محمد سالاری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به ساخت و سازهای غیرمجاز در سطح شهر تهران، این ساخت و سازها را افسار گسیخته توصیف کرد و گفت: اداره کل امور اجرایی کمیسیون ماده صد و اداره کل معماری و ساختمان معاونت شهرسازی شهرداری تهران گزارشی ارائه کردند که نشان می داد در چهار ماه اول امسال سه هزار و 300 پرونده به کمیسیون های مختلف ماده صد ارسال شده است و این موضوع بیانگر این است که به تعداد صدور مجوز ساخت تخلف وجود دارد.
سالاری با بیان اینکه همه پرونده های شهرداری در حوزه شهرسازی تخلف دارند، افزود: معدود پرونده هایی هستند که تخلف ندارند اما برخی پرونده ها دارای چند تخلف است.
عضو شورای شهر تهران عنوان کرد: این میزان تخلفات در ابعاد بزرگ مقیاس بسیار زیاد شده و علت آن است که پایتخت جمهوری اسلامی ایران دارای ارزش افزوده است و سود کلانی نصیب کسانی که در حوزه ساخت و ساز هستند، می شود.
وی یادآور شد: مجازات تعیین شده برای جرم در حوزه ساخت و ساز بازدارنده نیست و سازوکارهایی چون کمیسیون های ماده صد و امثال آن کارایی ندارند و موجب شده است تا در تهران بدون رعایت طرح تفصیلی و مقررات شهرسازی و معماری ساخت و ساز شود.

*پالادیوم نمونه تخلف افسار گسیخته
سالاری در توضیح تخلفات گسترده در شهر تهران به ساخت و ساز مجتمع تجاری پالادیوم در منطقه یک تهران، اشاره کرد و گفت: بعد از تخلفات گسترده ای که ساختمان پالادیوم در دوره مدیریت شهری گذشته داشت، مجموعه اضافه بناهایی که در مراحل مختلف بدون رعایت ضوابط شهرسازی و معماری توسط مالک ایجاد شده بود.
وی گفت: این تخلفات در شورای معماری منطقه توافق شده و به آن مجوز دادند .
سالاری اظهار داشت: متاسفانه در فرآیند گذار و مراحل انتقال مدیریت شهری تهران، شهردار سابق منطقه تفاهمنامه ای نسبت به ایجاد یک تونل بین ساختمان های شمالی و جنوبی پالادیوم و همچنین یک پل هوایی در ارتفاع 40 متری با ابعاد بزرگ اقدام کرد.
وی با بیان اینکه نسبت به این موضوع به شهردار تذکر داده ام خاطر نشان کرد: تذکر من به نجفی (شهردار سابق تهران) این بود که چون مبانی قانونی این تفاهم نامه رعایت نشده، تخلف است و هیچ حقوق مکتسبه ای برای مالک ایجاد نمی کند.
سالاری تاکید کرد: ضمن اینکه این تفاهم نامه باید فسخ شود، حتی کسانی که تصمیم گرفتند باید به هیات تخلفات اداری و انتظامی شهرداری تهران معرفی شوند.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران، افزود: متاسفانه تعلل هایی از سوی شهرداری منطقه یک در خصوص ساخت اضافات این مجتمع، صورت گرفته است.
وی گفت: برغم اینکه به هنگام حضور من در پالادیوم و بازدید از این سازه پل در فرآیند ابتدایی ساخت بود، اما با مماشات شهردار فعلی، آن سازه تکمیل و اکنون به بهره برداری رسیده است.
عضو شورای شهر تهران اظهار داشت: بهره برداری از این پل در شرایطی است که اگر شهردار منطقه این اراده را داشت که ساخت و ساز پل را متوقف کند، نسبت به جمع آوری سازه اقدام می کرد.
وی گفت: در حال حاضر با پیگیری هایی که انجام دادم و با همراهی رسانه ها و دیده بان های شهری، شهرداری منطقه یک فرم خلافی را تهیه کرد و این تخلفات را به کمیسیون ماده صد فرستاد که در آستانه صدور رای است.

* همراهی قوه قضائییه
سالاری گفت: اینکه قوه قضائیه برای مقابله با تخلفات و عدول از مقررات شهرسازی و معماری، مدیریت شهری و نمایندگان مردم در شورا را همراهی می کند جای خوشحالی دارد.
عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: پیگیری تخلفات به ویژه درباره تخلفات بزرگ مقیاس موجب شد که دادستانی کل کشور با شهردار، معاون شهرسازی شهرداری تهران و رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی جلسه ای داشته باشد تا به ابعاد مختلف پرونده ها پرداخته شود.
وی ابراز امیدواری کرد: موضوع عدم رعایت اصول شهرسازی و معماری و عدم رعایت مفاد طرح تفصیلی و موضوعات اینچنین که در قوانین فرادست جایگاهی برای مقابله با متخلفان وجود ندارد با همراهی قوه قضائیه و دیوان عدالت اداری بتوانیم این موضوعات را به دغدغه های جدی در سطوح مختلف تصمیم گیری از جمله در قوه قضائیه وارد کنیم.
عضو شورای شهر تهران یادآور شد: در این روند باید شاهد ایجاد تغییرات اساسی در قوانین فرادست برای رعایت اصول شهرسازی و معماری باشیم .

