اسد تصریح کرد: هیچ گاه در سوریه نیروی ایرانی نداشتیم بلکه افسران نظامی ایرانی بودند که به ارتش سوریه کمک می کردند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران،«بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در گفت و گو با شبکه تلویزیونی روسی«روسیا الیوم» تأکید کرد که نیروهای آمریکایی به نحوی از انحاء از اراضی سوریه خارج می شوند.

اسد افزود: آزادی «حلب، دیرالزور، حمص» و اکنون دمشق باعث شد که واشنگتن برگه برنده های خود که بارزترین آنها جبهه النصره بودند را از دست بدهد.

وی تأکید کرد: با هر پیشروی که ارتش سوریه انجام  می دهد دشمنانش به ویژه در غرب که واشنگتن آنها را هدایت می کند تلاش می کنند که پایان جنگ را دورتر کنند.

رئیس جمهور سوریه گفت:پس از رسوایی که تأکید کرد جبهه النصره بخشی از القاعده است واشنگتن دنبال برگه برنده دیگری رفت و این برگه برنده ها نیروهای دموکراتیک سوریه است.

بشار اسد تأکید کرد که دو گزینه برای رسیدگی به مساله نیروهای دموکراتیک سوریه وجود دارد اولی از طریق مذاکرات است و دومی استفاده از زور است.در صورتی که مذاکرات با نیروهای دموکراتیک سوریه شکست بخورد برای آزادی مناطقی که در کنترل این گروه است از زور استفاده می کنیم.

وی تصریح کرد: مناطقی که در کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه است را با بودن یا نبودن آمریکایی آزاد می کنیم.

بشار اسد در ادامه تأکید کرد که آمریکایی سوریه را ترک می کنند، آنها به نحوی از انجاء سوریه را ترک می کنند و باید از اتفاقی که برای شان در عراق رخ داد درس بگیرند.

رئیس جمهور سوریه همچنین گفت: سوریه و عراق و ملت های این دو کشور حضور نیروهای خارجی را در منطقه نمی پذیرند.

بشار اسد در این گفت و گو درباره حضور نیروهای ایرانی در سوریه نیز گفت: در سوریه نیروی ایرانی حضور ندارد بلکه مستشاران ایرانی در سوریه حضور دارند.

اسد تصریح کرد: هیچ گاه در سوریه نیروی ایرانی نداشتیم بلکه افسران نظامی ایرانی بودند که به ارتش سوریه کمک می کردند.

وی عنوان کرد: در جریان حمله هوایی چند هفته قبل رژیم اسرائیل به پایگاه هایی که مدعی شدند ایرانی هستند ، شماری از نیروهای سوری به شهادت رسیده و شماری نیز زخمی شدند اما حتی یک ایرانی در بین آنها نبود و این امر واضح تر از هر چیزی ثابت می کند که ادعاهای اسرائیل درباره حضور ایرانیان در خاک سوریه دروغ است.

 اسد در گفت و گو با روسیا الیوم همچنین تأکید کرد که جنگ میان نیروهای روسیه و آمریکا بسیار نزدیک بود و به لطف درایت روسیه و نه آمریکا از این جنگ اجتناب شد.

وی خاطرنشان ساخت: در آن زمان روس ها با صراحت اعلام کردند که نقاط پرتاب موشک ها را نابود خواهند کرد و این تهدید غرب را وادار کرد تدابیر به مراتب خفیف تری را اتخاذ نماید.

آمریکا و بریتانیا و فرانسه 14 آوریل به آن مواضع نیروهای دولتی سوریه که به عقیده آنها برای تولید سلاح شیمیایی مورد استفاده قرار می گرفتند، حملات موشکی انجام دادند. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه این حملات را اقدام تجاوزکارانه علیه یک کشور مستقل نامید.مقامات سوریه بارها اعلام کرده اند که هیچ گاه علیه افراد غیر نظامی و تروریست ها از سلاح شیمیایی استفاده نکرده اند.

وی عنوان کرد:سوریه به تقویت سامانه دفاعی خود برای مقابله به تجاوزهای هوایی اسرائیل ادامه می دهد.

 

متن کامل مصاحبه که توسط خبرگزاری رسمی سوریه(سانا) منتشر شد:

خبرنگار: جناب رئیس جمهور از فرصتی که برای انجام مصاحبه با شما فراهم کردید بسیار متشکرم. پس از گذاشت چند سال از تردد به سوریه و فرستادن گزارش های خبری از آن، افتخار ملاقات با شما نصیبم شد.

