دونالد ترامپ که بارها چین را به مانع‌ تراشی برای صادرات کالاهای آمریکایی متهم کرده و جنگ تجاری با این کشور را راه اندازی کرده بود، به نظر می رسد لحنش ملایم تر شده باشد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، گاردین گزارش داد: به نظر می رسد در جنگ تجاری دو قدرت بزرگ جهانی، رئیس جمهور آمریکا از موضع خود عقب نشینی کرده باشد.

وی روز گذشته پس از دیدار با «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو به خبرنگاران گفت: «من چین را سرزنش نمی کنم، رهبران گذشته کشور خودمان را سرزنش می کنم.»

در چرخش دیگری، ترامپ پیش تر در توییتی اعلام کرده بود که قصد دارد به شرکت تجهیزات مخابراتی «زد تی ای» چین کمک کند تا به سرعت به کسب و کارش بازگردد.

در سال 2012 زد تی ای جزو شرکت هایی بود که در گزارش کنگره در خصوص سرقت از مالکیت معنوی آمریکا نامش ذکر شده بود.

روز جمعه گفت‌ و گوهایی میان یک هیئت چینی و مقامات آمریکایی در واشنگتن در جریان بود که هدف آن پایان دادن به اختلاف‌ های دو کشور در زمینه مبادلات تجاری گزارش شده است.

این در حالی است که پیشتر برخی رسانه های آمریکایی از جمله خبرگزاری رویترز به نقل از منابع ناشناس مدعی شده بودند که چین در عقب نشینی واضحی، پیشنهاد کرده تراز تجاری منفی میان دو کشور را که بارها با انتقاد شدید ترامپ روبرو شده، به میزان 200 میلیارد دلار در سال کاهش دهد.

در عین حال ادعا شد چین همچنین اعلام آمادگی کرده که تعرفه‌ های گمرکی برای واردات کالاهای آمریکایی، از جمله برای محصولاتی چون میوه و خشکبار را به میزان 4 میلیارد دلار کاهش دهد.

چین این ادعاهای آمریکا را رد کرده است. «لو کانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین در جمع خبرنگاران گفت: «این شایعات صحت ندارند. من آنها را تایید نمی کنم.»

سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین گفت که مشاوره های تجاری میان «لیو هه» معاون نخست وزیر چین و «استیون منوچین» وزیر خزانه داری و «ویلبر راس» وزیر بازرگانی و «رابرت لایتهایزر» نماینده تجاری این کشور در حال انجام است.

رئیس جمهور آمریکا بارها از پکن انتقاد کرده که تناسبی میان واردات و صادرات کالا به آمریکا برقرار نمی‌ کند.

او پیش از این از چین خواسته بود تا سال 2020 اختلاف تراز مثبت تجاری خود با  آمریکا را به 200 میلیارد دلار در سال کاهش دهد و از میزان تعرفه‌ های گمرکی بر کالاهای آمریکایی بکاهد.

چین در سال گذشته میلادی 375 میلیارد دلار بیش از واردات از آمریکا، کالا به این کشور صادر کرده است.

حجم مبادلات بازرگانی میان دو کشور 580 میلیارد دلار در سال برآورد می‌ شود. تراز تجاری چین با آمریکا در سه ماهه نخست سال جاری 80 میلیارد دلار و 10 میلیارد بیش از مدت مشابه در سال گذشته بوده است.

این دو قدرت اقتصادی جهان حدود سه هفته پیش نیز برای یافتن راه حلی برای مناقشه‌ های تجاری میان خود در پکن مذاکره کردند که بر اساس گزارش‌ ها، بدون نتیجه مانده بود.

در حال حاضر معاون نخست وزیر چین و یک هیات عالی‌ رتبه تجاری چین برای انجام دور دوم گفت‌ و گو میان دو کشور در واشنگتن به سر می‌ برند. لیو هه روز پنج‌شنبه با دونالد ترامپ دیدار کرد اما تاکنون درباره جزئیات مذاکرات آنها خبری منتشر نشده است.

«سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید ضمن تایید خبر این دیدار گفته که رایزنی با هیات چینی ادامه دارد و مقامات آمریکایی دیدگاه صریح ترامپ درباره «روابط بازرگانی منصفانه» را به اطلاع آنها رسانده‌ اند.

رئیس جمهور آمریکا حدود شش هفته پیش نیز در اظهار نظری ابراز خوش‌ بینی کرده بود که مناقشه تجاری میان آمریکا و چین از طریق مذاکره خاتمه یابد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.