستی‌های زیادی روبه‌رو هستند، این شرایط سلامت زندگی افراد را به چالش می‌کشاند. در این میان برای پشت سر گذاشتن این مشکلات باید برنامه‌ریزی دقیق و روشنی شود.
این کارشناس مسائل اقتصادی با ابراز نگرانی از افزایش بیکاری ناشی از کسادی کسب وکار می‌گوید: باتوجه به بازار شب عید و کسادی کسب‌وکارها در حوزه آجیل و خشکبار باید این هشدار را بدهیم که ادامه این روند و کاهش تقاضا سبب می‌شود که تولید با مصیبت همراه شود و در نهایت تعدیل نیرو در واحدهای تولیدی و توزیعی را خواهیم داشت که قطعا مشکل آن گریبان‌گیر دولت می‌شود و بیکاری هم به معضلات امروز اضافه خواهد شد. متاسفانه وضعیت فعلی تیم اقتصادی دولت به مثابه یک لشکر شکست‌خورده‌ای است که تمرکز بازسازی مجدد خود را از دست داده و به‌جای برنامه‌ریزی‌های اساسی برای برون‌رفت از اوضاع پیش آمده بیشتر به شعار درمانی اکتفا می‌کنند. لذا ضرورت دارد که دولت هرچه سریع‌تر فرماندهی این لشکر را به عهده گرفته و ضمن تغییرات لازم در بدنه این تیم یک جراحی بزرگ در اقتصاد کشور انجام دهد.
روزنامه ابتکار
تهرام/9206/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.