نادیا دوّاری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اهمیت انسداد مبادی بی سوادی اظهارداشت: زمانی که افراد واجد شرایط در سن هفت سالگی، به دلایل مختلف از جمله آسیب های اجتماعی، خانواده های نابسامان و نداشتن مدارک هویتی برای تحصیل در کلاس اول ابتدایی در مدارس حضور پیدا نمی کنند، آمار بی سوادان به تدریج افزایش پیدا می کند.
وی گفت: انسداد مبادی بی سوادی در ریشه کنی بی سوادی کم هزینه تر و تا حد زیادی در پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی موثر است.
سرپرست معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش شهر تهران افزود: این نهاد با کمک انجمن های مردم نهاد تسهیلاتی را برای تحصیل و تعلیم و تربیت کودکان کار و خیابان و کودکان فاقد مدارک هویتی(شهروندان ایرانی و اتباع خارجی) در مدارس خاص در مناطق حاشیه و جنوبی تهران فراهم کرده است.
دوّاری اظهارداشت: موضوع ریشه کنی بی سوادی در کشور پیشینه تاریخی دارد که در قالب طرح ها و از طریق سازمان ها و نهادهای مختلف پیگیری می شد که به دلیل دولتی بودن چندان موفق نبود.
وی گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با توجه به آمار زیاد بی سوادان در کشور امام خمینی(ره) هفتم دی 1358 فرمان تاسیس نهضت سوادآموزی را صادر کردند که این نهضت به عنوان نهادی مردمی و در قالب مساجد، مدارس و خانواده ها برای ریشه کنی بی سوادی فعالیت کند و دولت نقش حمایتی داشته باشد نه عاملیت در اجرا که متاسفانه با تصدی گری دولت، روند ریشه کنی بی سوادی طولانی شده است.
سرپرست معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش شهر تهران افزود: با این وجود، نهضت سوادآموزی توفیقات بسیاری داشته و در حال حاضر تعداد بی سوادان کشور نسبت به اوایل انقلاب خیلی کم شده است.
دوّاری، سواد خواندن و نوشتن را مقدمه ای برای داشتن سواد زندگی و کسب مهارت فردی برای بهتر زندگی کردن عنوان کرد و اظهارداشت: یکی از اساسی ترین شاخص های توسعه یافتگی جوامع براساس معیارها و شاخص های بین المللی به صفر رسیدن بی سوادی است.
وی با بیان اینکه رده سنی 10 تا 49 سال تحت پوشش سوادآموزی قرار می گیرند، یکی از مشکلات بسیار عمده آموزش و پرورش در این حوزه را انجام سه وظیفه شناسایی، جذب و آموزش سوادآموزان عنوان کرد.
سرپرست معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به اینکه متاسفانه نهادهای حمایتی در راستای ارتقای نرخ سوادآموزی برای شناسایی و جذب افراد واجد شرایط و تسهیل این حوزه، به آموزش و پرورش کم تر کمک می کنند، گفت: این نهاد با توجه اسناد بالادستی ماموریت های متعددی از جمله پوشش تحصیلی رسمی دانش آموزان طی 12 سال را برعهده دارد و به تنهایی نمی تواند آمار اسمی بی سوادان را از طریق ثبت و احوال و سازمان های آمار بدست آورده و سپس آنان را برای تحصیل مجاب کند.
وی، روند سوادآموزی، برگزاری جلسات، تصمیمات و برنامه ریزی در این حوزه با پشتیبانی نهادهای مربوطه به خصوص استانداری را مناسب ارزیابی کرد و افزود: متاسفانه بخشی از مشکلات در این حوزه قانونی بوده و باید در قوانین تجدیدنظر کرد و بعضی دیگر از مشکلات فرهنگی است و عزم عمومی برای ریشه کنی بی سوادی وجود ندارد که رسانه ها می توانند نقش موثری در این حوزه داشته باشند.
دوّاری درباره روند سوادآموزی افراد واجد شرایط اظهارداشت: هر ساله وزارت کشور آماری از این افراد شامل اتباع ایرانی و خارجی را به سازمان نهضت سوادآموزی اعلام کرده و این آمار نیز به استان ها و مناطق ابلاغ می شود و مهم است که ماموریت سال تحصیلی ما با آمار ابلاغ شده توازن داشته باشد.
وی گفت: با توجه به آخرین آمار سرشماری در سال 95، قدر مطلق بی سوادی در گروه سنی 10 تا 49، 90 هزار و 112 نفر اعلام شد که این آمار در سال 90، 116هزار و 928 نفر بود.
سرپرست معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به ثبت اطلاعات تمامی سوادآموزان در سامانه جامع سوادآموزی افزود: از سال 92 تا 97، 28 هزار و 776 فرد بی سواد در این شهر تحت پوشش تحصیلی قرار گرفتند.
دوّاری، سوادآموزی توسط آموزش دهنده، انتقال و تحکیم را از مراحل سوادآموزی پس از جذب و شناسایی افراد واجد شرایط عنوان کرد و اظهارداشت: این دوره ها با هماهنگی مناطق در مدارس برگزار می شود و سوادآموزان از طریق حلقه های کتابخوانی، مهارت آموزی و دوره های آموزشی ترکیبی همچون آموزش مهارت هفتگانهICDL ( آموزش رایانه) می توانند به صورت مستمر خواندن و نوشتن را ادامه دهند تا سواد در آنها تحکیم و تقویت شود.
وی با اشاره به فعالیت مرکز یادگیری محلی در منطقه چهار تهران گفت: این مرکز به صورت مردمی فعالیت می کند و سوادآموزان می توانند علاوه بر استمرار سوادآموزی توسط حلقه های کتابخوانی، حرفه و مهارتی را هم برای کمک به معیشت خانواده بیاموزند.
دوّاری افزود: کتاب های آموزشی سوادآموزان متناسب با شرایط و مقتضای سوادآموز جنبه مهارتی دارد که علاقه مندی بیشتری را برای آنان فراهم می کند.
سرپرست معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه آموزش دهندگان با همکاری موسسات از طریق خرید خدمات به کار گرفته می شوند، گفت: صلاحیت این افراد از لحاظ مدارک تحصیلی و حرفه ای از طریق سامانه ای تایید شده و این افراد می توانند جذب سوادآموزی شوند.
وی بیان کرد: معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش تهران با همکاری نهادهای مربوطه دوره های سوادآموزی را در پادگان ها و زندان ها برگزار می کند، در برگزاری آزمون ها و صحت و سلامت آنها نظارت دارد و غالبا هم نتایج خوبی دریافت کرده است.
دوّاری با تاکید بر توجه به عدالت آموزشی در سوادآموزی گفت: در گذشته محرومیت و بی سوادی در زنان بیشتر بوده اما اکنون رغبت و علاقه مندی این قشر بیشتر شده و خیلی بهتر در دوره های سوادآموزی شرکت می کنند.
یکم تا هفتم دی ماه هفته نکوداشت سواد آموزی نامگذاری شده است.
تهرام/7245//6139
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.