به گزارش ایرنا، در حالی که همزمان با نخستین روزهای تعطیلات نوروزی بسیاری از مردم برای آرامش روحی و نشاط جسمی به دامن طبیعت می‌روند، اما عده‌ای با رهاسازی زباله‌های خود زیباترین نقاط گردشگری را تبدیل به ظرف زباله‌ای زشت می‌کنند.
نوروز یادگار هنرمندی اقوام ایرانی برای تنوع بخشی به زندگی روزمره است که آئین‌های آن نشان از انس و احترام انسان به طبیعت دارد، اما ریختن زباله‌ها در زیباترین نقاط گردشگری اوج بی رحمی به طبیعتی است که سخاوتمندانه ما را به سوی خود فرا می‌خواند.
یک بانوی جوان که برای طبیعت گردی در منطقه امامزاده جعفر در گچساران حضور داشت بیان کرد: گونه های حیات وحش و دام های عشایر از زباله هایی که در طبیعت زیبای این منطقه ریخته می شود استفاده می کنند که این امر تهدید کننده سلامت انسان و گونه های ارزشمند است.
آیدا فولادی افزود که استراحت در سایه سار درختان بلوط، با هوایی پاک، زمین سرسبز و زیبا حق همه مردم است و ریختن زباله ها پس از بهره مندی از این مواهب الهی بی احترامی به حقوق دیگران است.
وی تصریح کرد که جمع آوری زباله ها و قرار دادن در محل های تعیین شده کار ساده ای است اما می تواند کمک بزرگی به پاکی محیط زیست کند.
یکی از ساکنان بخش بوستان از توابع باشت با یادآوری این نکته که برخی نقاط گردشگری شهرستان باشت مورد بازدید جهانگردان اروپایی و کشورهای عربی است گفت که ریختن زباله ها وجهه خوبی برای فرهنگ اسلامی و تمدن چند هزار ساله ایرانی ندارد.
مرتضی مظلومی اظهار داشت که طبیعت پاک در طبیعت بکر، روحیه مهمان نوازی، آداب و رسوم سنتی زیبای مردم این مناطق می تواند زمینه ساز رونق طبیعت گردی، جذب توریست ها و ایجاد درآمد برای مردم منطقه شود.
یکی از زائران حرم بی بی حکیمه (س) گفت که پاکیزگی و احترام به طبیعت و موجودات زنده از دستورات دین مبین اسلام است که پویش خبرگزاری جمهوری اسلامی برای نهادینه کردن فرهنگ نه به زباله می تواند زمینه تحقق این اقدام در جامعه اسلامی شود.
عالیه رمضانی با اشاره به بوی بد، چهره زشت ناشی از ریختن زباله ها در طبیعت و برخی معابر شهری خواستار عزم ملی برای پیشگیری از رهاسازی زباله ها شد.
یک گردشگر که در سواحل سد کوثر حضور داشت گفت که جمع آوری زباله ها و قرار دادن در مناطق تعیین شده در سواحل سدها و منابع آبی به دلیل نفوذ شیرابه به درون خاک و امکان آلوده شدن منابع آبی باید با حساسیت بیشتری انجام شود.
سرپرست تیم هندبال نفت و گاز گچساران در لیگ برتر هندبال کشور گفت که پویش نه به ریختن زباله ها در مناطق گردشگری در نوروز امسال می تواند سرآغاز طبیعت پاک و سالم باشد.
مجید راستی پور که تیمش به تازگی در لیگ برتر هندبال نایب قهرمان شد، اظهار داشت که طبیعت ثروت خدادادی است که رهاسازی زباله در آن متناسب با فرهنگ ایرانی نیست.
وی بیان کرد که بخش عمده ای از تهدیدهای رهاسازی زباله ها در طبیعت با نفوذ به خاک و آب و آلوده کردن محصولات کشاورزی به سلامت انسان بر می گردد.
راستی پور با اشاره به اینکه جنگل ها و مراتع زیربنای توسعه اجتماعی برای سلامت انسان و بقای حیات وحش است، تصریح کرد که طبیعت امانتی است که ما باید برای سلامت پایدار آن و تحویل به نسل های آینده مشارکت کنیم.
راستی پور، پویش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران را ستود و افزود که فرهنگ سازی برای داشتن زمین، هوا و محیط زیست سالم از رسالت های رسانه های ارتباط جمعی است.
وی، از ورزشکاران، ورزش دوستان و سایر اقشار مردم خواست با جمع آوری زباله های خود و قرار دادن آن در مناطق از پیش تعیین شده در صیانت از جنگل ها و مراتع کوشا باشند.
شهرستان های گچساران و باشت در جنوب کهگیلویه و بویراحمد به دلیل تنوع جاذبه های گردشگری سالانه میزبان حدود 2 میلیون گردشگر است.
خبرنگار: فرزانه شریفی ** انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
8143/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.