به گزارش خبرنگار ایرنا، بازدید از روستاهای بخش مرکزی و رودهن شهرستان دماوند یکی از برنامه های مسئولان منطقه است که به صورت ماهانه یا هفتگی انجام می شود که عصر روز گذشته (سه شنبه ) فرماندار، نماینده مردم شهرستان های دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی، بخشدار مرکزی و دیگر مسئولان شهرستان با مردم پنج روستای کهنک، یهر، مومج، دهنار و هویر به گفت و گو نشستند.
این پنج روستا در شرق دماوند و در مسیر رودخانه دلیچایی واقع شده است.
قاسم میرزایی نیکو، نماینده مردم شهرستان های دماوند فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی در خصوص بازدید از این پنج روستای به خبرنگاران گفت: اقدامات لازم در خصوص رفع مشکل گاز رسانی این روستاها صورت گرفته و طرح مطالعاتی آن نیز انجام و پیمانکار مشخص شده و این پروژه از مهر ماه آغاز می شود.
وی افزود : برای تعریض و اصلاح راه این مسیر اعتباراتی تخصیص پیدا شده که بعد از اتمام عملیات گاز رسانی پروژه آغاز می شود.
این مقام مسئول ادامه داد: طرح هادی، اجرای پل روگذر، طرح گردشگری، اینترنت، مشکلات مربوط به برق، مخزن آب، سند های کشاورزی در طرح کاداکس و مسائل بهداشتی از دیگر مشکلات اهالی بود که تا 2 ماه آینده هر کدام از این موارد به ارزیابی مجدد خواهد رسید.
میرزایی نیکو با اشاره به تصمیماتی که در روستای یهر اتخاذ شد، ادامه داد: مسکن جوانان در این روستا به بافت الحاق و ساخت دفتر دهیاری با بودجه موجود انجام خواهد شد.
وی بیان کرد: حدود 2 میلیارد و چهارصد میلیون تومان در طی 3 سال اخیر به دهیاری های این 5 روستا از طریق ارزش افزوده اختصاص یافته و علاوه بر آن حدود 7 میلیارد تومان پروژه نیز اجرا شده است.

**اختصاص 10 میلیارد تومان جهت بهسازی راه های روستایی
مهدی حیدری، بخشدار مرکزی دماوند با اشاره به بازدید از 5 روستای محور دلیچایی در جمع خبرنگاران گفت: بر اساس اطلاعات آماری نسبت به سنوات گذشته امروز حدود 80 درصد از مشکلات روستاها در سطح شهرستان مرتفع شده است.
وی ادامه داد: گاز رسانی و مشکلات مربوط به راه از مشکلات اساسی و مشترک 5 روستای بازدید شده بود که با پیگیری نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی گاز رسانی به پیمانکار واگذار شده و تا 2 ماه آینده شروع به کار خواهد کرد.
این مقام مسئول ادامه داد: در خصوص اصلاح راه های روستایی 10 میلیارد تومان بودجه پیش بینی شده که بخش عمده ای از این اعتبار به روستاهای محور دلیچایی اختصاص پیدا می کند.
حیدری تصریح کرد: حدود 3 میلیارد تومان به این 5 روستا اختصاص یافته که بخشی به صورت مستقیم به حساب دهیاری ها واریز شده و بخش دیگر از طریق فرمانداری و بخشداری مستقیم به منظور اجرای پروژه های عمرانی از قبیل زیر سازی و آسفالت و آب شرب به پیمانکاران پرداخت می شود.
بخشدار مرکزی دماوند اضافه کرد: با تزریق بودجه بیشتر به دهیاری و شوراها، تعویض لوله کشی های فرسوده نیز محقق می شود.

**90نقطه در شهرستان جهت احداث اقامتگاه بوم گردی
فرماندار شهرستان دماوند همچنین در این بازدید اظهار داشت: با توجه به بودجه محدود نمی توانیم برای یک پروژه چند بار هزینه کنیم و هر کاری که دهیاران و شوراها انجام می دهند باید با نظر کارشناسی صورت گیرد.
مجید صفری با تاکید بر برخورد و جدی گرفتن بحث ساخت و ساز غیر مجاز عنوان کرد: در راستای ایجاد اشتغال روستایی و گردشگری در شهرستان، سال جاری 60 نقطه را برای ایجاد اقامتگاه بوم‌گردی در روستاها و 30 منطقه نیز در بخش شهری مشخص شده است.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه در بحث گردشگری، حفظ باغات و اراضی مد نظر قرار می گیرد، تصریح کرد: تاکنون در بخش روستایی 11 اقامتگاه بوم‌گردی را به بهره برداری رساندیم و مابقی نیز در حال جذب سرمایه گذار هستیم.
صفری گفت: مسئولان از فرصت های خوبی که دولت در بخش عمران و آبادانی قرار داده به خوبی استفاده کنند و مردم نیز قدردان باشند؛ با همه مشکلاتی که دشمن برای این نظام مقدس ایجاد کرده باید محکم تر بایستیم و بدانیم عملکرد مسئولان اعتماد مردم را نسبت به نظام افزایش می دهد.
با توجه به سرشماری سال 95، روستا هویر دارای 108 خانوار و 303 نفر جمعیت، روستای دهنار دارای91 خانوار و 272 نفر جمعیت، روستا مومج 159 خانوار و 403 نفر جمعیت، روستای یهر 63 خانوار و 181 نفر جمعیت و روستای کهنک نیز 37 خانوار و 89 نفر جمعیت دارد.
عمده مشکلات روستاها گازرسانی، آنتن‌دهی ضعیف تلفن همراه، حادثه‌خیز بودن جاده دلیچایی به هویر، فرسودگی شبکه آبرسانی این روستا، اراضی فاقد سند، نداشتن آتش‌نشانی و اورژانس، نبود روشنایی مسیرهای روستایی، مسکن جوانان، خسارت سرمازدگی به کشاورزان و حمله حیوانات به مزارع، طرح هادی و .. بود.
تهرام/7246/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.