به گزارش ایرنا محسن هاشمی روز دوشنبه در نشست خبری ارایه عملکرد کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران اظهار داشت: فعالیت هایی مانند احداث مترو باید در اولویت برنامه های شهرداری تهران باشد.
وی گفت: منابع زیادی هست که می‌توان آنها را به مترو تزریق کرد و موجب بهبود وضعیت حمل و نقل ریلی پایتخت شد.
هاشمی گفت: برای مثال بر اساس قانون هر پروژه‌ای که موجب صرفه جویی در مصرف سوخت شود باید از سوی وزارت نفت مبلغی به عنوان کمک دریافت کند که این مبلغ معادل 90 میلیون دلار در سال است اما وزارت نفت تاکنون از محل صرفه‌جویی سوخت یک ریال هم به مترو پایتخت نداده است.
رئیس شورای شهر تهران در ادامه با بیان اینکه ما بدهکار بانک ها هستیم خاطرنشان کرد: شهرداری تهران 50 هزار میلیارد تومان به بانک ها بدهکار است و بانک‌ها نیز با ما تعامل این دارند.
رئیس شورای شهر تهران تأکید کرد: شورای پول و اعتبار باید تصمیم گیری کند که به شهرداری تهران وام پرداخت شود.
هاشمی با بیان اینکه متاسفانه دولت و وظایف خود را انجام نمی دهد خاطرنشان کرد: شهرداری تهران هم این موضوع را پیگیری نمی کند.
وی گفت: وزارت نفت می تواند به جای پرداخت بدهی وام شهرداری را ضمانت کند.

*خط 6 مترو تهران صوری افتتاح شد
محسن هاشمی در ادامه با اشاره به روند افتتاح خط 6 مترو گفت: این خط 50 درصد پیشرفت داشته و در گذشته نیز صوری به بهره برداری رسید.
وی با بیان اینکه سه هزار میلیارد تومان برای خطوط 6 و 7 مترو تهران خرج شد، اما این خطوط با این اعتبار ساخته نشد، گفت: اینکه تونلی حفر کنند و قطار را با استفاده از جرثقیل بر روی ریل قرار دهند را نمی توان افتتاح پروژه نامید.
وی در ادامه با اشاره به سابقه مترو تهران گفت: سابقه مترو در تهران به سال 1352 برمی گردد که ترافیک زیاد بود و درآمد نفت خیلی بالا بود و شرکت مترو ایران هم سال 1354 شرکت مترو ایران با قانون مجلس تاسیس و با فرانسوی ها برای طراحی خطوط قرارداد بسته و یکصد میلیون دلار هم برای احداث مترو به یک شرکت خارجی پرداخت شد.
وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی انقلابیون معتقد بودند که مترو درست شد تا پول ملت را بچاپند تا سال ها بعد کار احداث مترو رها شد.
وی ادامه داد: طرح ترافیکی شهر تهران به وسیله مشاور فرانسوی دیده شد و بر این اساس احداث 7 خط مترو به طول 146 کیلومتر در نظر گرفته شد.
وی با بیان اینکه اواخر سال 56 اولین کلنگ مترو در تپه های عباس آباد به زمین زده شد، گفت: زمانی که ایستگاه مترو افتتاح شد، 30 سال پیش از آن، ایستگاه را ساخته بودند و در زمان انقلاب، 300 متر تونل مترو حفر شده بود.
هاشمی یادآور شد: انقلابیون آن زمان که مانند دلواپسان امروز بودند ایرادات زیادی گرفتند و گفتند نمی توان خاک مترو را بیرون برد و فاضلاب زیاد است و جلوی مترو را گرفتند و این کار را به عنوان یک حرکت انقلابی ثبت کردند.
رئیس شورای شهر تهران در ادامه اظهار داشت: در سال 60 شرکت مترو تهران منحل شد و در اواخر 59 مجلس تشکیل شد و رئیس مجلس، آیت الله هاشمی و جلسه مجمع نمایندگان تهران تلاش های زیادی برای احداث دوباره مترو انجام دادند.
وی در ادامه با بیان اینکه با تلاش رئیس مجلس وقت ( آیت الله هاشمی) موضوع احداث مترو در دولت مطرح شد، گفت: قرار شد با روش TOD با وام بانکی، مترو ساخته شود و از قبل تراکم سازی اطراف ایستگاه ها (واگذاری پذیره) و مجتمع های ایستگاهی، پول مترو را پس دهند.
رییس شورای شهر تهران گفت: اولین قرارداد تامین اعتبار مترو، 5 میلیارد تومان وام از دو بانک تجارت و ملت بود.
وی خاطر نشان کرد: در سال 86 در ادامه تلاش برای راه اندازی مترو تهران، مشاور فرانسوی 12 خط مترو برای تهران شامل 8 خطر داخلی و 4 خطر برون شهری اکسپرس طرحی کرده و که شامل 430 کیلومتر با 250 ایستگاه است و باید 10 میلیون سفر را در روز انجام دهد.

*تاثیر تحریم ها در مترو بسیار پایین است
وی با بیان اینکه تحریم ها در مترو اثر کمی دارد، گفت: در بعد تجهیزات ثابت و متحرک مشکلی نداریم و در تحریمهای گذشته به راحتی توانستیم مشکلات را حل کنیم.
وی با بیان اینکه مترو کاری محیط زیستی و اقتصاد مقاومتی است و باید به آن ارز 3900 تومانی بدهند، گفت: مترو ارزبری بسیار پایینی دارد.

* اتوبوس های تهران باید با برقی شوند
هاشمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پایانه های اتوبوسرانی دارای آلایندگی هستند، گفت: در برنامه های تدوین شده باید اتوبوس های پایتخت از حالت دیزلی خارج شده و از باطری استفاده کنند که در این صورت آلایندگی آنها از بین می رود.

تهرام/7244//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.