کتاب «مهجوریت قرآن از دیدگاه امام خمینی(س)» به قلم "مریم بنان" منتشر شد. مولف در مقدمه کتاب تصریح می کند که قرآن با جهان بینی توحیدی و قوانین عالی اش امت بزرگ اسلامی و حکومت صالح الهی را تاسیس نمود و تمدن عظیمی را در جهان پی ریزی کرد که در نتیجه آن، دنیا احیاء شد و جامعه انسانی تا مدت ها از برکاتش بهره مند گردید. اما متاسفانه جوامع انسانی به تدریج اجرای قوانین حیاتبخش این کتاب آسمانی را فراموش و حتی کنار گذاشتند، به طوری که امروزه می بینیم مسلمانان فقط به خواندن ظاهری قرآن، چاپ، تکثیر و تزیین آن و نوشتن تفاسیر مختلف و حفظ قرآن در سینه ها اکتفا می کنند و به اجرای احکامش توجهی ندارند.اما امام خمینی(س) به عنوان بزرگترین مصلح و منادی معاصر بازگشت به قرآن در این باره که چه باید کرد که قران کریم بار دیگر در جامعه مسلمانان رسوخ کند و احکام و قوانین و دستورات آن اجرا گردد، راهکارهایی ارائه کرده است که در این کتاب بررسی شده اند.
کتاب مهجوریت قرآن از دیدگاه امام خمینی(س) در 204 صفحه و در سه فصل تدوین شده است. در فصل اول کتاب با عنوان «قرآن کتاب زندگی»، ثابت شده است که قرآن به دلیل برخورداری از سه شاخصه «وحیانی بودن، جامعیت و تحریف ناپذیری» شایستگی دارد که برای همیشه کتاب زندگی و برنامه عملی انسان ها باشد و لحظه به لحظه آنها را در زندگی همراهی کند. همچنین در مورد هر شاخصه دلایل عقلی، نقلی و تاریخی را با استناد با آیات و احادیث آورده شده است.
مولف در فصل دوم کتاب ابتدا به مفهوم واژه «مهجوریت» پرداخته و سپس ابعاد مهجوریت قرآن، علل و عوامل موثر در آن و آثار و پیامدهایش را بررسی کرده است. ابعاد مهجوریت قرآن به چند بخش مهجوریت قرآن در تلاوت، استماع، حفظ، تدبر، تفسیر و مهجوریت قرآن در عمل تقسیم شده است و در هر مورد مولف نظرات امام خمینی(س) را در کنار مطالب دیگر بیان کرده است. هممچنین علل و عوامل موثر در این مهجوریت را در حوزه های عوامل فکری-فرهنگی، عوامل اجتماعی، عوامل سیاسی مورد مطالعه قرار داده است.
در فصل سوم که با عنوان «بازگشت به قرآن در نهضت های اصلاحی» و در سه بخش تدوین یافته است، ابتدا به منظور آگاهی از این که چه زمانی و تحت چه شرایطی شعار بازگشت به قرآن مطرح شده است، بررسی تطور تاریخی اصلاح گری و نوگرایی در جهان اسلام و در ضمن بخش اول نگارش یافته و در بخش دوم بازتاب این اصلاح گرایی و نوخواهی در تفسیر قرآن بررسی شده است در بخش سوم منادیان بازگشت به قرآن معرفی شده اند و در بخش چهارم و پایانی مجموعه راهکارهای عملی ارائه شده توسط امام خمینی(س) برای بازگشت به قرآن در چهار بستر تشکیل حکومت اسلامی، رفع موانع و حجب، تبلیغات و ارائه تفسیر صحیح و مناسب از قرآن بیان شده اند. در قسمتی از این فصل آمده است: «امام(س) بازگشت به قران و تبیین و تفسیر صحیح آیات الهی را از قوی ترین انگیزه های الهی خود قرار داد تا آنچه را که طی قرون از یادها رفته بود، به فکر و عمل مسلمانان بازگرداند و تفسیر واقعی قرآن را به آنان بنمایاند. تفسیر و تبیین آیات الهی نزد امام آنچنان اهمیت دارد که به جرات می توان گفت، از نظر ایشان تفسیر صحیح و مناسب قرآن یکی از راه های احیای آن در جامعه و جزو مهمترین وظایف علماست «این کتاب شریف را، که تنها کتاب سلوک الی الله و یکتا کتاب تهذیب نفوس و آداب و سنن الهیه است... باید به روی مردم مفتوح نمود. علماء و مفسرین، تفاسیر فارسی و عربی بنویسند و مقصود آنها بیان تعالیم و دستورات عرفانی و اخلاقی و بیان کیفیت ربط مخلوق به خالق و بیان هجرت از دارالغرور به دارالسرور و الخلود باشد؛ به طوری که در این کتاب شریف به ودیعت گذاشته شده». آداب الصلوه،ص 194
«مهجوریت قرآن از دیدگاه امام خمینی(س)» را چاپ و نشر عروج وابسته به موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) با شمارگان 2000 نسخه و با قیمت 3400 تومان منتشر کرده و در اختیار علاقمندان قرار داده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.