همزمان با تشدید درگیری های لفظی میان رهبران آمریکا و کره شمالی، پیونگ یانگ در مورد حمله به گوام(محل استقرار بمب افکن های راهبردی آمریکا) هشدار داد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، کره شمالی امروز -چهارشنبه- تهدید کرد که به دقت در حال بررسی طرح حمله موشکی به جزیره گوام و مناطق اطراف آن است که از قلمروهای آمریکا در اقیانوس آرام به شمار می روند.

خبرگزاری رسمی کره شمالی اعلام کرد که در حال بررسی طرحی برای شلیک موشک های میان - دوربرد به گوام است؛ یک پایگاه راهبردی آمریکا که بمب افکن های ارتش در آن مستقر هستند.

گوام جزیره ‌ای در اقیانوس آرام در فاصله‌ ای میان مجمع ‌الجزایر ژاپن و پاپوآ است که توسط دولت آمریکا اداره می ‌شود. شماری از پایگاه‌ های مهم ارتش آمریکا، از جمله پایگاه هوایی «اندرسون» که محل استقرار بمب ‌افکن‌ های راهبردی آن کشور هستند در این جزیره قرار دارند.

ظاهرا تهدید کره شمالی در مورد آماده‌ سازی طرح و نقشه برای حمله احتمالی به گوام در ارتباط با پایگاه‌ های آمریکا است. آمریکا از همین پایگاه‌ ها بمب‌ افکن‌ های «بی 1» خود را برای انجام تمرین‌ و رزمایش به شبه‌ جزیره کره می‌ فرستد.

خبرگزاری مرکزی کره شمالی گفت که ارتش این کشور به دقت مشغول بررسی طرح عملیاتی برای گشودن آتشی فراگیر به سوی نواحی اطراف گوام با موشک های بالستیک راهبردی میان - دوربرد از نوع «هواسونگ-12» است.

براساس این بیانیه این طرح پس از بررسی کامل، تحویل فرمانده کل خواهد شد و به دستور «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی اجرا خواهد شد.

هواسانگ-12 از موشک ‌های دوربرد و قابل حمل‌ و نقل کره شمالی ا‌ست که در میانه ماه مه با موفقیت آزمایش شد. موشک‌ های دور برد، بین موشک‌ های میان‌ برد و قاره‌ پیما قرار گرفته و معمولا بین 3500 تا 5500 کیلومتر بُرد دارند.

این خبرگزاری در عین حال در بیانیه ‌ای جداگانه تهدید کرده پیونگ‌ یانگ آماده است در واکنش به حمله احتمالی آمریکا، دست به یک «جنگ همه‌ جانبه» بزند.

سخنگوی ارتش خلق کره در یک بیانیه که آن را خبرگزاری دولتی کره شمالی منتشر کرد، گفته است که این طرح حمله با تصمیم کیم جونگ اون هر لحظه ممکن است به اجرا درآید.

 

تشدید تنش ها

این هشدار پیونگ یانگ پس از آن اعلام شد که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه گفت که اگر کره شمالی به تهدید آمریکا ادامه دهد، با چنان آتش و خشمی رو به رو خواهد شد که دنیا به خود ندیده است.

از سوی دیگر، دو بمب افکن بی 1 آمریکا، از گوام بر فراز شبه جزیره کره به پرواز درآمدند. یک مقام آمریکایی گفت که این اقدام نشان دهنده اهمیت راهبردی پایگاه های نظامی گوام است.

صبح امروز چهارشنبه یک مقام دفاعی کره جنوبی به خبرگزاری دولتی آن کشور گفت که اوایل هفته جاری میلادی دو فروند از بی 1 های ارتش آمریکا بر فراز آسمان آن کشور مانور دادند.

به گفته این مقام دفاعی، مانور یادشده در راستای مانورهای معمول میان کره جنوبی و آمریکا بود و جنگنده ‌های کره جنوبی نیز در آن شرکت داشتند.

