دادستان تهران در پاسخ به سوالی درباره بازداشت گروهی به ‌نام سلطان کاغذ گفت: در بحث کاغذ ما کلا دو نوع پرونده تشکیل دادیم. یک گروه کسانی بودند که ارز را برای ورود کاغذ گرفتند و ارزها را فروختند ولی کاغذی وارد نکردند و دسته دوم کسانی بودند که ارز گرفتند و کاغذ وارد کردند ولی کاغذهارا به قیمت بازار آزاد فروختند و هر دو گروه نه تنها در بازار تاثیر نگذاشتند بلکه وضع کاغذ را بدتر کردند. وی افزود: در این دو گروه 14نفر بازداشت شدند. قبلا 8 نفر بودند و 6 متهم دیگر اضافه شدند. سه متهم اصلی به خارج کشور فرار کردند. جعفری دولت آبادی گفت: دو گروهی که توضیح دادم تاثیر مثبتی در بازار نداشتند بلکه وضع را بدتر کردند و عملا کسی از ارز 4200 تومانی کاغذی به‌دست نیاورد. وی ادامه داد: این افراد مجموعا 150میلیون دلار ارز گرفتند، اول 30میلیون دلار بود و آخرین رقمی که شنبه گذشته پلیس به ما ارائه داد 150میلیون دلار شرکت‌هایی بودند که در این موضوع ورود کردند، شرکت‌هایی مانند هانا تجارت و صنعت ساحل پرشیا و.... در برخی از این شرکت‌ها در پرونده کاغذ به این صورت بود افرادی که برای دریافت ارز و کاغذ اقدام کردند اساسا مسئولیتی نداشتند و با چند نفر خانم شرکت تاسیس کردند و بعد کارت بازرگانی برای این افراد گرفتند و بعد که این افراد دستگیر شدند گفتند که ما در جریان هیچ چیزی نیستیم و به نام ما ارز و کارت گرفتند. دادستان تهران تاکید کرد: در فساد عده‌ای می‌آیند افرادی را به کار می‌گیرند، در حالی که اینها مسئولیت اصلی نداشتند. این پرونده از پرونده‌های مهم شعبه ویژه دادستانی است که در حال پیگیری است. وی افزود: میزان کاغذی که پلیس اعلام کرده حدود 2هزار تن کاغذ در بازار آزاد تهران بوده است و 4پرونده جداگانه برای این 14نفر تشکیل شده است. جعفری دولت آبادی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا افرادی که دستگیر یا متواری شدند افراد شاخصی بودند گفت: خیر، کسانی بودند که در این حوزه با تاسیس شرکت‌ها ارز گرفتند ولی متهمان اصلی از کشور خارج شدند، زیرا می‌دانستند چه جرمی مرتکب شدند.
90 عنوان مجرمانه
دادستان عمومی و انقلاب تهران در رابطه با اینکه در فضای مجازی چه فعالیت‌هایی مصداق رفتار مجرمانه است نیز گفت: حدود 90عنوان مجرمانه در فضای مجازی داریم؛ یعنی پرونده‌هایی که در دادسرا تشکیل می‌شود 90عنوان دارد، دسترسی غیرمجاز به داده‌های رایانه‌ای مخابرات، کلاهبرداری رایانه‌ای، تهیه فیلم مخفیانه و هتک حیثیت دیگران و نشر اکاذیب و... همانگونه که می‌دانید در فضای مجازی با انتشار یک کلیپ و دروغ و یک شایعه ممکن است وضع یک کشور را به‌هم بریزند، فضای مجازی بستر فوق‌العاده گسترده‌ای برای ارتکاب جرم است عناوین آن متعدد است و پرونده‌های بسیاری وارد دادستانی از این لحاظ شده است. او درباره آخرین وضعیت پرونده طلافروشی در تهرانپارس نیز گفت: پس از ارسال گزارش پرونده بلافاصله تشکیل و متهم دستگیر و اموالی از وی کشف شده است. متهم خواسته است که املاک را بفروشد و به خاطر اینکه مالی در این رابطه کشف شده است، مدیریت کرده‌ایم و امیدواریم که با همکاری متهم، پول‌ها بازگردد. شکات زیادی شکایت کرده‌اند، متهم کسری اموال دارد که پیشنهادش این است که ساختمانش ساخته شود که با همکاری متهم و شکات مشکلات حل شود.
