به گزارش روز دوشنبه ایرنا از مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران، پیروز حناچی در نشست با اعضای کمیته اجتماعی مجمع نمایندگان استان تهران که عصر دیروز در مجلس شورای اسلامی برگزار شد این مساله را معضلی کشوری دانست و افزود: دستگاه های حکومتی در این بخش خودشان را کنار کشیده اند و شهرداری ها در این موضوع که با سلامت شهروندان در ارتباط است، تنها مانده اند.
وی اظهارداشت: شهرداری ها باید در مسائل مربوط به پسماند حمایت و پشتیبانی شوند.
شهردار تهران نارضایتی شهروندان ساکن جنوب پایتخت را یکی از موارد مربوط به پسماندهای کلانشهر تهران عنوان و خاطرنشان کرد: به جز پسماندهایی که به آرادکوه منتقل می شود 43 هزار تن زباله نیز به جاده آبعلی می رود.
وی با بیان اینکه در کشور ما فناوری های مربوط به پسماندهای ساختمانی قوی نیست و تمامی این مسائل به طبیعت ضرر می زند تاکید کرد: اگر در بودجه سال 1398 برای مشکل پسماند کلانشهرها بودجه ای در نظر گرفته شود کمک بزرگی به این بخش خواهد بود.
حناچی با اشاره به اینکه شهرداری تهران روزانه هزینه زیادی برای حمل و دفع زباله پرداخت می کند ادامه داد: یکی از راه حل های این مساله ایجاد حساسیت در مردم برای تفکیک زباله و کاهش تولید زباله است.
وی با اشاره به اینکه پسماندهای تهران معضلاتی مثل کودکان کار و آسیب های محیط زیستی را نیز به همراه دارد گفت: دولت باید شهرداری ها را در انجام ماموریت های حاکمیتی مانند توسعه حمل و نقل عمومی، دفع پسماند، رفع آلودگی هوا و منابع پایدار حمایت کند که البته شرایط شهرداری تهران در مقایسه با بسیاری از شهرهای دیگر بهتر است.
شهردار تهران یادآور شد: وقتی شهرداری در پرداخت حقوق کارکنانش با مشکل مواجه می شود نمی تواند به موضوعات زیست محیطی و مسائل دیگر بپردازد.
حناچی با اشاره به اینکه استفاده از سرمایه های اجتماعی یکی از راه حل های کاهش پسماند است گفت: اگر بتوانیم از سرمایه های اجتماعی استفاده کنیم، می توانیم آن را به یک فرصت و ثروت تبدیل کنیم.
وی گفت: البته من ناامید نیستم و معتقدم با ایجاد حساسیت در شهروندان و کمک سمن ها (سازمان های مردم نهاد) می توانیم این سرمایه اجتماعی را به دست آوریم.
شهردار تهران با بیان اینکه در بسیاری از کشورها اگر زباله بخوبی تفکیک نشود شهروندان متحمل جریمه های سنگین می شوند اظهارداشت: استفاده از سازمان های مردم نهاد، افزایش حساسیت شهروندان نسبت به کاهش پسماند و افزایش هزینه تولید زباله سه راهکاری هستند که می توانیم برای کاهش تولید پسماند از آنها استفاده کنیم.

تهرام/9353/ 1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.