سیاست های یک سال گذشته کاخ سفید در قبال سوریه به اندازه ای متناقض و نامشخص بوده که برخی آن را ناشی از «دورویی» و برخی دیگر، «شیدایی» توصیف می کنند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در هفته های اخیر با تیم امنیت ملی خود وارد بحث داغی شد و بارها تاکید کرد که انگیزه کمی برای حضور در جنگ داخلی در سوریه دارد.

سپس او ارتش این کشور را به بازگشت و خروج از سوریه تشویق کرد.

با این کار ترامپ تلاش کرد با تنگنایی که «باراک اوباما» سلف او را فریب داده بود، مقابله کند. جنگ داخلی هفت ساله سوریه راه حل های سریع و آسان محدودی به آمریکا ارائه می داد، اما رقابت های ژئوپلیتیک، حضور گروه داعش و دیگر تروریست ها باعث شد این وضعیت را نتوان نادیده گرفت.

تا کنون، ترامپ و مشاوران ارشد او پیام های مختلفی در مورد آنچه تاثیر حملات آمریکا، انگلیس و فرانسه ممکن است بر روی تعهد آتی آنها در سوریه باشد، ارسال کرده اند.

خود حملات محدود بودند - 105 موشک به سه هدف شلیک شدند. با این حال ترامپ حملات را موثر خواند و مدعی شد در صورت استفاده مجدد از گازهای مرگبار در سوریه، آمادگی حمله نظامی مجدد را دارد.

سخنان او در روز شنبه توسط «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، منعکس شد. وی گفت که اگر سوریه یک حمله شیمیایی را آغاز کند، رئیس جمهور به او گفت که ارتش آمریکا آماده پاسخ است.

بیانیه رئیس جمهور تغییر قابل توجهی از موضع گیری اخیر او در مورد سوریه بود.

اوایل ماه جاری، او به طور خصوصی به مشاورانش گفت که ایالات متحده «هیچ چیز» از درگیر شدن در سوریه بدست نیاورده است و روشن کرد که می خواهد دو هزار سرباز آمریکایی را تا پاییز از سوریه خارج کند.

این فرمان، بسیاری از مشاوران امنیت ملی ترامپ را نگران کرد.

اما هواداران سیاسی او، این کار را تحسین کردند و آن را همراستا با تعهد او برای اجرای دستور کار «اول آمریکا» دانستند که شامل تداوم حضور نیروهای آمریکایی در خارج از این کشور نمی شد.

اهمیت این تعهد برای برخی از پشتیبانان ترامپ به سرعت روشن شد، زیرا آنها از دخالت نسبتا محدود آمریکا در سوریه نیز عمیقا ابراز ناامیدی کردند.

پس از حمله بامداد شنبه به سوریه بلافاصله طرفداران ترامپ از انتخاب خود ابراز تاسف کردند.

«لورا اینگراهام» مجری فاکس نیوز که از رئیس جمهور حمایت کرده است، گفت: «این دلیل انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور نبود.»

«شاون کینگ» از مجله اینترسپت به بررسی هزینه این حمله پرداخت و آن را مورد انتقاد قرار داد.

او در توئیتی نوشت: «112 موشک توماهاوک به سوریه شلیک شد. هر یک 1.87 میلیون دلار هزینه ساخت داشت که به طور کلی می شود 224 میلیون دلار!»

دموکرات‌ های کنگره هم در پیام‌ های جداگانه ای حمله نظامی این کشور به سوریه را غیرقانونی خواندند. نمایندگان دموکرات آمریکا پس از این حملات، درخواست خود برای اخذ تایید کنگره برای انجام هر گونه حمله نظامی از سوی ترامپ را مجددا مطرح کردند.

«نانسی پلوسی» رهبر اقلیت دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ ای گفت: «رئیس جمهور باید به کنگره می آمد و با طرح یک راهبرد جامع با اهداف مشخص، برای استفاده از نیرو‌های نظامی از کنگره تاییدیه می گرفت.»

«تیم کین» سناتور دموکرات نیز در یک پیام توئیتری اقدام نظامی ترامپ علیه سوریه را «غیرقانونی» خواند. وی اظهار داشت: «تصمیم ترامپ برای آغاز حمله نظامی علیه سوریه بدون اخذ تایید کنگره غیرقانونی است. ما باید اعطای چک سفید امضا به رئیس جمهور برای آغاز جنگ را متوقف کنیم. امروز سوریه هدف قرار گرفته است؛ اما چه تضمینی وجود دارد که وی در آینده ایران یا کره شمالی را هدف قرار ندهد؟»

«باب کیسی» سناتور ایالت «پنسیلوانیا» نیز گفت:«اگر دولت قصد ادامه اقدامات نظامی خود علیه سوریه را دارد، باید از کنگره مجوز بگیرد.»

«اریک اسالووال» نماینده کالیفرنیا نیز در توئیتی در این خصوص نوشت: «ما نمی‌ توانیم به یک رئیس جمهور بیمار اجازه دهیم به طور یک جانبه آمریکا را وارد جنگ کند. ترامپ به کنگره بیا و مدت زمان حمله نظامی به سوریه و محدوده‌ هایی را که این حمله در بر می‌ گیرد، اعلام کن.»

«جاستین اماش» نماینده ایالت «میشیگان» نیز گفت: «این حملات تجاوزگرانه علیه سوریه غیرعقلانی، غیرقانونی و در مغایرت با قانون اساسی آمریکا است.»

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.