به گزارش روز شنبه روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، احمد صادقی در دوره بین‌المللی جستجو و نجات شهری که از سوی امداد و نجات هلال‌احمر و با همکاری نمایندگی سازمان ملل در ایران، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، سفارت اتریش در سازمان امداد و نجات برگزار شد، اظهار داشت: در تهران گسل‌های اصلی و فرعی زیادی وجود داشته و در3 هزار و 268 هکتار بافت فرسوده 15 درصد از جمعیت 10 میلیونی شهر تهران ساکن هستند.
وی اظهار داشت: بیش از هزار مدرسه در معرض خطر زلزله بوده و در مسیر گسل اصلی و فرعی و یا حریم رودخانه واقع شده و همه اینها نشان می‌دهد تهران در مقابل زلزله بسیار آسیب‌پذیر است و حتی وجود هزاران تیم امدادی نیز کفایت نمی‌کند.
صادقی ادامه داد: بیش از 12 هزار و 630 ملک مسکونی در پایتخت در معرض خطر لرزش قرار دارد که البته مدیریت بحران فعالیت زیادی انجام داده و تلاش کرده‌ایم از تجربیات بین‌المللی در این زمینه استفاده کنیم.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش های سازمان ملل ایران جزء 10 کشور بلاخیز دنیا است که از 40 حادثه امکان وقوع 31 نوع آن وقوع در کشور است.
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اظهار داشت: پایتخت به دلیل وجود گسل‌های فراوان، پتانسیل بالای لرزه خیزی دارد و تراکم جمعیت، ساختار ناایمن، کمبود نیازهای ضروری در هنگام زلزله و امکانات محدود بر این موضوع دامن می‌زند.
وی ادامه داد: از طرفی وجود بافت فرسوده از دیگر معضلات شهر تهران است که ضرورت بیشتر توجه به لرزه خیزی پایتخت را نشان می‌دهد و باید کارهای اثربخش زیادی را از جمله تقویت جستجو و نجات شهری داشته باشیم و ظرفیت‌سازی‌ها بر اساس استانداردها صورت گیرد.
صادقی بیان داشت: زمان رسیدن به مصدومان پس از وقوع زلزله محدود است و باید شبکه‌هایی از تیم‌های جستجو و نجات به صورت محلی و ملی داشته باشیم تا در کوتاه‌ترین زمان بیشترین امدادرسانی صورت گیرد و بتوانیم در 72 ساعت اول اقدامات موثری داشته باشیم.
وی به نقش پررنگ بسیج در امدادرسانی به حادثه‌دیدگان اشاره کرد و گفت: تقویت این سازمان‌ها هم می‌تواند نتایج موثری در تسریع روند کمک رسانی داشته باشد.
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به دسترسی ناممکن در برخی از نقاط پایتخت در صورت وقوع زلزله به دلیل معابر کم عرض و رعایت نشدن استانداردها در ساختمان‌های بلند، اشاره کرد و گفت:‌ در پایتخت نیازمند شبکه اضطراری در زمینه زلزله هستیم که اقدامات اولیه در این راستا انجام شود و همه دستگاه‌های متولی باید اقدامات مؤثر را انجام دهند.
صادقی به وجود فرهنگ و قومیت‌های مختلف در پایتخت اشاره کرد و گفت: تهران تیم‌های محلی، ملی و بین‌المللی برای کمک رسانی نیاز دارد و اگر بخواهیم این تیم‌ها فعالیت داشته باشند باید با فرهنگ بومی مردم هم آشنا شویم .
تهرام/7243 / 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.