-جناب رئیس جمهور .. موفقیت های اخیر در غوطه و در اردوگاه یرموک باعث ایجاد تغییر ریشه ای در اوضاع میدانی در سوریه شد. به نظر شما. ما چقدر از پایان جنگ نزدیک شدیم؟

بشار اسد: اولا خیر مقدم می گویم به سوریه با هر پیشروی در میدان نبرد محقق می شود وبا هر موفقیتی رقم بخورد با آزادسازی منطقه جدید ما به خاتمه مناقشه را نزدیگتر می شوییم. قبلا گفته بودم اگر دخالت خارجی نبود مساله بیشتر از یک سال برای سامان دادن اوضاع در سوریه طول نمی کشید اما در عین حال با هر پیشروی که توسط ارتش سوریه محقق شود وبا پیشروی روند سیاسی اجمالا اوضاع به سوی تحقق ثبات بیشتر را می رود دشمنان و متخاصمان خود به ویژه در غرب که تحت رهبری آمریکا و اسباب بازی های گوش به فرمان آمریکا در اورپا و منطقه ما به علاوه به مزدوارنش در سوریه در تلاش هستند تا از فرارسیدن خاتمه جنگ را جلوگیری کنند. چه با افزایش حمایت از تروریسم یا آوردن تروریست های دیگر به سوریه چه از طریق مانع تراشی جلوی روند سیاسی . لذا چالشی که در پیش داریم منحصر به مقابله با توطئه های آن ها و پیاده کردن طرح ها خودمان است. فکر می کنم ما در این راستا موفق می شوییم. اما در عین حال سخت است کسی خاتمه جنگ را پیش بینی کند اما اوضاع را به سرانجام نردیکتر می شود. این امر بدیهی است.

خبرنگار: می توان گفت موفقیت های نظامی شما بسیار قابل توجهی بود از لحاظ سرعت فروپاشی استحکامات گروه های مسلح که برای سال ها دوام آورده بود. آیا طرح بازپس گرفتن تمام مناطق سوریه را با توسل به قدرت نظامی دارید؟ ما در مورد ادلب حرف می زنیم و مرزها با فلسطین اشغالی و مناطق تحت سیطره نیروی های دموکراتیک سوریه.

بشار اسد:جنگ بدترین گزینه به شمار می رود. فکرم می کنم تمام مردم سوریه درباره این حقیقت متفق القول هستند. اما در بعضی اوقات هیچ گزینه جز این ندارید.چرا که وقتی درمورد گروه های از قبیل «القاعده» و«داعش» و النصره وگروه های دیگر همفکر آن ها  حرف می زنی تمام آن گروه ها ایدیولوژی واحدی دارند مانند جیش الاسلام واحرار الشام و غیره این گروه های حاضر به انجام گفتگو نیستند وهیچ طرح سیاسی را ندارند تنها چیزی که دارند این طرح ایدیولوژی تاریکی است وسعی می کنند تا تمام مناطق تحت سیطره آن ها به مناطق شبیه مناطق «القاعده» در هرجای دنیا را مبدل کنند. لذا تنها گزیته برخورد با آن ها جز به کارگیری زور نیست.

خبرنگار: درباره آشتی ملی و حکمت از فرستادن تمام این جهادی ها پیشکسوت با اسلحه خفیف شان به ادلب چیست؟ تا الان ده ها هزار جهادی به ادلب رفتند و مواضع شان را تحکیم کردند واستحکامات را ساختند.همچنین به گفته شما، شما موظفید با آن ها بجنگید. از یک طرف آیا طرح ایجاد یک منطقه خارج از کنترل دولت را دارید؟

بشار اسد :در حقیقت ما مدوام می گوییم که تمام مناطق سوریه را آزاد خواهیم کرد لذا بعید است منطقه ی از خاک سوریه را به طور عمدی خارج از کنترل ما بگذارییم. این یک امر طبیعی است. و شما می دانید. تروریست ها ادلب را در سال 2015 با حمایت ترکیه اشغال کردند و گروهک النصره و بعضی گروه های حامی آن تحت کنترل خود در آورد. پیش از آن ما شروع به انجام آشتی های ملی شده بودیم  اما در هر آشتی که بعداز سال 2015 انجام می شد به گمانم در ماه مه سال 2015 صورت گرفت تمام گروه ها که تمایل به ترک شهرها یا روستا ها داشتند شهر ادلب را انتخاب می کردند و این نشانه آشکار که تمام آن گروها دارای ایدیولوژی واحدی هستند چون که منطقه ی انتخاب می کنند که تحت کنترل گروه النصره قرار دارد و رفتن به سوی منطقه دیگر نداشتند. لذا ما این ها را به ادلب نفرستادییم بلکه خودشان ادلب را  انتخاب کردند.

