به گزارش روز سه شنبه ایرنا از فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی، حسن نجفی سولاری مدرس دانشگاه در این نشست که با حضور کارشناسان این حوزه در این فرهنگسرا برگزار شد با اشاره به موضوع جنگ رسانه ای گفت: وجود تکنولوژی فناوری اطلاعات، عملیات جنگ روانی را به جنگ شناختی و ادراکی تبدیل کرده است و این جنگ آنقدر قدرت دارد که هر کسی قدرت بیشتری داشته باشد می تواند در این زمینه حکومت داری کند.
رئیس سابق مرکز رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در جنگ ادراکی، عملیاتی از سوی رسانه ها انجام می شود که ذهن، خواسته، قلب، امیال، نیاز به کسب و کار و آرزوهای آنها را تحت کنترل قرار می گیرد و هدایت می کند.
نجفی سولاری بیان کرد: در بسیاری از کشورها به ساماندهی فضای مجازی می پردازند و ولنگاری ماهیت فضای مجازی نیست، از سال 79 برای ولنگاری فضای مجازی هشدارهایی داده شده اما شاهد نتیجه ای نبودیم.
این کارشناس فضای مجازی گفت: در ایران از زمانی که فضای مجازی از حوزه اختصاصی خارج و وارد حوزه عمومی شد، رهبر معظم انقلاب 18 بند را در فضای مجازی برای سازماندهی آن عنوان فرمودند که یکی از آن 18 بند، هویت بخشیدن کاربران ایرانی است.
نجفی سولاری گفت: هم اکنون بیش از 250 هزار ساعت تولید تلوزیونی و 500 هزار ساعت تولید رادیویی در ژانرهای مختلف داریم، تقریبا ایران در ردیف اولین کشورهایی است که به لحاظ ساخت سریال و تله تلویزیونی رتبه خوبی دارد.
این کارشناس فضای مجازی افزود: در جنگ روان شناختی نیروی انسانی مهم است و اگر نتوانیم سازماندهی مناسبی در این زمینه داشته باشیم، موفق نخواهیم بود.
معاون سازمان فضای مجازی سراج نیز در این نشست با اشاره به اینکه جنگ رسانه ای یکی از برجسته ترین بخش های جنگ نرم است، گفت: جنگ رسانه ای، جنگی است که در همه شرایط حتی در شرایط صلح رخ می دهد.
احمد قیومی افزود: اثرات جنگ نرم بسیار مشهود است و اثراتش را در جامعه و بر افکار عمومی شاهد هستیم البته مخاطب مان منفعل نیست اما این جنگ آنقدر قدرتمند است که نفوذ بیشتری در میان مخاطبان دارند.
وی گفت: امروز فضای مجازی مرزها را برداشته است و ما بر این تصور هستیم که یک سری اتفاقاتی که رخ می دهد، برپایه یک فکر قوی است درحالی که اینگونه نیستو گاهی با یک حرکت کوچک در فضای مجازی می توان شاهد نتایج بسیار قوی بود.
قیومی افزود: جنگ اطلاعاتی بر بستر اطلاعاتی صورت می گیرد، در این نوع از جنگ اطلاعات غلطی پخش می شود و یا آن را جابه جا می کنیم.
معاون سازمان فضای مجازی سراج تصریح کرد: حوزه رسانه به بخش اقتصادی و فرهنگی، نگاه دموکراسی دارد.
وی گفت: ما باید رسانه را از حاکمیت خارج کنیم و فضای رسانه ای تا زمانی که دست حاکمیت و دولت است، وضع اینچنینی را شاهد هستیم البته ماهیت فضای مجازی نظارت ناپذیر است همچنین محدودیت های حاکمیتی باعث می شود که فرد با هویت دیگری در فضای مجازی فعالیت کند.
قیومی تأکید کرد: تمرکز رسانه های غرب بر اقتصاد سیاسی بسیار است، در هیچ جای دنیا با افزایش قیمت ها، تقاضا بالا نمی رود، ما در این حوزه هیچ کاری نکرده ایم و کمیت بدون کیفیت فایده ای ندارد و با ارائه آمار و ارقام نمی توانیم بگوییم که عملکرد خوبی داشته باشیم.
معاون سازمان فضای مجازی سراج مشکل اصلی در حوزه رسانه را نبود محتوا دانست و گفت: امروزه مشکلی در زیربنا و امکانات نداریم بلکه باید به دنبال تولید محتوای مناسب باشیم، تلاش هایی در این زمینه انجام شده اما کافی نیست.
وی افزود: مدیریت رسانه نیازمند افراد رسانه ای است متأسفانه افرادی که در حوزه رسانه کار کردند، رسانه ای نبودند و تخصصی در این زمینه نداشتند.
