از دهه 40 میلادی تاکنون، هیچ مشاور امنیت ملی در کاخ سفید با مجموعه ای چنین فوری، متعدد و گیج کننده از چالش ها روبرو نبوده است که تازه وارد این پست در هفته جاری، با آنها روبروست.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، با آغاز به کار جان بولتون به عنوان مشاور امنیتی رئیس جمهور آمریکا در هفته جاری، نگرانی‌ ها در مورد سیاست خارجی آمریکا از جمله پیرامون سوریه و آینده برجام شدت یافته است. بولتون از مخالفان سرسخت توافق ‌هسته‌ ای با ایران و از حامیان اقدام نظامی علیه سوریه است.

این در حالی است که آغاز به کار بولتون همزمان شده با حمله شیمیایی ادعایی در سوریه، و بزرگ ترین سوال این است که ترکیب دیدگاه های تند او در استفاده از قدرت نظامی آمریکا با غرایز تندخویانه ترامپ به چه نتیجه ای می رسد؟

 

920x920

 

در این گزارش، زندگی نامه و سوابق این فرد ضد ایرانی و جنگ طلب که به تازگی به تیم امنیتی ترامپ وارد شده را مرور می کنیم:

زندگینامه

او در 20 نوامبر 1948 در شهر «بالتیمور» در ایالت «مریلند» به دنیا آمد. مادر او، «کلارا» خانه دار، و پدرش «ادوارد جکسون بولتون» یک آتش نشان بود.

جان بولتون در محله کارگرنشین «بلندی های ییل» بزرگ شد و در مدرسه «مک دونوگ» در مریلند بورسیه گرفت و در سال 1966 فارغ التحصیل شد.

 

3

 

او لیسانس خود را در رشته هنر در سال 1970 از دانشگاه ییل گرفت و از دانشکده حقوق همان‌ جا در سال 1974 مدرک دکترا دریافت کرد. او عضو اتحادیه سیاسی ییل بود.

آغاز به کار

او از 1974 تا 1981 دستیار حقوقی وکالتخانه «کاوینگتون و برلینگ» بود. پس از اتمام تحصیلات، به تبلیغات «جیمز بیکر» برای تصدی سمت دادستان کل تگزاس پیوست.

 

bolton-promo

 

بعدها به کمک بیکر که سرانجام وزیر خارجه آمریکا شد، به دولت‌ های «رونالد ریگان» و «جورج بوش پدر» راه یافت؛ و در چندین سمت مشغول به کار شد:

- معاون امور سازمان‌ های بین‌ المللی در وزارت خارجه (1993-1989)

- معاون دادستان کل در وزارت دادگستری (1989-1985)

- معاون اداره توسعه بین‌ المللی (1983-1981)

وی همچنین یکی از امضا کنندگان نامه 26 ژانویه 1998 با عنوان پروژه قرن جدید آمریکا بود.

معاون وزیر خارجه

بولتون از 11 مه 2001 به عنوان معاون وزیر خارجه در امور کنترل تسلیحات و امور امنیت بین‌ المللی کار کرد. او در این سمت مسئول پیشگیری از اشاعه سلاح‌ های کشتار جمعی بود.

 

5

 

بولتون همچنین با کشورهای بسیاری برای امضای توافقنامه ای مذاکره می‌ کرد که آمریکایی ها را از محاکمه توسط این دادگاه که از سوی آمریکا به رسمیت شناخته نمی‌ شود، معاف می‌ کرد. بولتون گفت کنار ماندن از دیوان بین‌ المللی کیفری شادترین لحظه فعالیت سیاسی ش تا آن زمان بوده‌ است.

 

7

 

جان بولتون سیاستمداران آمریکایی از جمله جورج بوش را متقاعد کرده بود که ایران را در سخنرانی خود «محور شرارت» لقب دهد. به گفته «جک استرا»، این مسئله به دلیل گرایش بسیار زیاد جان بولتون به اقدام نظامی علیه ایران بود.[۲۱] جک استرا به همین دلیل به دولت بوش اصرار کرده بود که به جان بولتون اجازه ندهند در مذاکرات دخالت کند.

نماینده دائم در سازمان ملل

بولتون در 7 مارس 2005 از سوی  «جرج دبلیو بوش» رئیس‌ جمهور وقت به عنوان سفیر آمریکا در سازمان ملل نامزد شد. او در بازه تعطیلی تابستانی کنگره در 1 اوت 2005 به این سمت منصوب شد. نامزدی بولتون با حمایت شدید جمهوری خواهان و مخالفت شدید دموکرات‌ ها مواجه شد.

 

00

 

او از اوت 2005 تا ژانویه 2007 در این سمت مشغول به کار بود. وی در دسامبر 2006 و به دنبال انتقادهای مکرر دیپلمات‌ ها و سناتورهای آمریکا، از سمت خود استعفا داد و در ژانویه 2007 کنار رفت.

بازگشت به موسسه امریکن اینترپرایز

بولتون پس از ترک دولت جرج دبلیو بوش، به عنوان عضو پیوسته ارشد پژوهشی سیاست عمومی به موسسه امریکن اینترپرایز برگشت. بولتون در دوره حضور در این موسسه محافظه کار، علیه امتیاز دادن به کره شمالی در عوض پایان یافتن برنامه جنگ‌ افزار هسته‌ ای اش صحبت کرد.

 

maxresdefault

 

او گفت این سیاست دیگران را تشویق خواهد کرد مقررات عدم اشاعه هسته‌ ای را نقض کنند تا بتوانند «برای رعایت مقرراتی که پیشتر پذیرفته بودند، امتیاز بگیرند.»

