هوشنگ عطاپور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: البته صاحبان برخی کانال های خبری با تعداد اعضای مشخص، موظف به دریافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند و بر اساس نوع فعالیت می توانند در جرگه خبرنگاران و روزنامه نگاران رسمی محسوب شوند اما شرط آن ثبت در این وزارتخانه است.
وی ادامه داد: در غیر این موارد افراد بر اساس علائق شخصی می توانند در رسانه ها و شبکه های اجتماعی فعالیت بکنند که از آنان به عنوان شهروند خبرنگار یاد می شود.
عطاپور اظهار داشت: در ایران برای اینکه خبرنگاران و روزنامه نگاران تحت حمایت های حقوقی صنفی قرار بگیرند، باید در خانه مطبوعات و رسانه های رسمی مجوزدار ثبت نام کرده و هویت حرفه ای پیدا کنند.
وی اضافه کرد: شهروند خبرنگاران بر اساس قانون اساسی با رعایت قوانین عمومی کشور و حقوق شهروندی می توانند فعالیت بکنند، ولی قاعدتا تحت حمایت های حقوقی صنفی قرار نمی گیرند؛ هرچند از حقوق شهروندی خبرنگار شهروند هم باید بر اساس قانون، نهادهای ذیربط حمایت کنند.
مدیرکل سابق فرهنگی و اجتماعی استانداری آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه رسانه ها در دنیای مدرن رکن چهارم نظام مردم سالاری هستند، اضافه کرد: با ورود شبکه های مجازی به عالم خبر و تولید محتوا، رسانه های اجتماعی وارد زندگی شهروندان شدند و انحصار ابر رسانه های سنتی را شکستند و نسل جدیدی از ابر رسانه ها در حال زایش است؛ بنابراین اصطلاح شهروند خبرنگار پا به عرصه وجود گذاشته و تحولات کیفی در این حوزه ایجاد شده است.
عطاپور اضافه کرد: در سطح جهان با 2 گروه روزنامه نگار و خبرنگار رسمی شامل خبرنگار و روزنامه نگار آزاد و مستخدم مواجه هستیم؛ خبرنگاران آزاد در استخدام هیچ آژانس خبری نیستند و با داشتن مجوز صنفی خبرنگاری برای آژانس های مختلف خبر تهیه می کنند و خبرنگاران مستخدم که در رسانه رسمی به فعالیت حرفه ای و تخصصی اشتغال دارند.
وی بیان کرد: پس فعالان رسانه برای شناخته شدن به عنوان «خبرنگار و روزنامه نگار رسمی» باید مجوز صنفی مربوطه را داشته باشند؛ البته مدرک تحصیلی شرط لازم است ولی کافی نیست چون خبرنگاران زیادی وجود دارند که به شکل آماتور و از سایر رشته های علمی و تجربی وارد عرصه خبر شده و به خبرنگار یا روزنامه نگار حرفه ای تبدیل شده اند‌.
این کارشناس مسایل فرهنگی و اجتماعی اظهار داشت: با گسترش حوزه های تولید خبر، «خبرنگار و روزنامه نگار کارشناس» که در رشته های مختلف علمی تحصیل کرده اند، وارد این عرصه شده اند؛ پس شرط شناخته شدن به عنوان «خبرنگار رسمی» داشتن هویت و وابستگی شغلی و حرفه ای به نهاد صنفی خبر و رسانه است.
عطاپور افزود: در غیبت «نظام صنفی روزنامه نگاری و خبرنگاری»، فرد با عضویت در «خانه مطبوعات» که با معرفی نامه رسمی رسانه های مجوزدار صورت می گیرد، به عنوان خبرنگار و روزنامه نگار رسمی شناخته می شود؛ یعنی فرد باید شاغل حرفه خبرنگاری و روزنامه نگاری در یک رسانه رسمی مجوزدار و عضو خانه مطبوعات باشد.
به گزارش ایرنا به نقل از سامانه جامع رسانه های کشور، روزنامه نگار کسی است که شغل اصلی و مستمر او فعالیت فکری و محتوایی در زمینه تهیه، تنظیم و انتشار اخبار و وقایع جاری، تحلیل و تفسیر آنها در رسانه ‍‌‌هاست.
3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.