قیومی اظهارداشت: فعالیت های رسانه ای امروز پس از چهل سال این قابلیت را دارند که به عنوان عمل گر در توسعه نقش داشته باشند، در این زمینه نظام جامعی نداریم که بتواند سپهر رسانه ای را تقویت کند.
معاون سازمان فضای مجازی سراج گفت: ما نیازمند اصلاح جامعه رسانه ای هستیم و باید نگاه حاکمیتی به رسانه را کم کنیم و رسانه ها فراتر از حوزه حاکمیتی حرکت کنند.
در ادامه محمد اسکندری پژوهشگر با اشاره به این موضوع که امروزه مفهوم جنگ نرم بر همگان روشن شده است، گفت: اگر هفت سال پیش در دانشگاه صحبت از جنگ نرم می شد، بازگوکننده این بحث را متهم به توهم توطئه می کردند در حالی که امروزه جامعه، مسئولان و مدیران به درک جنگ نرم رسیده اند.
وی افزود: مقام معظم رهبری سال های گذشته شبیخون فرهنگی را مطرح کردند اما مسئولان به انکار موضوع پرداختند، ما زمان را از دست می دهیم و آینده نگری در این زمینه نداریم.
این پژوهشگر اظهارداشت: ما درگیر جنگ رسانه ای هستیم و باید در مقابل این امر ایستادگی کنیم، امروزه 260 شبکه تلویزیونی ماهواره ای به زبان فارسی فعالیت می کنند اما در فضای مجازی دچار یک ولنگاری هستیم.
این روزنامه نگار گفت: اگر امروز در فضای مجازی موضوعاتی برای ترویج فرهنگ ایثارگری وجود دارد، به دلیل فعالیت عده ای از افراد خودجوش است که آتش به اختیار فعالیت می کنند و ما در فضای مجازی نتوانسته ایم تولید محتوای مناسبی داشته باشیم.
وی بیان کرد: دشمن به دنبال شکستن الگوهای معارض فرهنگی است، نظام سرمایه داری پیش نخواهد رفت مگر آنکه فضای لیبرالیستی در سطوح جهان وجود داشته باشد، اساسا نظام لیبرال دموکراسی برای حکمرانی نیاز به این دارند که مخاطبان ارزش ها و بنیان های فکری لیبرالیسم را بپذیرند.
اسکندری در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه در برابر هجمه های رسانه ای دشمن چه باید کرد، گفت: حتی اتحادیه اروپا هم در معرض تهاجم فرهنگی است؛ این فرهنگی که به عنوان فرهنگ آمریکایی غلبه می شود، نه تنها برای دنیا معارض بوده بلکه برای ایران هم معارض است.
این پژوهشگر افزود: مزیت ما در برابر غرب و تهاجم فرهنگی و جنگ نرم، فرهنگ مان است. روایت ما از آغاز و پایان جهان، روابط اجتماعی میان انسان ها متفاوت از جهان است.
وی اظهارداشت: در دنیای رسانه ابزار معنا ندارد، امروزه شاهد هستیم که یک شهروند به راحتی چندین هزار دنبال کننده دارد و هر روز برنامه زنده برگزار می کند؛ آن چیزی که فضا را متفاوت می کنند، محتوای پیام است و باید در این زمینه دقت بیشتری داشته باشیم.
این روزنامه نگار تصریح کرد: وجود نظام جامع رسانه ای به عنوان مرکزی که در بالا قرار بگیرد و به رسانه ها امر و نهی کند، امکان پذیر نخواهد بود؛ چراکه اعتماد عمومی نسبت به رسانه های داخلی کاهش می یابد. اما اگر منظور از وجود این نظام دفاع از ارزش ها و همگرایی باشد، قابل دفاع است.
اسکندری اظهارداشت: ما باید متناسب با شرایط و ذائقه مخاطبان تولید محتوا کنیم و به تولید ادبیات جدید بپردازیم و همچنین مرکز رصد و پایش برای ارزیابی محتوا ایجاد کنیم.
به گزارش ایرنا، برگزاری سلسله نشست های تخصصی «40 سال با رسانه ها» به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با هدف بررسی چهار دهه تجربه رسانه ای انقلاب اسلامی پاییز و زمستان امسال با حضور استادان حوزه علوم ارتباطات در فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی برنامه ریزی شده است.
نشست های تخصصی 40 سال با رسانه ها در 2 بخش با موضوع مدیریت فضای فرهنگی و بررسی تجربیات بخش های مختلف رسانه ای کشور برگزار می شود.
تهرام/7245// 6139
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.