علی اکبر صمیمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این بخش 30 طرح در دوره های مختلف اجرا می شود که آموزش دهنده ها نقش مهمی در این راستا ایفا می کنند.
وی اضافه کرد: نگاه جدید به موضوع سواد آموزی در استان و کشور وجود دارد که در قالب سیاست ها و برنامه های مختلف دنبال می شود و مهارت آموزی یکی از سیاست های در حال پیگیری می باشد.
وی ادامه داد: از 300 مرکز یادگیری تشکیل شده در راستای سیاست های ذکر شده در کشور 49 مرکز متعلق به آذربایجان غربی می باشد و به صورت مشارکتی و دولتی فعالیت می کنند.
صمیمی اضافه کرد: امروز مهارت های شغلی و آموزش هایی در زمینه آسیب های اجتماعی در مجموعه برنامه های سواد آموزی گنجانده شده است و به این وسیله سازمان سواد آموزی در صدد ارایه نوع جدید از آموزش ها که متناسب با نیاز یادگیرندگان باشد است.
وی با اشاره به همکاری 39 تشکل و سمن در این راستا بیان کرد: میزان باسوادی کشور در سال 1395 حدود 94.7 درصد بود که نسبت به سرشماری قبل که در سال 1390 بود 7.2 درصد رشد داشت.
صمیمی ادامه داد: در این استان در سال 1395 تعداد جمعیت 2 میلیون و 112 هزار نفر بود که یک میلیون و 916 هزار نفر طبق خود اظهاری باسواد شناخته شده اند و 195 هزار نفر خود را بیسواد اعلام کرده اند.
وی توجه به عدالت جنسیتی در برنامه های سواد آموزی کشور را مهم بیان کرد و ادامه داد: در طول 40 سال از سال 55 تا سال 1395در گروه سنی 10 تا 49 سال 53 درصد رشد در سوادآموزی ثبت شد و این ناشی از توجه به عدالت جنسیتی در آموزش بوده است.
معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت: قبل انقلاب بنا به برخی علل فرهنگی علاقه ای به حضور بانوان در عرصه سواد آموزی نبود اما بعد از آن تلاش شد تا در این زمینه تحولی ایجاد شود و 80 درصد فعالیت ها و تلاش های انجام شده در راستای باسوادی بانوان و دختران به ویژه دختران و بانوان عشایری و روستایی بوده است.
صمیمی افزود: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فاصله بین باسوادی زنان و مردان 24 درصد بود که بعد از انقلاب این فاصله به 6.8 درصد کاهش یافت.
وی بیان کرد: در آذربایجان غربی نیز فاصله بین باسوادی زنان و مردان از 25.4 درصد به 12.6 درصد کاهش یافته است.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی دارای 195 هزار بیسواد طبق سرشماری سال 1395 درگروه سنی 10 تا 49 سال بوده است.
7125/7129
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.