در حالی که کره شمالی می ‌گوید این رزمایش‌ ها با هدف آمادگی برای حمله به آن کشور و براندازی حکومت آن انجام می‌شوند، آمریکا، کره جنوبی و ژاپن می ‌گویند هدف از این رزمایش ها تنها بالا بردن توان دفاعی برای مقابله با تهدیدهای احتمالی از طرف کره شمالی‌ است.

پیش از این پیونگ ‌یانگ خواستار توقف این رزمایش ‌های نظامی در مقابل توقف آزمایش ‌های نظامی و هسته ای خود شده بود. موضوعی که دولت آمریکا آن را فاقد جدیت توصیف، و رد کرده‌ بود.

کره شمالی نیز به تازگی در واکنش به پیشنهاد کره جنوبی برای برخی مذاکرات نظامی، آن را فاقد جدیت نامید و رد کرد.

پیونگ‌ یانگ در عین حال می‌ گوید تا زمانی که تهدیدی از سوی آمریکا وجود داشته باشد، حاضر به مذاکره نیست.

روز گذشته روزنامه واشنگتن پست و یک نشریه وزارت دفاع ژاپن گزارشی را منتشر کردند که بر پایه آن کره شمالی توانسته یک کلاهک هسته ‌ای برای نصب بر موشک بالستیک تولید کند.

این بدان معنی است که کره شمالی با سرعتی فراتر از انتظار در حال توسعه سلاح های اتمی با قابلیت رسیدن به آمریکا بوده است.

هنوز هیچ مقام رسمی گزارش‌ واشنگتن ‌پست را تایید نکرده‌ است. تا اوایل ماه و پس از آزمایش تازه موشک قاره‌ پیما توسط کره شمالی مقام ‌های آمریکایی بر این عقیده بودند که پیونگ‌ یانگ هنوز موفق به تولید کلاهک هسته‌ ای در آن اندازه که بر موشک‌ های بالستیک قرار گیرد، نشده‌ است.

«جان مک کین» سناتور ارشد جمهوری خواه با لحنی انتقادآمیز به بیانیه کره شمالی واکنش نشان داد.

«دایان فاینشتاین» سناتور ارشد دموکرات هم در بیانیه ای نوشت: «ترامپ با اظهارات اغراق آمیز به حل این مشکل کمکی نمی کند. منزوی کردن کره شمالی مانع نشده که این کشور از دنبال کردن سلاح های هسته ای دست بردارد.»

این سناتور از دولت خواست فورا به طور نامشروط در سطح بالا با پیونگ یانگ وارد مذاکره شود.

«چاک شومر» رهبر دموکرات های سنا هم گفت: «شعارهای غیرمحتاطانه راهبرد خوبی برای حفظ امنیت آمریکا نیست.»

شاید ترامپ بر این باور است که باید تهدیدهای اغراق آمیز را با همان شدت پاسخ داد یا این که هشدارهای مرگبار تنها راه فهماندن ناگوار بودن اوضاع به رهبران کره شمالی است. شاید او می خواهد همان سیاست خارجی دیوانه وار «ریچارد نیکسون» را دنبال کند، تا دشمنان مجبور شوند برای پرهیز از عصبانی کردن یک فرمانده کل قوا در آمریکا که آدمی غیرقابل پیش بینی است آهسته گام بردارند.

حال ترامپ خط و نشان پررنگ خود را برای کره شمالی کشیده است و اگر این خط و نشان او نادیده گرفته شود می تواند آمریکا را به مسیر خطرناکی قرار دهد.

به دنبال وضع تحریم های جدید سازمان ملل بر کره شمالی بر سر آزمایش‌ های موشکی و برنامه سلاح ‌های هسته ای این کشور، تنش بین واشنگتن و پیونگ یانگ در روزهای اخیر افزایش یافته است.

آن تحریم ها که به اتفاق آرا تصویب شد صادرات کره شمالی و سرمایه گذاری های این کشور را محدود می کرد که باعث خشم پیونگ یانگ شد.

درگیری شدید لفظی میان دو کشور پس از آن تشدید می شود که کره شمالی دو موشک بالستیک قاره پیما را در ماه ژوئیه آزمایش کرد که گفت توانایی رسیدن به خاک آمریکا را دارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.