به گزارش ایرنا، سازمان نوسازی و تجهیز مدارس متولی اصلی مقاوم سازی و بازسازی زیرساخت های آموزشی در کشور است و نهادهای حمایتی همچون بنیاد برکت نیز در این زمینه مشارکت می کنند، اما آنچه مسلم است برداشتن این بار سنگین نیازمند مشارکت عمومی است و در این جهت مجامع خیران مدرسه ساز نقش مهمی ایفا می کنند.
همانگونه که مقام معظم رهبری تلاش برای مدرسه سازی را جهادی مقدس عنوان کرده اند، مشارکت در این زمینه پربرکت بوده و جزو باقیات الصالحات به شمار می آید.
رئیس ستاد نخستین جشنواره خیران مدرسه ساز تبریز روز دوشنبه در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه 60 درصد مدارس این شهر نیمه مستحکم یا غیر مستحکم هستند، گفت: این وضعیت به معنای غیرقابل تحمل بودن نیست اما در صورت وقوع زلزله ای با قدرت بیش از 5 ریشتر امکان تخریب بسیاری از این مدارس وجود دارد.
جعفر راستگوی اظهارکرد: از 6 هزار و 739 کلاس درس در 670 مدرسه تبریز حدود 2 هزار و 159 کلاس در معرض تخریب و 2 هزار و 288 کلاس نیازمند مقاوم سازی است.
وی با اشاره به اینکه مجمع خیران مدرسه ساز تبریز سال گذشته در جهت بازسازی، مقاوم سازی و تجهیز مدارس نواحی پنجگانه این شهر شکل گرفت، گفت: این مجمع دارای شناسنامه و هویت مستقل است اما فعالیتش همسو با مجمع خیران استان و کشور خواهد بود و از موازی کاری پرهیز خواهیم کرد.
راستگوی با اشاره به اهمیت تاسیس مجمع خیران مدرسه ساز تبریز گفت: پیش از این در تمامی شهرستان های استان مجمع خیران مدرسه ساز فعال بود و تبریز به عنوان شهر اولین ها از این جهت با وقفه مواجه شده است.
وی با اعلام اینکه 500 نفر از خیران و علاقمندان به مشارکت در مدرسه سازی از داخل و خارج کشور به نخستین جشنواره خیران مدرسه ساز تبریز دعوت شده اند، بر توجه ویژه به اصلاح زیرساخت های آموزشی تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام تاکید کرد.
راستگوی با اشاره اینکه 50 درصد دانش آموزان آذربایجان شرقی در تبریز تحصیل می کنند، حمایت مجمع خیران استان و سوق دادن بخشی از خدمات به این کلانشهر را خواستار شد.
مدیرعامل مجمع خیران مدرسه ساز تبریز هم با اعلام اینکه 84 مدرسه تبریز در اولویت تخریب و بازسازی قرار دارند، اظهارکرد: این مجمع با عشق و علاقه شکل گرفته و هدف اعضای آن کاهش مشکلات آموزشی است.
یحیی جعفری با اشاره به شناسایی 189 خیر در تبریز گفت: این شهر با توجه به وسعت زیاد و جایگاه ویژه در شمالغرب کشور نیازمند توجه و برنامه ریزی ویژه است.
علی اکبر نصرتی رئیس هیات مدیره مجمع خیران مدرسه ساز تبریز هم با گرامی داشت یاد و خاطره خیران مدرسه سازی همچون غلامرضا مردانی آذر، جلیل خسروشاهی و اکبریه، تاکید کرد: هدف از برگزاری این جشنواره معطوف کردن نگاه عمومی برای ضرورت حمایت از این حوزه و جذب خیران جدید است.
نجفی، مدیر مشارکت های مردمی اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان آذربایجان شرقی هم با اشاره به اینکه تبریز دارای مدارس قدیمی نیازمند بازسازی است، گفت: نبود مجمح خیران مدرسه ساز در این شهر موجب کمرنگ شدن جذب مشارکت های خیران شده است.
وی با اعلام اینکه خیران در صورت مشارکت 50 درصدی در ساخت یک واحد آموزشی تحصیلی از حمایت 50 درصدی نوسازی مدارس بهره مند می شوند، خاطرنشان کرد: خیران خود می توانند پیمانکار معرفی کنند یا عملیات ساخت را به نوسازی مدارس بسپارند.
نجفی گفت: تا زمان حاضر در حدود یکهزار خیر مدرسه ساز در استان شناسایی شده اند.
به هر حال نخستین جشنواره خیران مدرسه ساز تبریز 15 تیرماه جاری از ساعت 10 تا 12 در هتل شهریار برگزار می شود و تمام اقشار جامعه با هر توان مالی می توانند با شرکت در این جشنواره و یا واریز کمک های نقدی خود به شماره حساب 528067263 بانک تجارت شعبه پزشکان تبریز در مسیر ماندگار کردن عمل نیک خود در راستای فراهم کردن امکانات بهتر برای تحصیل علم فرزندان این سرزمین گام بردارند.
خبرنگار: پرویز انصاری**انتشاردهنده: محمد عزیزی راد
3071/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.