به گزارش ایرنا مجید فراهانی روز یکشنبه در هشتاد و سومین جلسه علنی شورا اسلامی شهر تهران با اظهار داشت: مسکن و سرپناه مناسب را می توان پس از هوا، غذا و پوشاک، یکی از اساسی‌ترین نیازها برای داشتن زندگی با عزت و مبتنی بر کرامت انسانی دانست.
وی ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی ایران، این حق را در اصول 2 ، 31 و 43 قانون اساسی محترم شمرده و دولت را موظف به تامین مسکن مناسب برای تمام اقشار جامعه کرده است.
فراهانی افزود: متاسفانه رشد شاخص قیمت خانه نسبت به درآمد، طی سه دهه گذشته درایران سرسام آور بوده است و این شاخص در نیمه نخست امسال رشد روز افزونی داشت.
عضو شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: دسترسی اقشار مختلف به مسکن به امری کاملا نابرابر بدل شده و بسیاری از اقشار طبقه متوسط و کم درآمد در تامین مسکن خود با مشکلاتی مواجه شده اند.
فراهانی گفت: این افراد مجبور به تغییر الگوی تامین مسکن یعنی تغییر در محله سکونت و استفاده از واحدهایی با متراژ پائین تر شدند و برخی دیگر نیز از تهران به شهرهای اطراف مهاجرت کردند.
وی عنوان کرد: این تغییر بدون شک بر افزایش ترافیک، آلودگی هوا و افزایش آسیب های اجتماعی اثر دارد.
عضو شورا تاکید کرد: رشد شاخص قیمت خانه نسبت به درآمد، در مورد اقشار بسیار کم درآمد ایران به عددی بالای 30 رسیده که بیش از 3برابر کشورهای توسعه یافته است.
وی افزود: مردم تهران یک سوم اقشار کم درآمد کشورهای توسعه یافته شانس خانه دار شدن دارند و حل این مساله نیازمند مداخله دولت با همکاری شهرداری ها برای تامین مسکن با استفاده از سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی است.
فراهانی یادآور شد: با برنامه ریزی برای تامین مسکن برپایه بازآفرینی شهری و نوسازی بافت های فرسوده شهری می توان حق مسکن شهروندان را بدون دامن زدن به حاشیه نشینی تامین کرد.
این عضو شورای شهر تهران افزود: بر این اساس در اجرای بند 3 ماده 71 قانون شوراهای اسلامی کشور، درباره «توجه به بازآفرینی شهری و نوسازی بافت فرسوده به منظور تامین مسکن افراد کم درآمد » به وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران تذکر می دهم.
فراهانی ابراز امیدواری کرد: با اقدام بموقع، موثر و اهتمام وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران شاهد بازآفرینی شهری و نوسازی بافت فرسوده باشیم.
وی گفت: از طریق بازآفرینی هم مسکن مورد نیاز اقشار طبقه متوسط و کم درآمد تامین می شود و هم استحکام شهر در برابر مخاطراتی همچون زلزله تقویت می شود.
تهرام/7244/3225 / 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.