پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

روزنامه نگار نیویورک تایمز نوشت:

«کد قرمز»؛ کرم شروری در کاخ سفید

با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات میان دوره ای، زمان خلاص شدن از دست «کد قرمز» در کاخ سفید است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «توماس فریدمن» روزنامه نگار نیویورک تایمز در یادداشتی نوشت: با پایان این فصل و نزدیک تر شدن به زمان برگزاری انتخابات میان دوره ای، زمان آن است که اشاره کنیم این انتخابات در مورد چیزی نیست که ممکن است شما به آن فکر کنید. این رویداد، انتخابی بین سبد خاص سیاست های ارائه شده توسط کاندیداهای مجلس نمایندگان یا مجلس سنا در منطقه یا ایالت شما - سیاست هایی مانند کنترل اسلحه، حق انتخاب، تجارت آزاد یا نظم مالی - نیست. نه، بلکه این انتخابات اولین شانس شما از سال 2016 برای رای دادن علیه دونالد ترامپ است.

همان گونه که من نگران هستم، این تنها انتخاب در رای گیری است. این یک انتخاب بین اجازه دادن به  ترامپ برای حفظ کنترل تمام اهرم های کلیدی قدرت سیاسی برای دو سال دیگر و یا اجازه ندادن به این کار است.

اگر من انتخابم را بر روی یک برگه رای می نوشتم، این چنین خوانده می شد: «آیا شما اکثریت دموکرات ها در مجلس نمایندگان و / یا سنا برای زیر سوال بردن قدرت ترامپ را - زمانی که حتی حزبش هم او را قبول ندارد، می پسندید یا خیر؟ یا آیا شما می خواهید برای دو سال دیگر کنترل مجلس نمایندگان و سنا را به فردی بسپارید که می خواهد مداخله روسیه در انتخابات را نادیده بگیرد و تسلیم او شوید؟ مردی که هر روز صبح اول فکر می کند، «برای من چه چیزی خوب است و می توانم با آن کنار بیایم یا خیر؟»؛ مردی که هیچ مشکلی در مورد شخصیت یا نهادهای دولتی ندارد که در راه او قرار دارند؛ و مردی که توسط حزبی حمایت شده است که در آن اعضایش یا بازنشسته می شوند یا اخراج.

اگر پاسخ شما گزینه دوم باشد، تنها در صورتی می توانید به این خواسته دست یابید که در انتخابات به کاندیدای دموکرات منطقه یا ایالت خود رای دهید.

چرا که چیزی که ما از سال 2016 آموخته ایم این است که بدترین دموکرات در رای گیری برای مجلس نمایندگان یا مجلس سنا بهتر از بهترین جمهوری خواه است، چرا که بهترین جمهوری خواهان هم دائما حاضر به اقدام اخلاقی علیه قانون شکنی های ترامپ و اقداماتش علیه وزارت خارجه، آژانس حفاظت از محیط زیست، خدمات عمومی، هنجارهای اساسی زندگی عمومی ما و یکپارچگی انتخابات های ما نیستند. 

این جمهوری خواهان تصمیم گرفته اند تا زمانی که ترامپ سیاست های مورد پسند آنها را در مورد کاهش مالیات، کنترل اسلحه، سوخت های فسیلی، سقط جنین و مهاجرت دنبال می کند در کنار او باشند؛ هرچند که بسیاری از آنها در خفا از او نفرت دارند.

این بستگی به دموکرات ها دارد که برخلاف اینها را بگویند و انجام دهند و دریابند تا زمانی که ترامپ رئیس جمهور است، بعید است که هیچ قانونی را امضا کند که اکثریت دموکرات ها در کنگره تصویب کنند - اما برای دو سال آینده این کار آنها نیست. وظیفه آنها این است که آمریکا را از بدترین ضربه های ترامپ محافظت کنند.

