به گزارش روز شنبه ایرنا، امید شیوا در نشست با خبرنگاران اظهارداشت: در حال حاضر 2 هزار و 64 شیء شیشه و سفالینه تاریخی در این موزه نگه داری می شود که 730 شی در معرض دید عموم قرار دارد.
وی ادامه داد: به استثنای تعطیلات رسمی و ایام نوروز روزانه حدود 200 گردشگر خارجی و داخلی از موزه آبگینه و سفالینه تهران بازدید می کنند که بیشتر آنها را گردشگران خارجی، گروههای مختلف دانشجویی و دانش آموزی تشکیل می دهند.
شیوا بابیان اینکه موزه کورینگ آمریکا نخستین موزه تخصصی شیشه در جهان به حساب می آید افزود: موزه آبگینه و سفالینه تنها موزه تخصصی کشور و خاورمیانه است که از حیث اشیا تاریخی دومین موزه این هنر در دنیا به حساب می آید.
به گفته وی طراحی این موزه توسط هانس هولاین طراح اتریشی در دهه 1970 میلادی انجام شده است که به صورت ویژه اشیا در محیط مشخص خود جانمایی شده اند.
مدیر موزه آبگینه و سفالینه تهران به تفاهم نامه همکاری با موزه ملی کره جنوبی اشاره کرد و گفت: در این خصوص تاکنون کارشناسان کره ای به ایران آمده اند تا بتوانیم در بخش همکاری و پژوهش تفاهم نامه ای را در سال 2019 با موزه این کشورامضا کنیم.
وی با بیان اینکه کارکرد موزه، اقتصادی و فرهنگی است خاطر نشان کرد: از ماه آینده نیز درصدد هستیم با حضور سفیران و رایزنان فرهنگی کشورهای روسیه، فرانسه، چین، اتریش و ژاپن در ایران بتوانیم محلی برای تعامل، گفت و گو و توسعه ابعاد هنر به وجود آوریم تا به رشد و توسعه این موزه و بخش آموزش و پژوهش کمک کنیم.

* حفظ و مرمت بنا موزه مورد توجه است
مدیر موزه آبگینه و سفالینه تهران افزود: با توجه به قدمت بیش از یک قرن این بنای قاجاری جلساتی با بنیاد فارابی، میراث فرهنگی، شهرداری و حامیان مالی دیگر صورت گرفته تا مرمت بنا را آغاز کنیم که اعتبار و رقم تخصیصی اولیه حدود 300 تا 400 میلیون تومان در فاز نخست برای مرمت این مکان در نظر گرفته شده است.
وی افزود: جلسه مرمت بنا تا چند روز آینده تشکیل و در صورت انجام عملیات عمرانی پروژه، موزه حدود 35 روز تعطیل خواهد شد.
شیوا همچنین از اجرای نمایشگاه ملی آبگینه از 15 شهریور ماه سال جاری در حیاط موزه خبر داد و گفت: در این نمایشگاه 18 برند مطرح آبگینه آثار خود را در معرض دید عموم قرار خواهند داد.
این بنا درسال 1330 ﻫ.ق./ 1291 هجری شمسی توسط مرحوم استاد علی محمد معمارباشی و به دستوراحمد قوام(قوام السلطنه) به منظور دفتر کاری و استفاده شخصی او ساخته شد.
این ساختمان که در باغی به وسعت بالغ بر هفت هزار متر مربع قرار گرفته که در سال 1332 مورد استفاده وی و پس از مرگش توسط پسرش قوام به سفارت مصر فروخته شد که با تیره شدن روابط ایران و مصر در زمان جمال عبدالناصر به مدت هفت سال این نبا در اختیار این کشوربود و پس از آن نیز این بنای ارزشمند به ترتیب در اختیار سفارت افغانستان و بانک بازرگانی قرار گرفت.
این بنا در سال 55 توسط دفتر فرح پهلوی با کاربری موزه خریداری شد.
موزه آبگینه تلفیقی از معماری باروک ایرانی( تلفیقی از معماری سنتی و غربی) است. این ساختمان با زیر بنایی بالغ بر یک هزار و 40 متر مربع و با طرح هشت گوش و ستون های کاذب در قسمت ورودی ساخته شده و دارای سه طبقه زیر زمین، همکف و طبقه اول دارای هفت تالار و سه سرسرا است.
درحال حاضر بخش اندرونی بنا در اختیار بنیاد سینمایی فارابی و مابقی آن در اختیار میراث فرهنگی استان تهران است.
موزه آبگینه و سفالینه تهران در منطقه 12خیابان جمهوری اسلامی، خیابان سی‌تیر، پلاک 55 قرار دارد.
تهرام/7247/3225 / 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.