خبرنگار: چگونه با حضور نظامی آمریکا در سوریه برخورد خواهید کرد؟

بشار اسد:پس از آزادسازی  حلب، دیرالزور و قبل از آن حمص و هم اکنون دمشق؛ آمریکا برگه برنده های خود را از دست داده است. آنها برگ اصلی را جبهه النصره می دانستند و آن را میانه رو به شمار می آوردند اما هنگامی که واقعیت فاش شد که آنها بخشی از القاعده هستند به دنبال گروههای دیگر رفتند و این گروه نیروهای دموکراتیک سوریه است. ما در مناطق مختلف پیشروی می کنیم و هم اکنون تنها مشکل نیروهای سوریه دموکراتیک است که ما با آنها با دو گزینه برخورد خواهیم کرد؛ نخست گفت و گو زیرا بیشتر این نیروها سوری هستند و کشورشان را دوست دارند و مایل نیستند که بازیچه خارجی باشند. همه ما به آمریکا اعتماد نداریم نه به خاطر جنگ بلکه به این سبب که آنها عکس گفته های خود عمل می کنند و مدام دروغ می گویند و از همین رو گزینه واحد همزیستی میان سوری هاست. این گزینه اول است اما اگر نشد برای آزادسازی این مناطق به زور متوسل می شویم. ما گزینه های دیگری غیر از آزادسازی این منطقه خواه با وجود آمریکایی ها یا بدون آنها نداریم. آمریکایی ها باید بروند زیرا این سرزمین ماست و وظیفه ما است که این منطقه را آزاد کنیم. آمریکایی ها باید بروند و خواهند رفت. آنها به شکل غیرقانونی به عراق آمدند و ببینید چه بر سر آنها آمد. آنها باید درس بگیرند. عراق استثنا نیست و سوریه هم استثنا نیست. مردم حضور نیروهای خارجی در این منطقه را قبول نمی کنند.

خبرنگار: منظور تان نسبت به تهدید وزیر انرژی رژیم اسرائیل چیست؟

بشار اسد:ما از زمانی که متولد شدیم-من از نسل خودم و بیشتر نسلهای کنونی در سوریه می گویم- ما در سایه تهدید تجاوز رژیم اسرائیل قرار داشتیم. این که گفته شود ما در سایه ترس از چند دهه قبل به سر می بریم یاوه است. چرا آنها در حال حاضر به این شیوه تهدید می کنند؟ این گواهی بر ترس و جنون آنهاست زیرا آنها نگران از دست دادن عزیران خود یعنی  النصره  و  داعش  هستند و از این رو احساس ترس می کنند.

خبرنگار: برای منع اسرائیل از انجام حملات هوایی به سوریه چه اقداماتی می توانید انجام دهید؟

بشار اسد:هدف مزدوران قبل از حمله به هر مرکز دیگری پدافند هوایی سوریه بود سئوال این بود که آنها چرا به پدافند هوایی حمله می کنند چه ارتباطی با  تظاهرات مسالمت  و  گروههای میانه رو  آن گونه که ادعا می کردند، داشت زیرا این پدافند جنبه دفاعی برای کشور دارد؟ هیچ دلیلی غیر از اینکه آنها به طور مستقیم با  اسرائیل  ارتباط داشته و دارند، نبود از این رو به این پایگاه حمله و بخشی از آن را منهدم کردند. هم اکنون با حمایت روسیه پدافند دفاع هوایی ما قوی تر از قبل است و  حملات اخیر اسرائیلی ها، آمریکایی ها، انگلیسی ها و فرانسوی گواه آن است. تنها گزینه در برابر ما بهبود توان سامانه های دفاع هوایی ما است و این تنها کاری است که ما می توانیم انجام دهیم و انجام می دهیم.

