دموکرات ها و جمهوری خواهان درباره صدور حکم قضایی برای استراتژیست سابق کاخ سفید در صورت عدم همکاری با کمیته اطلاعات مجلس توافق نظر دارند.

 

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی جماران، پایگاه خبری وکس (vox) گزارش داد «استیو بنن» استراتژیست ارشد سابق کاخ سفید از پاسخ به سوالات اعضای کمیته اطلاعاتی مجلس امریکا درباره پرونده مداخله روسیه در انتخابات سال 2016 آمریکا خوداری کرده است.

 اعضای این کمیته نیز از این روند خسته شدند و معتقدند او در حال مخفی ‌کاری است و بنن را باید به خاطر عدم همکاری با کنگره جلب کرد. وی که برای پاسخ به سوال‌های اعضای این کمیته درباره اتهام دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به کنگره رفته بود از پاسخ به بخش عمده ای از سوالات اعضای این کمیته امتناع کرد.

به گفته نمایندگان عضو کمیته اطلاعاتی، بنن تنها به 25 سوال مورد تایید کاخ سفید پاسخ داده است.

کمیته اطلاعات مجلس می تواند درباره تادیب بنن تصمیم گیری کند. اگر اعضای کمیته به تادیب وی رای دهند سه نوع اتهام را می توانند علیه وی به کار گیرند.

در ابتدا اگر وی بعد از دریافت حکم احضاریه آنها در گنگره حضور نیابد، به اتهام اهانت ذاتی، حکم جلب وی صادر می شود. اما به گفته «اندی رایت» یکی از وکلای سابق کاخ سفید در زمان دولت اوباما این نوع اتهام حدود یک قرن است در آمریکا اجرا نشده است و بعید به نظر می رسد در حال حاضر به کار گرفته شود.

همچنین بنن می تواند به علت  اهانت جنایی بازداشت شود که به معنای آن است که کنگره می تواند از وزارت دادگستری بخواهد تا بنن را به خاطر عدم توجه به حکم احضاریه تحت پیگرد قانونی قرار دهد. اما احتمال وقوع این مورد نیز بعید به نظر می رسد زیرا به طور معمول وزارت دادگستری از صدور حکم پیگرد قانونی برای مقامات قوه مجریه، زمانی که آنها به دلیل پیروی از دستورات رئیس جمهور این کار را می کنند، امتناع می کند.

سومین مورد می تواند به علت اهانت مدنی باشد که اتهام بسیار نادری است اما گاهی برای بدست آوردن اطلاعات به کار می رود. به اعتقاد رایت ممکن است این مورد نسبت به دو مورد دیگر در مورد استیو بنن بکار رود.

اگر کنگره مورد سوم را انتخاب کند، باید از دادگاه فدرال دستور قضایی داشته باشند تا بتوانند بنن را مجبور به شهادت دادن کند. اگر دادگاه نظر کنگره را درست تشخیص دهد، در نتیجه دستوری صادر خواهد کرد که به موجب آن استراتژیست سابق کاخ سفید مجبور به شهادت دادن خواهد شد و در صورت امتناع حکم جلب وی به علت سرپیچی صادر خواهد شد.

دادگاه همچنین می تواند تا زمانی که بنن حاضر به همکاری شود وی را در حبس نگه دارد. رایت می گوید مسئله مهم این است که اگر بنن به این اتهام زندانی شود ترامپ نمی تواند حکم عفو وی را بگیرد.

اعضای کمیته اطلاعاتی مجلس به علت عدم همکاری بنن با آنها عصبانی هستند. عدم همکاری بنن  با اعضای این کمیته بر سر پاسخ دادن به سوالات مربوط به مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 سبب خشم آنها شده است.

در نشست چهار ساعته روز پنج شنبه کمیته اطلاعات مجلس که پشت درهای بسته برگزار شد، بنن تنها به 25 سوال از سوالات مطرح شده که توسط کاخ سفید پیش بینی شده بودند پاسخ داد. استیو بنن در جلسات دادرسی پیشین نیز شرکت نکرد و در جلسه اخیر نیز سه بار پشت هم از پاسخ به سوالات امتناع کرد.

اعضای کنگره از این رفتار بنن به شدت ناراضی هستند، آنها به دنبال به دست آوردن اطلاعات واقعی برای درک ارتباط میان وابستگان به ترامپ و عاملان روس هستند. تحقیقات کمیته اطلاعات مجلس به موازات تحقیقات جداگانه کمیته اطلاعات سنا و وزارت دادگستری در جریان است.

بعد از جلسه روز پنج شنبه «تری گاودی» نماینده چهارم کارولینای جنوبی از حزب جمهوریخواه در کمیته اطلاعات مجلس گفت عدم همکاری استیو بنن و امتناع از پاسخ دادن به سوالات برای من جالب نبود.

استیو بنن بارها درخواست امتیاز اجرایی برای توجیه امتناع از همکاری کامل با تیم تحقیقاتی کرده است، که ادعای حقوقی است که رئیس جمهور می تواند برای محافظت از محرمانه بودن مکالمات خود استفاده کند و در زمان حاضر می تواند برای کارکنانش اجرا شود. برخی از اعضای کمیته نسبت به این موضوع تردید دارند.

«آدام شیف» نماینده دموکرات کالیفرنیا و از اعضای کمیته اطلاعات مجلس به خبرنگاران گفت ادعای استفاده از چنین امتیازی قابل حمایت نیست و حقیقتا گاهی اوقات خنده دار است.

برخی کارشناسان می گویند استفاده از این امتیاز توسط کاخ سفید برای ممانعت از سوالات اعضای کمیته اطلاعات در مواردی صورت گرفته است.

تحلیلگران معتقدند استیو بنن به نظر می رسد بیشتر با تحقیقات رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده مداخله روسیه درباره احتمال تبانی همکاری دارد تا با کمیته اطلاعات مجلس.

به گزارش ان بی سی نیوز بنن این هفته حدود 20 ساعت گفتگو با تیم تحقیقاتی مولر داشته است.

برخی از اعضای کمیته اطلاعات کنگره بر این باورند که بنن با مولر همکاری بیشتری دارد زیرا مولر نسبت به اعضای کمیته اطلاعات می تواند به آسانی با تهدید به اتهام قضایی بنن را وادار به همکاری کند.

رفتارهای اخیر بنن باعث یک اتفاق نادر شده است و آن هم متحد کردن جمهوری خواهان و دموکرات ها در کمیته اطلاعات مجلس است.

رایت در ادامه می گوید در برخی موارد منافع نهادی مجلس از منافع حزبی آنها پیشی می گیرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.