در حالی‌که مقام‌ های رسمی آمریکا و کره شمالی در حال رایزنی و مذاکره هستند، احتمال دیدار میان رئیس‌ جمهور آمریکا و رهبر کره شمالی بار دیگر افزایش یافته‌ است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد دیپلمات های آمریکا و کره شمالی در تدارک برگزاری دیدار سران دو کشور در سنگاپور هستند.

در همین راستا، دونالد ترامپ قرار است با نخست‌ وزیر ژاپن دیدار کند و انتظار می‌ رود میان رهبران دو کره نیز دیدارهای بیشتری صورت گیرد. «شینزو آبه» گفته در جریان تماس تلفنی با ترامپ دو طرف قرار گذاشته‌ اند قبل از نشست آمریکا و کره شمالی دیدار کنند.

گفته می شود دولت ژاپن در مقایسه با دولت کره جنوبی موضع تندتری در قبال کره شمالی و مذاکرات با آن کشور دارد.

شبکه تلویزیونی ژاپن نیز امروز سه شنبه گزارش داد معاون ارشد «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی دوشنبه شب وارد سنگاپور شد. این اقدام نشان می دهد دیدار برنامه ریزی شده او با ترامپ در دست تدارک است.

شبکه ان اچ کی گزارش داد «کیم چانگ سون» رئیس دفتر دوفاکتوی «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی دوشنبه شب از طریق پکن وارد سنگاپور شد.

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی نیز گزارش داد ­«کیم یونگ چول» رئیس پیشین سازمان جاسوسی و از مقامات ارشد کره شمالی پس از توقف در پکن، برای گفت و گو با مقامات آمریکا درباره دیدار احتمالی سران دو کشور، راهی واشنگتن شد.

کیم یونگ چول از نزدیک درگیر گفت و گوها با کره جنوبی بوده است و سفر وی به آمریکا نشان می دهد آماده سازی زمینه برای دیدار سران آمریکا و کره شمالی در جریان است.

همزمان، تیمی از مقام‌ های واشنگتن شامل «جو هاگین» معاون رئیس دفتر عملیات کاخ سفید، پایگاه هوایی یوکوتای آمریکا در ژاپن را به مقصد سنگاپور ترک کرد.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: این تیم برای دیدار با مقام‌ های کره شمالی به سنگاپور رفته است.

پیشتر نیز دیپلمات های آمریکا و کره شمالی در منطقه غیرنظامی بین دو کره دیدار، و در مورد مقدمات کنفرانس سران دو کشور گفتگو کردند. یونهاپ گزارش داد طرف‌ ها ایده‌ ها و پیشنهادهای خود را ارائه کردند و قرار شد «پس از استراحت یک روزه» وارد جزئیات شوند.

هدف آنها بررسی امکان دیدار رهبران آمریکا و کره شمالی در سنگاپور در 12 ژوئن (22 خرداد) است.

«مون جائه این» رئیس جمهور کره جنوبی نیز روز دوشنبه خواستار تبادل نظرهای بیشتر و «دیدارهای غیرمنتظره» با رهبر کره شمالی شد. مون روز شنبه دیدار از پیش اعلام نشده ای با رهبر کره شمالی داشت.

«سونگ کیم» سفیر سابق آمریکا در کره جنوبی و یکی از مذاکره کنندگان در امور هسته ای کره شمالی ریاست هیئت نمایندگی آمریکا را بر عهده دارد که برای گفت و گو با مقام های کره شمالی وارد منطقه غیرنظامی بین دو کره شده است.

ترامپ یکشنبه بعد از ظهر با ارسال توئیتی اعلام کرد: «هیئت نمایندگی آمریکا وارد کره شمالی شده تا مقدمات دیدار من با رهبر آن کشور را فراهم کند. «من حقیقتا اعتقاد دارم که کره شمالی ظرفیت درخشانی دارد و روزی از نظر اقتصادی و مالی کشور بزرگی خواهد شد. کیم جونگ اون در این خصوص با من موافق است. این اتفاق خواهد افتاد!»

با این حال برخی از قانونگذاران آمریکایی معتقدند که کره شمالی خصوصیات ویژه ای دارد و نهایتا حاضر نیست دست از توان هسته ای و موشکی اش بردارد.

«مارکو روبیو» سناتور ایالت فلوریدار روز یکشنبه گفت: «اولین کاری که باید بکنیم این است که تظاهر نکنیم این مذاکرات با شوروی سابق یا کشوری مثل ایتالیا یا فرانسه صورت می گیرد. کره شمالی نظامی است که از بقیه جهان وحشت دارد. به بقیه جهان اعتماد ندارد. هیچوقت با جهان خارج ارتباطی نداشته است. این کشور یک تیم جا افتاده دیپلماتیک ندارد. هرگز گفت و گوهای دیپلماتیک نداشته و اساسا تاریخی در این زمینه ندارد. دوم این که با کیم جونگ اون، با رهبری روبرو هستیم که یک وابستگی شخصی و روانی به تسلیحات هسته ای خود دارد. این تسلیحات به او کمک می کند تا احساس اعتبار و قدرت کند. نکته سوم و مهم تر از همه این است که آیا او واقعا از این تسلیحات دست می کشد؟ او باید درباره آینده خود و قدرتش تصمیم بگیرد و احتمالا نگران است که اگر از تسلیحات خود دست بکشد سرانجام کسی او را سرنگون خواهد کرد. به همین دلیل است که در رابطه با گفت و گو ها با این فراز و نشیب ها روبرو بوده ایم.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.