در ابتدا هزینه های تعمیر آن نزدیک به دو میلیون تخمین زده شد اما بررسی های بعدی ثابت کرد که این هزینه های پیش بینی شده بسیار بالاتر است امری که باعث می شود تعمیر آن به لحاظ اقتصادی به صرفه نباشد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از روسیا الیوم، نیروی تفنگداران دریایی آمریکا (مارینز) اذعان کرد که یک جنگنده از نوع «اف35» را از دست داده است.

این جنگنده طی پرواز آموزشی در 27 اکتبر سال 2016 در نزدیکی پایگاه نظامی هوایی«پوفورت»در ایالت «کارولینای شمالی» در شرق آمریکا دچار آتش سوزی شد اما توانست به سلامت فرود بیاید.

در ابتدا هزینه های تعمیر آن نزدیک به دو میلیون تخمین زده شد اما بررسی های بعدی ثابت کرد که این هزینه های پیش بینی شده بسیار بالاتر است امری که باعث می شود تعمیر آن به لحاظ اقتصادی به صرفه نباشد.

این مساله باعث شد که فرماندهان نظامی آمریکایی هواپیما را از خدمت خارج کنند تا این هواپیما تبدیل به نخستین جنگنده اف 35 شود که مارینز از دست می دهد. هنوز مشخص نیست که این هواپیما به عنوان ابزار آموزشی تبدیل می شود یا در موزه به نمایش گذاشته می شود.

تا کنون تعدادی از کشورها و دولت ها تلاش کرده اند که به اف35 گران قیمت  که نزدیک به 100 میلیون دلار هزینه ساخت آن  و معروف به «شبح» است دست یابند و آن را جنگنده اصلی در نیروی هوایی خود قرار دهند. رژیم اسرائیل، ترکیه، انگلیس،استرالیا، نروژ، دانمارک،ایتالیا، ژاپن و کره جنوبی تا کنون تلاش کرده اند که به این نوع هواپیما دست یابند.

رژیم اسرائیل تا کنون توانسته است شماری از این نوع هواپیما را به دست آورد و در تجاوزهای خود در منطقه خاورمیانه از آنها استفاده کند اگر چه در پی سرنگونی یک جنگنده اف 16 خود در سوریه در چند ماه پیش توسط پدافند سوریه، از استفاده از اف35 در تجاوز به سوریه امتناع کرد تا مبادا یکی از این نوع هواپیماها سرنگون شده و به دست روس ها بیفتد تا از تکنولوژی ساخت آن مطلع شوند.

اخیرا نیز قرارداد فروش اف35 به ترکیه به دلایل مشکلات سیاسی و نارضایتی آمریکا از برخی سیاست های داخلی و خارجی آنکارا با مشکلاتی مواجه شده است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.