متولی ساخت‌وساز‌؟
جعفری‌دولت‌آبادی درباره استفاده از ذرت دامی در اسنک حجیم شده و اینکه وزارت بهداشت اعلام کرده است که خط تولید این دو شرکت متوقف شده، اما اعلام اسامی متخلفین با تشخیص دستگاه قضائی است و چرا درباره اعلام اسامی سختگیری می‌شود؟ تصریح کرد: امنیت غذایی از مهم‌ترین امنیت‌هایی است که به سلامت و بهداشت افراد باز می‌گردد وقتی که دستگاه‌ها از جمله سازمان بازرسی کشور و بهداشت دارو و غذا گزارش دادند، اقدامات خوبی انجام شده است. او افزود: شنیده‌ام که گفته‌اند برای سلامت افراد ضرری ندارد، اما توصیه نمی‌شود، اما بنا بر اطلاعات ما، رسما این کار تخلف و خط تولید توقیف شده است. البته این پرونده در کرج مطرح است در تهران چنین پرونده‌ای نداریم. دادستان تهران همچنین درباره مفاسد اخیر و ساخت‌وساز‌هایی که در لواسانات انجام شده است نیز گفت: لواسانات یک دادگاه بخش دارد و دادگاه‌های بخش لواسانات و شهر‌های اطراف مراجع قضائی جداگانه‌ای دارد، براساس تحقیقات انجام شده تاکنون شکایتی نشده است. ساخت‌وساز‌ها در تمام کشور و مناطق حاشیه‌ای وجود و ادامه دارد. او افزود: دستگاه قضائی متولی ساخت‌وساز‌ها در کشور نیست و شهرداری‌ها در این رابطه مسئولیت دارند؛ اما دراین مورد سوال کردم پرونده‌ای به دادگاه لواسانات ارجاع نشده است. دادستان تهران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر آسانسور‌های ناایمن و ایجاد مشکلات برای شهروندان و به طور نمونه ساختمان پلاسکو و اینکه سرکشی از این ساختمان‌ها ادامه دارد یا خیر؟ عنوان کرد: بعد از حادثه پلاسکو از سوی دادسرای انفال و با همکاری دستگاه‌ها، ساختمان‌های ناایمن شناسایی شده است و طبق گزارش‌های رسیده حدود 21هزار ساختمان در تهران وجود دارد که 243 ساختمان وضع نامناسب و بحرانی دارند که با همکاری شهرداری و دستگاه‌ها اخطار کتبی داده شده است. این کار وظیفه ما نیست بعد از حادثه پلاسکو به شهرداری گفته‌ایم دراین زمینه کمک می‌کنیم و این اخطار‌ها داده شده است. او به وضعیت بازار تهران و بافت قدیمی که منطقه‌ای از میراث فرهنگی کشور است اشاره کرد و گفت: ورود به بازار به خاطر معابر تنگ مشکل است و مراجعات مردم سخت است، امیدواریم دستگاه‌های مسئول سازمان بحران کشور، مدیر بحران، شهرداری‌ها و استانداری‌ها صبر نکنند تا حادثه‌ای مانند پلاسکو رخ دهد. دولت آبادی اضافه کرد: یکی از مناطق پرخطر بازارهاست که معابر تنگ است و باید به وضعیت آن توجه کنند همکاری‌های خوبی شده و برنامه‌ریزی کرده‌ایم که حادثه‌ای رخ ندهد تا بعدا خودمان را سرزنش نکنیم باید از فرصت‌ها استفاده و اجازه ندهیم پلاسکوی دیگری رخ دهد.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.