به گزارش ایرنا، محمد سالاری روز چهارشنبه در همایش 'پرسمان همگانی محلی و مشارکت شهروندان در اداره امور شهر' تاکید کرد: شهرداری تهران دهه گذشته چالش درآمدی نداشته است و این موضوع باعث شده است از طریق تراکم فروشی به منابع درآمدی سرشاری دست یابد.
وی افزود: برغم اینکه امروز منابع درآمدی شهرداری دچار بحران شده و ظرفیت طرح تفصیلی شهر نیز به حد اشباع رسیده و املاک ارزشمندی نیز تهاتر شده است اما همچنان ظرفیت‌های خوبی برای درآمدزایی داریم.
سالاری همچنین اظهارداشت: بررسی ها نشان می دهد که مهمترین عامل برای اداره بهینه کلان شهرها در دنیا و همچنین در تهران رویکرد شهر مشارکت پذیر است.
وی گفت: در شرایطی که اعتماد مردم به مدیران آسیب دیده، تصویب و اجرای لایحه پرسمان همگانی محلی می تواند گام خوبی برای تعمیق دمکراسی محلی باشد.
سالاری افزود: اقدامات صورت گرفته در دهه‌های گذشته، تهران به ‌عنوان یک کلانشهر چندان در خور شهروندان آن نیست و آمارها و شاخص‌های جهانی بیانگر این موضوع است.
عضو شورای اسلامی شهر تهران در ارتباط با جایگاه تهران در مقایسه با شاخص‌های کلان شهرهای جهان اظهارداشت: تهران در بحث شهرهای موفق از میان 150 کلانشهر جایگاه 145، در شاخص شهر پویا در بین 180 شهر، جایگاه 161 و در مؤلفه زیست‌پذیری در میان 140 شهر، در جایگاه 127 و در بین 60 کشور از نظر امنیت در رتبه 52 قرار دارد.
سالاری یادآور شد: بر اساس آخرین نظرسنجی‌های انجام شده مردم تهران مهمترین مشکلات شهر را به ترتیب آلودگی و ترافیک، فاصله طبقاتی و دوقطبی شدن، افزایش جمعیت و نا‌تاب‌آوری عنوان کردند.
وی همچنین خاطرنشان کرد: ایجاد مشارکت مردم در تصمیم‌سازی یکی از موضوعاتی است که اعتماد میان شهروندان و مدیران را فراهم کرده و تعلق خاطر آنها را به مأموریت‌های شهری و مدیریت شهری به‌دنبال خواهد داشت.
عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: لایحه پرسمان همگانی محلی که توسط معاونت حقوقی ریاست جمهوری در قالب لایحه ای تدوین شده، در صورت تصویب می‌تواند عامل مهمی در مشارکت مردم در مدیریت شهری و تعمیق دموکراسی محلی باشد.
سالاری یادآور شد: در کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر نیاز زیادی به مشارکت شهروندان به‌عنوان دیده‌بان‌های شهری داریم.
همایش پرسمان همگانی محلی و مشارکت شهروندان در اداره امور شهر روز چهارشنبه با حضور لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهوری، پیروز حناچی شهردار تهران، جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.
به گزارش ایرنا، لایحه پرسمان محلی ایده ای است که در آن مردم می توانند از شورای شهر یا روستا برای یک موضوع خاص و مهم درخواست برگزاری رفراندوم داشته باشند و برای اجرای یک پروژه یا امر مهم تصمیم گیری کنند.
در این لایحه، درخواست کننده برپایی رفراندوم محلی، مردم هستند اما ممکن است با ساز و کارهای مشخص، سازمان های مردم نهاد هم بتوانند صلاحیت درخواست داشته باشند.
تهرام/7244/ 7245// 6139
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.