مجتبی زینی‌وند روز سه شنبه در حاشیه گرد‌همایی مؤسسان غیردولتی مناطق 19 گانه تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به حادثه آتش‌سوزی مدرسه غیردولتی سیستان و بلوچستان و روند نظارت‌ها در این استان گفت: بنابر ماده 2 قانون اداره و تأسیس مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش و همه معاونت ‌ها موظفند بر مدارس غیردولتی نظارت کنند.
زینی‌وند با اشاره به اینکه نظارت مدارس غیردولتی در طول این 30 سال بسیار جامع و سختگیرانه بوده، گفت: رئیس منطقه در هر منطقه‌ای پاسخگوی اتفاقات مدرسه اعم از دولتی و غیردولتی است.
زینی‌وند افزود: همه مسئولان منطقه باید پاسخگوی مشکلات و مسائل موجود در مدارس مناطق تحت نظارت خود باشند.
وی درباره تعداد مدارس غیردولتی غیراستاندارد گفت: در این مورد آماری ندارم چرا که معتقدیم همه مدارسی که در حال فعالیت هستند باید استانداردهای لازم را داشته باشند و این موضوع از طریق سازمان نوسازی تأیید شده باشد.
معاون وزیر آموزش و پرورش اظهارداشت: وظیفه ما معرفی مدارس به سازمان نوسازی برای بررسی استانداردهای استحکام بنا و سایر استانداردهای لازم است؛ بنابراین استانداردهای لازم این سازمان را تمام مدارس دارند.

**صدور مجوز مدارس غیردولتی به شورای نظارت سپرده شد
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی گفت: پیش از این صدور مجوز فعایلت مدارس غیردولتی توسط استان ها و مناطق انجام می شد که به تازگی این مسئولیت به شورای نظارت سازمان مدارس و مراکز غیردولتی واگذار شده است.
وی با اشاره به تمهیدات لازم برای جلوگیری از صندلی‌های خالی و چگونگی اخذ مجوز برای تاسیس مدارس غیردولتی جدید اظهارداشت: مدتی است که توسعه کمی این مدارس بر کیفیت ارجحیت پیدا کرده که این موضوع ناشی از تفویض اختیار به استان‌ها بوده است.
زینی وند گفت: صدور مجوز برای تأسیس مدارس غیردولتی در اختیار شورای نظارت قرار گرفته است که با این روند شاهد تقویت مدارس غیردولتی موجود و توسعه کیفی آنها خواهیم بود و هر مؤسس حداقل باید برای یک سال امکانات و تمکن مالی لازم برای فعالیت مدرسه را داشته باشد در غیر این صورت فعالیت جایز نیست.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به حادثه اخیر آتش سوزی در مدرسه غیردولتی در زاهدان و ابراز تاسف از این حادثه و مرگ چهار دانش آموز افزود: این حادثه با کوتاهی و قصور یک مدیر و یک معلم رخ داد و چندین خانواده را داغدار کرد.
زینی وند با اشاره به موضوع فضاهای آموزشی با کاربری مسکونی اظهارداشت: کاربری این فضاها به هیچ عنوان قابل تغییر نیست و شهرداری ها هم نمی توانند این زمین ها را تغییر کاربری دهند که امروزه این مشکلات توسط دولت پیگیری می شود.
وی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات از جمله دریافت مالیات، عوارض، شهریه و مواردی از این قبیل در این آیین نامه ها مورد توجه قرار گرفته، گفت: امسال برای نخستین بار، 30 میلیارد تومان به عنوان صندوق حمایت از مدارس و مراکز غیردولتی بودجه دریافت کردیم.
زینی وند افزود: در نخستین جلسه هیات امنا برای پرداخت بخشی از بیمه معلمان مدارس غیردولتی تصمیم گیری می‌شود که با توجه به شرایط موجود، این اعتبار به مناطق محروم و کم برخوردار اختصاص پیدا می کند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تعیین تکلیف فضا‌های مازاد در این نهاد اظهارداشت: دبیرخانه، پروژه های ناتمام را هم به مدارس غیردولتی واگذار کرد، در بحث خرید خدمات هم، موسسان مدارس غیردولتی هزینه کردند که این بخش تاکنون پرداخت نشده است.
وی با بیان اینکه برخی با ناآگاهی مدارس غیردولتی را غیرحاکمیتی می‌داند و دید مثبت به مدارس غیردولتی ندارند، تصریح کرد: با وجود این مقاومت‌ها و نگاه‌های سختگیرانه در آموزش و پرورش به مدارس غیردولتی، همچنان فعالیت می‌کنیم.
زینی وند درباره تفکیک بیمه دانش آموزان مدارس غیردولتی و دولتی گفت: این موضوع باعث شد 2 میلیارد تومان از درآمد بیمه دانش آموزی برای پرداخت درمان معلمان مدارس غیردولتی نیز اختصاص پیدا کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیشینه تاسیس مدارس غیردولتی اظهارداشت: تاسیس این مدارس به عنوان مهمترین جلوه مشارکت هدفمند مردمی عمر 30 ساله دارد و از زمان تاسیس مدارس غیردولتی انتقادهای بسیاری از لحاظ فلسفی، نظری، سیاسی و چگونگی عملکرد آنها مطرح بود اما امروز می ‌توان فعالیت این مدارس و توفیقات آنها را در حوزه تعلیم و تربیت ارزیابی کرد.
زینی وند گفت: بعضی از مدارس غیردولتی کیفیت آموزشی قابل توجهی نداشته و بعضی دیگر به دلیل دریافت شهریه های غیرمتعارف و رعایت نکردن قوانین و مقررات باعث آسیب به تجربه 30 ساله سایر مدارس و عملکرد قابل قبول آنها می شوند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بزرگ ترین رقیب مدارس غیردولتی خود این مدارس هستند، افزود: باید به بازتعریف نقش تعلیم و تربیت در مدارس غیردولتی بپردازیم، هیچ کس نمی‌تواند اقدامات مدارس غیردولتی را نفی کند اما برای حفظ اعتباری که اندک اندک جمع‌آوری شده باید تلاش کنیم.
وی گفت: آبروی موسسان که به جان خریدن نیش ها و کنایه‌ها به دست آمده با توجه به اسناد بالادستی حفظ شده اما برخی کوتاهی یک مدرسه را به تمام مدارس غیردولتی نسبت داده و مدعی می‌ شوند که این مدارس کیفیت لازم را ندارند.
زینی وند با اشاره به حادثه آتش سوزی در زاهدان اظهارداشت: در استان سیستان و بلوچستان 7 هزار و 300 کلاس درس با بخاری نفتی گرم می‌شوند که از این تعداد 4 هزار چراغ والور در کلاس‌ها داریم که این مدرسه که دچار آتش سوزی شده بود، یکی از این چراغ‌های نفتی را برای سیستم گرمایشی خود انتخاب کرده بود.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی با اشاره به اهمیت آموزش در دستیابی به توسعه افزود: رهبر معظم انقلاب بار‌ها فرموده‌اند که هر هزینه در آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری است و وظیفه همه ما هم تسهیل شرایط برای این موضوع است.
گردهمایی شورای هماهنگی موسسان مدارس غیردولتی روز سه شنبه با حضور مجتبی زینی وند معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی، عبدالرضا فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، علی صنیعی رئیس شورای موسسان مدارس غیردولتی تهران و جمعی دیگر از مسئولان در خانه معلم منطقه 3 برگزار شد.
تهرام/7245//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.