شماره هشتاد و یکم فصلنامه فرهنگی، هنری، سیاسی و اجتماعی «حضور» ویژه تابستان 91 در چهار بخش مقالات، گفتگو، ادب و هنر، اخبار و نامه‌ها و گزارش‌ها و اخبار منتشر شد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی و خبری جماران، شیوه شهرآشوبی، مبانی فقهی و قرآنی روابط بین‌الملل اسلام، امام خمینی و پردازش تعلیم و تربیت تزکیه محور از جمله مقالات شماره 81 مجله حضور است.
در ابتدای این فصلنامه دکتر حمید انصاری «به جای سرمقاله» با عنوان «ارزش امانتداری» می‌گوید: «نامه‌ای که مرحوم یادگار امام در سال 1367 خدمت حضرت امام نوشتند و پاسخی که حضرت امام دادند و حکمی که صادر کردند سنگ بنای تاسیس این موسسه- موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی- شد. در حقیقت دغدغه‌هایی بود نسبت به آینده و نوع مراوده‌ای که بخش‌های مختلف جامعه می‌توانند با آثار امام داشته باشند و نیازی که در این عرصه وجود دارد- با توجه به این‌که امام معمار انقلاب بود، بنیانگذار نظام بود و 10 سال هم این انقلاب را بعد از پیروزی رهبری کرد، خوب طبیعی است که این جایگاه، جایگاهی همیشگی و ماندگار است- پیش بینی می‌شد که مرکزیتی لازم است تا پاسخگوی نیازها باشد و به صورت منظم و صحیح در حفظ و نگهداری آثار امام و تعیین صحت و سقم آنچه به نام امام منتشر می‌شود، فعالیت کند».
همچنین در ادامه همین مطلب آمده است: «ما اعتقاد داریم که باید همه دستگاه‌های فرهنگی و حوزه‌ها و مخصوصا کسانی که دلبستگی به اندیشه و راه امام دارند همکاری کنند در جهت تبیین این اندیشه، چون بسیار گسترده و وسیع است. من فکر می‌کنم بیشتر باید نگران این باشیم که یک قرائتی به عنوان قرائت رسمی حکومت، نظام، موسسه، تولیت و هر کسی که بگوید امام این است و لاغیر مطرح شود و بعد هم همین را به نوعی به صورت یک چیز الزامی بیان کند. به نظر من مهم‌تر از همه، همان پاسداری از آزادی بیان است. اگر کسی یا نهادی یا رسانه‌ای چیزی را از امام نقل کرد بنده خدمتگزار کوچک هم بتوانم بگویم آقا اینجا را دارید اشتباه می‌کنید به این دلیل و یا این استفاده درستی از بحث امام نیست. این آزادی را اگر پاس بداریم همه چیز درست می‌شود».
احسان احمدی در مقاله «شیوه شهرآشوبی» که در آن به بررسی مفهوم شطح در لسان عرفا پرداخته است، می‌گوید: تاریخ عرفان اسلامی را می‌توان به دو بخش کلی عرفان زهد مدار و عرفان شوق محور تقسیم بندی نمود. عرفا در دوره نخست عرفان اسلامی غالباً تحت تاثیر مستقیم سنت نبوی و آیات وحی از مشی زاهدانه وعابدانه ای برخوردار بودند.
جواد کلاته عربی در مقاله تحت عنوان «مبانی فقهی و قرآنی روابط بین الملل اسلام» می‌گوید: شیوه‌ها و اصول روابط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فکری در مکتب اسلام همواره انسان دوستانه است؛ چرا که هدف عمده در این روابط، سعادت اخروی و دنیوی بشر است. و پیامبر‌(ص) هیچ‌گاه از ضد ارزش در پیشبرد اهداف خویش استفاده نکرد.
وی همچنین در ادامه می‌افزاید، توجه به شیوه‌های دقیق دعوت و بیان ضوابط و اهداف آن در قرآن نشان دهنده این واقعیت است که اصل دعوت در اسلام اصلی ترین راهبرد در رفتار سیاسی و روابط بین الملل اسلامی است.
حسین صالحی مالستانی در مقاله «امام خمینی و پردازش تعلیم و تربیت تزکیه محور» اظهار می‌دارد : تربیت و تعلیم انسان، اولویت نخستین در برنامه‌های بنیادین هدایت‌گری و توحیدی انبیای الهی به خصوص رسول اکرم(ص) است. پیامبران الهی برای تعالی و پرورش فطرت توحیدی انسان‌ها و به فعلیت رساندن استعدادهای نهفته در وجود آدمی، از طرف خدا فرستاده شده است تا انسان‌ها را در مسیر صراط مستقیم حق، از بستر اخلاق کریمانه هدایت کند.
