به گزارش ایرنا، آنچه در حال حاضر کشور سخت به آن نیازمند است و از سوی رهبر معظم انقلاب نیز مورد تاکید قرار گرفته، توجه به اقتصاد مقاومتی و به تبع آن اقدام و عمل است و اینکه در این جهت هرکس باید به اندازه توان وارد میدان شود.
در این میان کم نیستند افرادی که نقش خود در این خصوص به نحو احسن ایفا می کنند آنها با اراده خود علاوه بر کمک به چرخش چرخ اقتصادی خانواده به اقتصاد کشور نیز کمک می کنند و واژه «ما می توانیم» را در عمل ثابت کرده اند.
یکی از مطلوب ‌ترین راه های ایجاد کسب و کار کوچک با درآمدی سرشار در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی در شهرستان مرند، پرورش و احیای مرغ مرندی است، زیرا که پرورش این نوع مرغ و خروس در سطح صنعتی و مرغداری‌ های بزرگ توجیه اقتصادی ندارد و تولیدکنندگان باتجربه و بزرگ قادر به رقابت با بازار کوچک این گونه مشاغل نیستند.
علاوه‌ بر این، مرغ ‌‌محلی ایران، نوعی نژاد بسیار مقاوم به‌ شمار می ‌آید که در مقابل بیماری‌ ها، گرما و سرما تحمل بیشتری دارند و این مزیت باعث می‌ شود ایجاد یک واحد تولیدی مرغ‌ بومی علاوه بر کاهش هزینه ها، تولید کنندگان را با ضرر و زیان کمتری ناشی از تلفات مواجه کند.
غلامرضا کاظمی به همراه همسرش از فعالان اقتصادی در شهرستان مرند، حدود هشت سال است که با احیا، پرورش و نگهداری مرغ بومی مرند (مرند قره سی) و فروش آن به دنبال آینده ای روشن در زمینه اقتصاد هستند.
این دو به خوبی پیام رهبر معظم انقلاب را درک کرده و با اجاره و راه اندازی یک مکان در اراضی روستای انامق شهرستان مرند، با احیا و پرورش مرغ و خروس محلی برای خود کسب و کاری راه انداخته اند.
**
نژاد مرغ مرندی از بهترین مرغ های تخم گذار ایران است
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند در حاشیه بازدید از واحد تولید، پرورش و نگهداری از مرغ نژاد مرند در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: در میان مرغ‌ سانان، نژاد مرغ مرندی معروف بوده و از بهترین مرغ‌ های تخمگذار بومی ایران محسوب می ‌شود.
منوچهر رحمانی با بیان اینکه این نژاد در برابر سرما و بیماری‌ های رایج مقاوم است، افزود: برای ایجاد زمینه اشتغال مولد و درآمدزایی، حمایت از تولید و پرورش انبوه آن در دستور کار این مدیریت قرار دارد.
وی گفت: اصل این نژاد از مرند بوده و به نظر می ‌رسد با نژاد سیاه روسیه که در قرون گذشته به ناحیه آذربایجان وارد شده است، از یک منشأ باشند.
رحمانی ادامه داد: بررسی ‌های اولیه نشان می‌ دهد که مرغ مرندی در اکثر مناطق استان از جمله تبریز و مرند با سایر مرغ ‌های بومی تلاقی داده شده و نسل آن رو به انقراض است لذا توجه به پرورش و احیای آن بسیار حائز اهمیت است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند اظهار داشت: چون این نژاد مختص به مرند است، می‌ تواند به دلیل دارا بودن پیشینه و تجارب، در این شهر تولید و خالص ‌سازی شده و زمینه مناسبی را برای اشتغال و افزایش بهره ‌وری در بخش تولید محصولات بخش کشاورزی ایجاد کند.
وی گفت: در حال حاضر دو شهروند مرندی، به عنوان نخستین احیا کننده نژاد مرغ مرندی در سطح شهرستان محسوب می شوند.
رحمانی اعلام کرد: اصلی ترین و بهترین ویژگی مرغ مرندی که آن را از سایر نژادها متمایز کرده، تخم گذاری عالی این نژاد در کنار مقاومت بالای سیستم ایمنی آن در برابر بیماری ها است که از لحاظ نگهداری برای تولید تخم مرغ خوراکی و نطفه دار توجیه اقتصادی خوبی دارد.
وی اظهار داشت: این نوع نژاد مرغ در مقایسه با مرغ های محلی که سالانه حداکثر 150 عدد تخم می گذارند با تخم گذاری سالانه بالای 200 عدد، سودآوری بیشتری برای تولید کنندگان دارد.
**
آمادگی توسعه کسب و کار پرورش و نگهداری مرغ مرندی را داریم
غلامرضا کاظمی کارآفرین جوان و فعال در عرصه پرورش مرغ مرندی نیز در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به فراز و نشیب زیاد در این کار اظهار داشت: ما با علاقه زیادی این کار را شروع کرده و امیدواریم بتوانیم درآمد خوبی نیز از این راه کسب کنیم.
وی دلیل انتخاب این کار را مقاومت این نوع نژاد بومی در مقابل تغییرات دما دانست و گفت: در هر نقطه از کشور می توان با ایجاد یک مرغداری کوچک و کم‌ هزینه به پرورش این نمونه مرغ ها پرداخت.
کاظمی با اشاره به اینکه تاکنون هیچ گونه تسهیلاتی از هیچ ارگانی دریافت نکرده است، گفت: در صورتی که از فعالیت ما در زمینه پرورش، احیا و تولید مرغ مرند حمایت های لازم انجام شود، آمادگی توسعه این کار در آینده نزدیک را داریم.
مرغ مرندی یکی از برترین نژادهای تخم گذار ایران است که اصالت آن به شهر مرند بر می گردد. این نژاد به خاطر ویژگی های منحصر به فردی که دارد نژادی چند منظوره به حساب می آید و نژاد گوشتی برای افرادی که به عنوان تولید گوشت ارگانیک فعالیت دارند مهم بوده و برای علاقه مندان به پرندگان زیبا نیز به عنوان مرغ و خروس زینتی به شمار می رود.
امید است با افزایش این گونه کسب و کارهای کوچک که با هزینه کم قابل راه اندازی است بتوان به شعار اقتصاد مقاومتی جامه عمل پوشاند و حرکتی در جهت کاهش معضل بیکاری انجام داد.
شهرستان مرند با 250 هزار نفر جمعیت در 60 کیلومتری شمال غرب تبریز واقع است.
3077/9916/6132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.