*تصمیم گیران متخلف مجرم شناخته شوند
سالاری عنوان کرد: نه تنها باید قوانین تغییر پیدا کند و مبتنی بر مقتضیات جامعه شهری و تخلفاتی که اکنون در کلان شهرها اتفاق می افتد، باشد، بلکه باید با تصمیم سازان و تصمیم گیران متخلف نیز برخورد شود.
وی افزود: باید با کسانیکه در شوراهای معماری مناطق تصمیم می گیرند و برای متخلفان حقوق مکتسبه ایجاد می کنند و یا با شهرداری که بدون داشتن هیچگونه قانون فرادستی تفاهم نامه امضا می کند، برخورد شود.

* مغایرت تصمیمات با قوانین فرادست
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه تصمیماتی که در کمیسیون ماده پنج اتخاذ می شود با قوانین فرادست مغایر است گفت: تا کی باید در جمهوری اسلامی ایران با این تصمیم گیران متخلف روبرو باشیم.
وی گفت: فکر می کنم راهکار اصلی و اساسی مقابله با رویکرد ساخت و سازهای غیر مجاز، برخورد با تصمیم گیران متخلف به جای برخورد با تخلف است.
سالاری افزود: قطعا اگر مالکی مانند مالک مجتمع پالادیوم جسارت پیدا می کند با داشتن چندین هزار متر تخلف، با رایزنی و لابی گری با شهردار منطقه، برای مجتمع خود تونل و پل ایجاد کند، به این دلیل است که تصمیمات مغایر با قوانین فرادست، رویه شده است.
وی گفت: اگر قوه قضائیه در سطوح مختلف با این تصمیم گیران برخورد و آنها را محاکمه کند و بطور عمومی اعلام کند که با این شهردار منطقه که تصمیم خلاف اصول شهرسازی گرفته برخورد شده، دیگران نیز حساب کار دستشان می آید.

* درآمدزایی از تخلفات
عضو شورای شهر تهران افزود: در گزارش اداره کل امور اجرایی کمیسیون ماده صد و اداره کل معماری و ساختمان معاونت شهرسازی شهرداری تهران مشخص شد که حدود 52 درصد از تخلفاتی که در چهار ماه اول امسال در شهرداری های مناطق بوده و پرونده ها برای رسیدگی به کمیسیون ماده صد ارجاع شده، تخلف از نوع تثبیت داشته اند.
وی گفت: در این نوع تخلف کاربری ملک در فرآیند بهره برداری تغییر یافته و شهرداری ها هم از این موضوع به عنوان فرصت برای درآمد زایی استفاده می کنند.
سالاری افزود: روند کار به این صورت است که پرونده تخلف به کمیسیون ماده صد ارجاع می شود تا از اهرم آرای کمسیون ماده صد استفاده شده و با مالک توافق کنند و پول بگیرند.
وی تاکید کرد: در این خصوص باید تصمیمات اساسی و ساختاری گرفته شود.

* تخلفات ساختمانی هنوز جرم نیست
وی افزود: تخلف ساختمانی هنوز به عنوان یک جرم تلقی نمی شود و باید بتوانیم مردم را به این سطح از آگاهی برسانیم که این نوع تخلف ها جرم است.
وی ابراز امیدورای کرد: در ادامه راه ساخت و ساز غیرمجاز و اصلاح وضعیت موجود، مردم به این باور برسند که تخلف ساختمانی یک جرم و فعل حرام است که برای شهر و شهروندان آسیب جدی ایجاد می کند.

*علاج کار در شورا
سالاری گفت: در راستای کاهش تخلفات ساخت و ساز، در پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران به تشکیل ستاد هماهنگی کمیسیون های ماده صد اقدام شده است.
وی خاطر نشان کرد: در این ستاد اعضای کمیسیون شهرسازی و معماری و نمایندگانی از سوی شهردار تهران، وزیر کشور، دادگستری استان تهران، سازمان مهندسی، نیروی انتظامی و دیوان عدالت اداری عضو هستند.
عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: تاکنون چهار جلسه این ستاد تشکیل شده و امیدواریم با کمک رسانه ها و فضای مجازی موضوع تخلفات به یک دغدغه عمومی تبدیل شود.
وی گفت: با اطلاع رسانی های انجام شده و فضای مجازی همه سطوح حاکمیت و مسئولین سازمان ها و نهاد ها به این موضوع ورود کردند و اهتمام دارند که این موضوع حل شود.
تهرام/7244//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.