 اسد در ادامه پاسخ به سؤال خبرنگار درباره اینکه اسرائیلی ها می گویند نیروهای ایرانی را در سوریه هدف قرار می دهند، تأکید کرد: واقعیت مهم این است که نیروهای ایرانی در سوریه حضور ندارند ما در هیچ زمانی نیروی ایرانی نداشتیم و نمی توان آن را کتمان کرد ما خجالت نمی کشیم که بگویم چنین نیروهای ایرانی در سوریه هستند اگر وجود داشتند. ما از روس ها دعوت کردیم و این امکان برای مان وجود داشت که از ایرانی ها هم دعوت کنیم. ما افسران ایرانی داریم که به ارتش سوریه کمک می کنند اما نیروهایی ایرانی در سوریه نیستند و این واقعیت آشکاری است که دروغ آنها را آشکار می کند. در حملات چند هفته قبل ادعا کردند که پایگاه های ایرانی را هدف قرار دادند که به شهادت و زخمی شدن ده ها سوری منجر شد و یک ایرانی هم در میان آنها نبود. پس چگونه می توانند بگویند که این نیروها در سوریه هستند؟ این دروغ است. ما همواره گفته ایم که افسران ایرانی با ارتش ما همکاری می کنند اما نیروهای ایرانی در سوریه نیستند.

خبرنگار: اکنون حملات شیمیایی ادعایی در سوریه صورت گرفت، دولت و همپیمانان سوریه می گویند که شما با این هیچ ارتباطی ندارید..استفاده از گازهای سمی علیه مخالفان به نفع کیست؟

بشار اسد:بخش مهم جواب این است این به نفع کیست؟ به نفع ماست؟ چرا؟ این را می گویم زیرا زمان این حمله پس از پیروزی ارتش سوریه در غوطه بود. ما سلاح شیمیایی نداریم ما سلاح شیمیایی علیه ملت مان به کار نمی گیریم. چگونه ممکن است که سلاح شیمیایی ضد غیر نظامیان که دولت سوریه خواهان حمایت آنهاست به کار گرفته شود؟ موضوع به دست آوردن قلب های سوری هاست و کشمکش اصلی این است. این اولا اما در ثانی اگر به فرض داشتن این سلاح و قصد به کارگیری آیا پس از اینکه نبرد را تمام کرده است به کار می گیرد یا قبل آن یا خلال آن؟ این غیر منطقی است. علاوه بر آن کسی که به منطقه برود متوجه حضور گروه های و غیرنظامیان و نظامیان می شود اگر این سلاح در این منطقه به کار گرفته شده پس به همه آسیب می رسید و این رخ نداد. اگر به منطقه بروی و از غیرنظامیان سئوالی کنی که حمله شیمیایی صورت گرفته است کسی را نخواهی یافت که تایید کند. حتی روزنامه نگاران غربی که پس از آزادسازی غوطه به این منطقه رفتند از مردم سئوال کردند و آنها گفتند که حمله شیمیایی رخ نداده است. از این رو این روایت مجرد بهانه ای برای حمله به سوریه بود.

 بشار اسد در ادامه تأکید کرد: ما در آستانه درگیری مستقیم میان آمریکا و روسیه قرار داشتیم که خوشبختانه این درگیری رخ نداد نه به سبب حکمت رهبران آمریکا بلکه به دلیل حکمت رهبران روسیه بود. به نفع احدی در جهان نیست که چنین درگیری رخ دهد.

رئیس جمهور سوریه همچنین گفت: همانطور که در ابتدا گفتم هر اندازه که ما به پایان نزدیک می شویم قصد دارند که این روند را به تاخیر اندازند. این یعنی چه؟ هر چه ما توانستیم که ثبات برقرار کنیم خطر افزایش یافت و هر اندازه که مصالحه برقرار شد؛ قتل و ویرانی و تلاش برای سیطره بر مناطق بیشتر از وی تروریستها بیشتر شد. از این رو هر زمان که تلاشهای آشتی زیاد می شود گروه های دیگر در همان مناطق به دنبال شکست آن هستند زیرا فرمان از خارج می رسد که به سوی آشتی نروید و این دستورات بهایش پرداخت شده است. اما هر اندازه که تنش بیشتر شود عزم ما برای حل مشکل بیشتر می شود.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی بشار اسد سوریه
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.