کار آنها این است که دست کم  یکی از اهرم های قدرت - مجلس نمایندگان یا سنا - را در اختیار بگیرند تا فاسدترین قانونگذاران جمهوری خواه که کمیته های اصلی را رهبری می کنند، اخراج کنند و از اف بی آی و وزارت دادگستری و «رابرت مولر» بازپرس ویژه در برابر ارعاب های ترامپ محافظت کنند.

من این مسئله را به راحتی نمی نویسم. در بسیاری از مسائل غیر اجتماعی و غیر محیط زیست، من یک دموکرات نیستم. من از تجارت آزاد، نظم مالی، مقررات حرفه ای تجارت، یک سیاست خارجی در حال گسترش بر مبنای دموکراسی حمایت می کنم و من از سیاست های هویت سر در نمی آورم.

اما همه اینها در حال حاضر برای من محفوظ است؛ زیرا چیزی است که اساسا در معرض خطر قرار دارد: این چیزی نیست که ما انجام می دهیم - این است که ما چگونه هستیم، چگونه با یکدیگر صحبت می کنیم، چه چیزی را به عنوان مدل به جهان می دهیم، و چگونه به نهادهایمان احترام می گذاریم.ما با رئیس جمهوری روبرو هستیم که هر روز دروغ می گوید،  نظریه های توطئه را از خزانه کاخ سفید بیرون می فرستد و جرات می کند اف بی آی و وزارت دادگستری مان را به دلیل عمل کردن به وظایفشان، «جنایتکار» بخواند.

به همین دلیل است که من برای این انتخابات تنها یک ایده دارم: قدرت گرفتن. اهرم قدرتی که می تواند ترامپ را محدود کند، در اختیار بگیریم.

دموکرات ها هرگز نخواهند توانست در چرخه خبری گوی سبقت را از ترامپ بگیرند. او در جلب توجه مهارت دارد. اما آنها می توانند و باید بتوانند او را از هر لحاظ رای دهی، فرمان دهی و تعیین تکلیف خلع سلاح کنند.

اکنون هیچ چیز دیگری مهم تر از این نیست. احمقانه ترین بیانیه طرفداران ترامپ پس از انتخابات را به یاد دارید؟ این بیانیه این بود: «رسانه ها ترامپ را به معنای واقعی کلمه درک می کنند، اما جدی نمی گیرند. اما طرفدارانش او را جدی می گیرند اما درک نمی کنند.»

من تصور می کردم که کاندیدایی که به طرز عادی دروغ می گوید و اغلب در مبارزات انتخاباتی اش نیز چنین کاری می کرد، به عنوان رئیس جمهور هم چنین کاری را انجام می دهد؛ من فقط فکر نمی کردم که او به طور معناداری 3،001 ادعای نادرست و گمراه کننده را در 466 روز اول کار در دفترش در کاخ سفید مطرح کند. من، در واقع، می ترسیدم همانطور که وی قول داده بود، توافق هسته ای ایران را از بین ببرد، از قرارداد آب و هوایی پاریس خارج شود و جنگ تجاری با چین را آغاز کند؛ اما من فکر نمی کردم که او همه آنها را با هم انجام دهد.

من حدس می زدم که ترامپ اوباماکر را نابود کند، اما فکر نمی کردم که این کار را بدون هیچ جایگزین بهتری انجام دهد. من فکر می کردم که ترامپ مرز با مکزیک را ببندد، اما فکر نمی کردم برای این کار درخواست بودجه 18 میلیارد دلاری به کنگره بدهد. 

اما دموکرات ها هم نمی توانند با دست روی دست گذاشتن، منتظر پیروزی باشند. آنها باید با برخی از رای دهندگان میانه رو و محافظه کار در ارتباط باشند، در مورد این مسائل با آنها گفت و گو کنند اما در نهایت آنها را بر خلاف ترامپ، در مسیر درستی هدایت کنند.

این یک «کد قرمز» است (کرم شروری که رایانه ها را به سرعت بیمار می کند): دموکراسی آمریکایی امروزه به راستی توسط مردی در دفتر بیضی شکل تهدید می شود و قانونگذاران دست او را برای این کار باز گذاشته اند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.