در تحولی بزرگ، دو کره کانال ارتباطی دریایی با یکدیگر را پس از یک دهه بازگشایی کردند​.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد وزارت دفاع کره جنوبی در اطلاعیه ای اعلام کرد کره جنوبی و کره شمالی بامداد امروز یکشنبه، تصمیم به راه اندازی مجدد یک کانال ارتباطی رادیویی بین شناورهای دو کشور گرفتند.

وزارت دفاع کره جنوبی در اطلاعیه ای اعلام کرد یک گشتی دریایی کره جنوبی روز یکشنبه در حالی که در آبهای دریای ژاپن قرار داشت، بلافاصله پس از دریافت پیامی از یک کشتی متعلق به نیروی دریایی کره شمالی در یک کانال ارتباطی بین المللی به آن پاسخ داد.

این نوع ارتباطات رادیویی دریایی به مدت یک دهه بین دو کشور متوقف شده بود.

یک مقام وزارت دفاع کره جنوبی از این واقعه به عنوان گامی عملی برای رفع تدریجی تنش های نظامی بین دو کشور، به عنوان بخشی از توافق های رهبران دو کره یاد کرده است.

تنش های دو کره در حالی در مسیر کاهش پیش می رود که روز گذشته برخی رسانه های آمریکایی بار دیگر هجمه علیه پیونگ یانگ را از سر گرفتند.

برخی رسانه‌ های آمریکایی به نقل از منابع امنیتی آن کشور مدعی شده اند که کره شمالی قصد ندارد زرادخانه هسته ای خود را به‌ طور کامل از بین ببرد. در گزارش تازه دیگری نیز گفته شده که پیونگ‌ یانگ در حال افزایش تولید اورانیوم غنی‌ شده برای جنگ‌ افزارهای هسته‌ ای‌ است.

روزنامه واشنگتن‌ پست به نقل از برخی مقام‌ های امنیتی آمریکا نوشته است پیونگ‌ یانگ قصد ندارد به‌ طور کامل از زرادخانه هسته‌ ای خود بگذرد؛ به‌ جای آن در حال جست‌ و جوی روش‌ هایی‌ است تا بتواند بخشی از ظرفیت‌ ها و سلاح‌ های هسته‌ ای خود را پنهان کند.

پیشتر نیز شبکه خبری ان‌ بی‌ سی، به نقل از شماری از مقام‌ های امنیتی آمریکا گزارش داده بود که کره شمالی چند مرکز مخفی هسته‌ ای دارد و در حال افزایش تولید اورانیوم غنی‌ شده، جهت استفاده در سلاح‌ های هسته‌ ای است.

واشنگتن پست نوشت بنا بر مدارک و شواهدی که به دست مقام‌ های امنیتی آمریکا رسیده، کره شمالی در حال انجام اقداماتی‌ است که بتواند آمریکا را در مورد شمار کلاهک‌ های هسته‌ ای و برخی تاسیسات سری خود، فریب دهد.

یک هفته پیش از آن نیز وب‌ سایت «38 شمال»، که بر رخدادهای مربوط به کره شمالی نظارت دارد و آنها را تحلیل می‌ کند، تصاویر ماهواره‌ ای را منتشر کرده و مدعی شده بود کره شمالی در حال ساخت و ساز در یکی از مراکز تحقیقات هسته ای خود است. 

تحلیلگران معتقدند که غیر هسته ای شدن کره شمالی و هر اقدامی در این راستا، تنها پس از دستور مستقیم رهبر کره شمالی صورت خواهد گرفت و تا آن زمان احتمالا روند معمول کار در آن کشور ادامه خواهد داشت.

«دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور آمریکا و «کیم جونگ‌ اون» رهبر کره شمالی نیز 12 ژوئن (22 خرداد) در جریان دیداری تاریخی در سنگاپور با یکدیگر گفت‌ و گو و سپس توافقنامه‌ ای امضا کردند. بر اساس این توافقنامه قرار شد طرف‌ ها به سوی خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره گام بردارند.

دونالد ترامپ همچنین توافق کرد که برگزاری رزمایش های نظامی مشترک با کره جنوبی نزدیک شبه جزیره کره را متوقف و ضمانت های امنیتی را برای پیونگ یانگ تامین کند؛ این در حالی است که رهبر کره شمالی بر عزم و تعهد خود برای خلع سلاح هسته ای این کشور تاکید کرد.

با این حال ترامپ در 22 ژوئن با اشاره به «تهدید غیرمعمول و فوق‌ العاده» کره شمالی، تحریم‌ ها علیه آن کشور را دوباره تمدید کرد.

کره شمالی و جنوبی پس از سال ها تنش در روابط دوجانبه به علت آزمایش های هسته ای و موشکی پیونگ یانگ و همچنین رزمایش های مشترک کره جنوبی و آمریکا، تلاش های گسترده ای را برای عادی سازی روابط دوجانبه آغاز کرده اند.

ابتکار بازگشایی کانال ارتباطی دریایی میان کره شمالی و جنوبی نیز نشان دهنده عزم دو کشور برای عادی سازی روابط دوجانبه مطابق با توافق نامه هایی است که 27 آوریل (7 اردیبهشت) توسط سران دو کشور منعقد شد.

«مون جائه این» رئیس جمهور کره جنوبی و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی 27 آوریل در روستای «پانمونجوم» واقع در مرز دو کره با یکدیگر دیدار و بیانیه ای مشترک را برای پاکسازی شبه جزیره کره از سلاح های هسته ای و برقراری صلح پایدار در این منطقه امضا کردند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.