وی در ادامه می‌افزاید: امام خمینی با نقد وابستگی فرهنگی و تاکید به خودباوری و استقلال فرهنگی، مسئله تعلیم و تربیت را در رأس مسائل کشور می‌دانند. و حل شدن مشکل آن را زمینه و بستر حل همه مسائل دیگر تلقی می‌نماید.
رمضان اکبری مالستانی در مقاله «‌ولایت فقیه و احکام ثابت و متغیر از دیدگاه امام خمینی» می‌گوید: در این پژوهش ابتدا مفهوم و ادله ولایت فقیه از راه عقل و نقل و دیدگاه فقهای شیعه تبیین گردیده که فقها به نیابت از امام زمان، سرپرستی مسلمین را به عهده دارند. در عصر غیبت فقهای عادل و جامع الشرایط فتوا عهده دار ولایت بر مسلمین‌اند و در صورت نیاز طبق مصحلت اسلام و مسلمین، هماهنگ با احکام ثابت براساس معیارهای اجتهاد مقررات متناسب وضع می‌کنند.
در ادامه آمده اس، امام خمینی حکومت اسلامی را از احکام اولیه اسلام شمرده و مقدم بر احکام فرعیه می‌داند و اختیارات ولی امر را بسیار وسیع تعریف می‌کند. از نظر ایشان حاکم می‌تواند بر اساس مصالح اسلام و مسلمین حکم حکومتی بدهد و برخی فرائض مانند حج را به طور موقت تعطیل کند.
آخرین مقاله این مجموعه نیز توسط محمد رجایی نژاد با عنوان «‌رمز برتری امام» نگاشته شده است که در قسمتی از آن می‌گوید:
در تاریخ ایران زمین و حتی در تاریخ جهان اسلام، از جمله شخصیت‌ها و عالمان تربیت یافته مکتب پیامبر(ص) و اهل بیتش که از محبوبیت ویژه‌ای در ایران، بلکه جهان برخوردار شد و کلام و پیامش از چنان قدرت نفوذ معجزه‌آسا برخوردار گردید که همگان را متحیر نمود؛ امام خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران است.
برای بسیاری از کسانی که تاریخ انقلاب اسلامی و رهبر و بنیانگذار آن را مطالعه کرده‌اند، این پرسش مطرح است که چه رمز و رموزی موجب برتری و پیش گرفتن ایشان نسبت به دیگر هم قطاران و مراجع تقلید و روحانیت زمان خویش شد؟
علت توجه و گزینش ایشان از میان دیگر هم‌سلکان و حمایت وپیروی اکثریت مردم نسبت به ایشان چه بود؟ این یک دیدگاه به نظر می‌رسد سه عامل عملگرایی، نوآوری و نوگرایی و هجرت‌های خواسته و ناخواسته امام خمینی از جمله علل برتری و پیشی گرفتن ایشان نسبت به دیگر هم‌قطاران وهم‌سلکان زمانه خود بوده است.
در بخش گفتگوی این شماره، مصاحبه‌ای با طاهر امین از تونس با عنوان انقلاب؛ نیاز به پشتوانه فرهنگی دارد و همچنین میزگردی با حضور شیخ جهاد السعدی و آقای محمدعلی الکراز و سید مسعود حسینی با عنوان «معلم ایستادگی» منتشر شده است. همچنین مصاحبه با ایمان اکبری در زمینه «مطالبه حقوق اجتماعی» و مصاحبه با استاد محمود شفیق با عنوان «‌سرمایه‌های امت اسلامی» و مصاحبه‌ای دیگر با خانم افشین نیگ‌هت از پاکستان با عنوان «نهضت‌های فراگیر» انجام شده است.
در بخش ادب وهنر نیز شعری از علیرضا قزوه با عنوان «بوی پدر» و مطلبی با عنوان «‌تلقی شاعران از بازگشت امام از تبعید» به قلم دکتر منوچهر اکبری منتشر شده است.
فصلنامه تخصصی حضور که موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) صاحب امتیاز آن است، دکتر «حمیدانصاری» مدیرمسئول و سردبیری آن را برعهده دارد. دکتر «منوچهر اکبری» نیز قائم مقام سردبیر و مدیر داخلی آن است. حمید انصاری، علی محمد بشارتی، محمدعلی خسروی، فیروز دولت آبادی، منوچهر اکبری، محمد مقدم، نجفقلی حبیبی، سهراب هادی و ابوالفضل مروی نیز عضویت هیئت تحریریه این فصلنامه را برعهده دارند.

فصلنامه حضور با سابقه بیست ساله از دیرپاترین مجلات تخصصی محسوب می‌شود که بدون وقفه و به طور منظم و همراه ویژه نامه‌های مختلف منتشر شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.