به گزارش ایرنا، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان در این همایش گفت: در بین جامعه شناسان، این مساله وجود دارد که آیا تاریخ در بستر خود، مردان بزرگ را می سازد یا مردان بزرگ، تاریخ را می سازند.
حجت الاسلام علی خاتمی اظهار داشت: هر دو دیدگاه، طرفداران خاص خود را دارد اما منصفانه و شایسته این است که بگوییم رابطه متقابل دارند و هر دو اثرگذار هستند چرا که تاریخ در بستر حیات خود، مردان بزرگی را می پروراند و مردان بزرگ نیز در بستر حیات سیاسی و اجتماعی تاریخ، اثرگذارند.
وی با اشاره به این که آیت اله هاشمی، نقش سازنده و بزرگی در کنار معمار کبیر انقلاب داشت، افزود: تاریخ،گواه صادقی است و قضاوت خوبی در نقش آفرینی این بزرگمرد در شکل گیری انقلاب اسلامی، دوران دفاع مقدس، سازندگی و سایر عرصه ها خواهد داشت و تاثیرگذاری ایشان در عرصه های مختلف، فراموش نمی شود.
امام جمعه زنجان با بیان این که آیت الله هاشمی از فرصت زندان برای ماندگاری میراث ارزشمند آسمانی، استفاده کرد، اظهار داشت: وی در دوران زندان و اختناق ستمشاهی، تفسیری از قرآن را نوشت اما پس از آزادی از زندان به دلیل پیروزی انقلاب اسلامی و حوادث بعد از آن، چنین فرصتی برای وی فراهم نیامد.
خاتمی ادامه داد: حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در آخرین وداع و اقامه نماز میت بر پیکر آیت الله هاشمی و پیام تسلیت ایشان، هیچ گاه از خاطره هافراموش نمی شود.

** آیت الله هاشمی، یک شخصیت عقلانی بود
قرآن پژوه معاصر و استادیار دانشکدهٔ حقوق، الهیات و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی در این همایش با اشاره به 3 ویژگی مهم تفسیر راهنما اثر مرحوم آیت الله هاشمی، گفت: اولین ویژگی این است که مرحوم هاشمی، یکی از شخصیت هایی است که در عالم دینداری و سیاست، یک شخصیت عقلانی بود که این امر کاملا در تقسیر راهنما مشاهده می شود.
حجت الاسلام سید محمدعلی ایازی، مفاهیم اجتماعی را ویژگی دوم تفسیر راهنما دانست و افزود: در چندین خطبه از این تفسیر به آثار و زیان های فقر، اشاره شده است و امروز نیز برخی آسیب های اجتماعی، زاییده فقر، بیکاری و مشکلات اقتصادی است.
وی با بیان اینکه اعتدال، ویژگی سوم تفسیر راهنما است، اظهار داشت: آیت الله هاشمی، شخصیت اعتدالی داشت و به دور از افراط و تفریط بود.

** قرآن در همه زمان ها حرف های تازه ای دارد
حجت الاسلام عبدالمجید معادیخواه نیز با بیان این که قرآن در همه زمان ها حرف های تازه ای دارد و مانند این است که مطالبش همین امروز نوشته شده، گفت: از برکات تفسیر راهنما این بود که جامعه را به قرآن نزدیک تر کرد.
وی با بیان این که در زمانی که تفسیر راهنما توسط آیت الله هاشمی آغاز شد، شرایط خاصی از تاریخ کشور بود، اظهار داشت: برای نسل فعلی، سخت است که به یاد بیاورد که و بداند که چه اتفاقاتی افتاد و این تفسیر چه تاثیری بر جامعه گذاشت.
معادیخواه با اشاره به این که شروع کار تفسیر راهنما در فضای تلخ و سردی بود، افزود: برخلاف طمع دشمنان مبنی بر این که این شرایط سبب شکست مبارزات می شود اما کاملا برعکس شد و همان مبارزات به پیروی انقلاب اسلامی انجامید.

** آیت الله هاشمی، تهدید زندان را به بهترین فرصت تبدیل کرد
فرزند مرحوم آیت الله هاشمی نیز در این همایش گفت: ایشان همیشه اشاره داشتند که هر فردی هر کاری در راه قرآن، انجام دهد مانند ناشر، خطاط، جعبه ساز، قاری، مترجم، مفسر و غیره، جزو اعمال و رفتاری است که ثواب داشته و باقیاتی برای انسان ها بوده و منشا خیر است.
یاسر هاشمی بابیان اینکه تفسیر قرآن، ریشه در دوران زندان ایشان داشت، افزود: از دوران زندان، این کار را با استفاده از حفظیات ذهنی خود از قرآن انجام داده و تهدید زندان را به بهترین فرصت تبدیل کرد.
وی با بیان این که این تفسیر در 22 دفتر تهیه شده بود، اظهار داشت: جلد تفسیر راهنما پس از 17 سال و فرهنگ قرآن پس از 24 سال، استخراج شد.

**آیت الله هاشمی همیشه مورد آماج اتهامات بود
دبیر همایش سیاست مدار مفسر نیز در ابتدای این برنامه با بیان این که آیت الله هاشمی بیش از 65 سال از عمر خود را به انقلاب اسلامی، خدمت کرده است، گفت: ایشان بیشترین و سخت ترین دیکته ها را برای نظام، انجام داد اما همیشه مورد آماج اتهامات و بی انصافی ها قرار گرفت.
فریدون خادم افزود: ایشان با این وجود، مصلحت سکوت مدبرانه را در پیش گرفت.
در پایان این همایش از تمامی افرادی که در برگزاری آن، مشارکت داشتند، قدردانی شد.
8068/9556
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.