به گزارش ایرنا، علی ‌اکبر صالحی روز سه شنبه در حاشیه آیین آغاز عملیات گود برداری فونداسیون ساختمان واحد 2 نیروگاه اتمی بوشهر در جمع خبرنگاران در بوشهر افزود: با احتساب هر بشکه نفت 50 دلار، سالانه در تولید برق از نیروگاه یکهزار مگاواتی هسته‌ای بوشهر به ارزش 550 میلیون دلار صرفه‌جویی صورت می گیرد.
وی بیان کرد: همچنین نیروگاه یکهزار مگاواتی بوشهر سالانه از انتشار هفت میلیون تن گازهای آلاینده جلوگیری می‌کند.
صالحی بیان کرد: با توجه به اینکه ایران کشوری خشک است باید به سمت احداث نیروگاه های هسته ای کوچک حرکت کنیم.
صالحی اظهار داشت: دلیل این امر نیز این است که اگر نیروگاه های بزرگ در کنار دریاهای خزر و خلیج فارس احداث کنیم انتقال برق تولیدی آن به مسافت یکهزار کیلومتری در منطقه مصرف توجیه اقتصادی لازم را ندارد.
صالحی با اشاره به قدمت تولید برق از نیروگاه هسته‌ای بوشهر اظهارکرد: طبق طراحی‌های انجام شده نیروگاه یکهزار مگاواتی بوشهر ظرفیت و توان فعالیت 100 سال تولید برق را دارد.
وی همچنین با قدردانی از همراهی و همکاری روسیه با صنعت هسته‌‌ای ایران بیان کرد: مجلس شورای اسلامی دولت را مکلف کرده ظرفیت تولید برق هسته‌ای در جمهوری اسلامی ایران را به 20 هزار مگاوات افزایش دهد.
صالحی یادآور شد: با توجه به اینکه هزینه ساخت نیروگاه هسته‌ای یکهزار مگاواتی پنج هزار میلیارد دلار است برای ساخت نیروگاه های هسته‌ای با ظرفیت تولید 20 هزار مگاوات برق نیازمند 100 هزار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری هستیم.
عملیات گودبرداری فونداسیون ساختمان واحد 2 نیروگاه اتمی بوشهر روز سه شنبه در آیینی با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی، رئیس و اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و 'آلکسی لیخاچف' رئیس شرکت روس اتم در بوشهر آغاز شد.
مدل این واحد نیروگاهی «آ ای اس 92» (AES 92) است که توان الکتریکی آن 1057 مگاوات (1057MW) و توان حرارتی آن 3012 مگاوات (3012MW) است.
قرارداد ساخت این نیروگاه در آبان سال 1393 منعقد شد و مدت قرارداد 10 سال و کارفرمای آن، شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی ایران است.
کلنگ زنی این طرح در 20 شهریور ماه و عملیات مهندسی طرح از هشتم بهمن ماه سال گذشته آغاز شد.
عملیات خاکبرداری این طرح 23 اسفند ماه سال 1395 آغاز شد و تاکنون 928 هزار و 723 متر مکعب خاکبرداری صورت گرفته است.
حجم گودبرداری فونداسیون واحد 2 در مرحله اول 220 هزار مترمکعب است که تاکنون 97 هزار و 760 مترمکعب انجام شده است.
تاریخ اولین بتن ریزی این واحد مهر ماه سال 1398 و تاریخ تحویل واحد دوم دی ماه 1404 پیش بینی شده است.
عملیات ساخت واحد3 این نیروگاه نیز در آینده نزدیک آغاز می شود که زمان تحویل آن تیر سال 1406 خواهد بود.
7212/6043**
خبرنگار: عبدالصمد شهریاری** انتشار دهنده: خدانظر خواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.