به گزارش ایرنا اعضای شورای اسلامی شهر تهران روز سه شنبه در این جلسه لایحه تعیین تعرفه جابه جایی درختان در پایتخت را بررسی و کلیات آن را تصویب کرده و پیشنهادات خود درباره جزئیات این لایحه را ارائه کردند.
محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران در این باره گفت: در لایحه شهرداری برای تعیین تعرفه جابجایی درختان شاخص تدوین شده صرفا بن درخت است و گونه درختان، امکانات حمل ونقل و جابجایی، ریسک های انتقال درخت و فصل مناسب جابجایی درخت مشخص نشده است.
وی افزود: در دوره چهارم شورا، مصوبه ای درخصوص سربرداری درختان شهر تهران داشتیم که بر اساس یکی از تبصره های آن، شهرداری ملزم است تعرفه پایه جابجایی درختان در شهر را اعلام کند و شهرداری در راستای این تکلیف لایحه فعلی را ارائه داده است.
سالاری با بیان اینکه قانون در این خصوص مشخص است، افزود: بر اساس آیین نامه اصلاح قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها، شهرداری موظف است در صورت درخواست متقاضی برای جابجایی و سربرداری درخت با رعایت ضوابط و اصول علمی و ایمنی اقدام کند و امکانات و تسهیلات مورد نیاز را در قبال دریافت اجرت ها و هزینه های مربوطه در اختیار متقاضی قرار دهد.
عضو شورای اسلامی شهر تهران اظهارداشت: بر اساس لایحه ای که سازمان بوستان ها ارائه کرده، شهرداری قرار نیست این کار را انجام دهد بلکه ناظر بر اینست که قرارداد بین شرکت های خصوصی و مردم نوشته شود و این خلاف قانون فرادست است.
وی تعرفه تدوین شده را صرفا برای بن درخت و گونه درختان دانست و گفت: در لایحه امکانات حمل و نقل و جابجایی، ریسک های انتقال درخت و فصل مناسب جابجایی درخت مشخص نشده است.
مرتضی الویری رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران هم پیشنهاد کرد که این لایحه و تصمیم گیری در مورد تعرفه جابجایی درختان به هفته بعد موکول شود.
وی گفت: دقت لازم بر اعداد و ارقام این لایحه وجود ندارد و تعرفه ها مربوط به سال 95 بوده است.
الویری تاکید کرد: در خصوص این لایحه باید شاخص ها را تعیین کنیم و برای اینکه وقت شورا هر ساله گرفته نشود، سالانه بر مبنای تورمی که بانک مرکزی اعلام می‌کند این شاخص‌ها افزایش یابد.
ناهید خداکرمی عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران معتقد بود که تمام تعرفه های این لایحه بر اساس قانون بوده و استاندارد در آن رعایت شده است.
وی گفت: در این تعرفه ها هم بن درختان و هم نوع درختان حساب شده است.
مجید فراهانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا هم معتقد بود که این کمیسیون تاکنون اطلاعی از طبقه‌بندی و مسائل مالی این لایحه نداشته در حالی که از آنجایی که این لایحه موضوعات مالی را مطرح می کند باید کمیته برنامه و بودجه قیمت ها را حلاجی کند.
زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت، محیط ‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی لایحه تعیین تعرفه جابه جایی درختان با بیان اینکه کمیسیون اصلی این لایحه کمیسیون سلامت و محیط زیست است، از هیات رییسه شورا خواست که به کارکرد هر کمیسیون توجه کنند و ارسال طرح و لوایح متناسب با تخصص آن کمیسیون باشد.
وی افزود: درختان جزو محیط‌ زیست هستند و ارجاع هر طرح و لایحه‌ای در ارتباط با آنها باید به کمیسیون سلامت، محیط‌ زیست و خدمات شهری باشد؛ در نتیجه ارجاع این طرح به کمیسیون شهرسازی و معماری چه جزو رویه شورا در ادوار گذشته باشد و چه رویه شورای پنجم، اشتباه است.
به گفته نوری، تعرفه‌ پایه هزینه جابه‌جایی درختان در شهر تهران برای هر اصله درخت با محیط بن 40 سانتیمتر سه میلیون و 750 هزار ریال و به ازای هر سانتیمتر مازاد بر آن تا صد سانتیمتر 200 هزار ریال افزایش پایه دارد.
وی گفت: همچنین هر اصله درخت با محیط بن 100 سانتیمتر 15 میلیون و 600 هزار ریال و به ازای هر سانتیمتر مازاد بر آن تا یکصد و بیست سانتیمتر، 345 هزار ریال افزایش پایه خواهد داشت.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران افزود: برای هر اصله درخت با محیط بن 120 سانتیمتر 22 میلیون و 500 هزار ریال و به ازای هر سانتیمتر مازاد بر آن 470 هزار ریال افزایش پایه در صورت امکان جابجایی درخت دارد.
وی گفت: جا به جایی هر اصله درخت با محیط بن 150 سانتیمتر و بیشتر هم 36 میلیون و 700 هزار ریال خواهد بود.
اعضای شورای شهر در نهایت لایحه تعیین تعرفه جابجایی درختان را تصویب کردند.
تهرام/7244/ 7245/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.