سمت در دولت ترامپ

دونالد ترامپ زمانی که در حال رقابت در انتخابات ریاست‌ جمهوری نوامبر 2016 بود در مصاحبه ای از بولتون به عنوان گزینه ای احتمالی برای وزیر خارجه آمریکا یاد کرد. چندین دستیار ترامپ ادعا می‌ کنند عدم انتخاب بولتون تا حدی به خاطر نارضایتی ترامپ از سبیل بولتون بوده‌ است!

 

2

 

بولتون حامی نظریه‌ هایی در خصوص سلامتی «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه اسبق آمریکا و دستیار او «هما عابدین» است، و در دسامبر 2016 اعلام کرد که نتیجه‌ گیری جامعه اطلاعاتی آمریکا که هکرهای روس برای کمک به انتخاب ترامپ در سال 2016 مداخله کرده‌ اند ممکن است یک عملیات «پرچم دروغین» بوده باشد.

مشاور امنیت ملی

نیویورک تایمز در 22 مارس 2018 گزارش داد که جان بولتون جایگزین «هربرت مک مستر» مشاور امنیت ملی خواهد شد. ترامپ در 22 مارس در توئیتی این انتصاب را تایید کرد.

 

4A74189D00000578-5533961-image-a-71_1521758525846

 

نیویورک تایمز نوشت «ارتقاء بولتون به همراه خروج «رکس تیلرسون» و مک مستر به این معناست که تیم سیاست خارجی ترامپ اکنون «رادیکال‌ ترین تیم سیاست خارجی تهاجمی» است که در تاریخ مدرن پیرامون رئیس‌ جمهور آمریکا حضور داشته‌ است.»

مواضع سیاسی

ایران و کره شمالی

بولتون حامی اقدام نظامی علیه کره شمالی و ایران است و معتقد است که توافق هسته‌ ای با ایران فاقد ارزش است. بولتون در ماه مارس سال 2015 و چند ماه پیش از توافق هسته‌ ای با ایران، در مطلبی در روزنامه نیویورک تایمز ادعا کرد که فقط اقدام نظامی می‌ تواند موثر باشد. به دلیل این دیدگاه هایش، او را «شاهین جنگ» نام نهاده اند.

 

IMG_20180328_202236458-01

 

بولتون معتقد است کره شمالی و برنامه هسته‌ ای و موشکی این کشور یک تهدید قریب‌ الوقوع علیه آمریکا است. وی نظر کسانی را که معتقدند هنوز برای استفاده از روش‌ های دیپلماتیک و مذاکره فرصت هست، رد می‌ کند. این در حالی است که گفته می شود قرار است همین ماه میان ترامپ و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی مذاکراتی صورت گیرد.

 

6

 

رژیم صهیونیستی

بولتون همچنین در مسائل خاورمیانه، جنگ طلبی خستگی‌ناپذیر و بسیار صریح بوده است و همواره در صدد بوده که با سیاست‌ های جنگ‌ طلبانه، امنیت نظامی رژیم صهیونیستی را حفظ کند. او از اواسط دهه 90 با تعدادی از تشکیلات محافظه‌ کار و نیز گروه‌ های فشار یهودی ارتباط تنگاتنگی داشت. این گروه‌ ها غالبا با حزب لیکود، یکی از احزاب دست راستی رژیم صهیونیستی که شامل موسساتی نظیر موسسه امریکن اینترپرایز، پروژه قرن آمریکایی جدید، موسسه یهودی امور امنیت ملی و کمیته صلح و امنیت در خلیج فارس، می‌ شود، ارتباطی تنگاتنگ دارند.

 

AP_458196658450-e1521763135543-640x400

 

در سازمان ملل، بولتون همواره سعی می‌ کرد که مذاکرات را به نفع رژیم صهیونیستی تمام کند. در اکتبر 2004، هنگامی که برای پایان دادن به حملات نظامی رژیم صهیونیستی در شمال غزه تقاضای رای‌ گیری شد، بولتون آن را وتو کرد. وی در ژوئیه 2006 نقش رهبری مخالفان طرح پیشنهادی شورای امنیت سازمان ملل، مبنی بر پایان دادن به حملات نظامی و به کار گیری نامتناسب قدرت در نوار غزه را بازی می‌ کرد.

روسیه

بولتون دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را یک اقدام واقعی جنگی دانست که واشنگتن هرگز نباید آن را تحمل کند.

ایران

جان بولتون برای ایرانی‌ ها هم چهره آشنایی است. او مواضع بسیار تندی علیه این کشور دارد و بارها خواستار حمله نظامی به ایران نیز شده است.

 

000

 

سال گذشته «بولتون» طرحی چهار بندی برای خارج کردن آمریکا از برجام پیشنهاد کرد که با آنکه سمتی نداشت و به گفته خودش دسترسی‌ هایش به ترامپ هم محدود شده بود، با واکنش‌ های گسترده‌ ای رو برو شد.

البته مشاور جدید ترامپ در آخرین مصاحبه‌ اش با شبکه فاکس نیوز اظهار داشت که موضع‌ گیری‌ هایش در زمینه‌ های گوناگون مربوط به گذشته بوده و در آینده به عنوان مشاور رئیس جمهور باید اطمینان حاصل کند که دونالد ترامپ برای تامین امنیت ملی از تمامی گزینه‌ ها برخوردار است.

زندگی شخصی

جان بولتون در سال 1972 با «کریستین» ازدواج کرد، وی پس از 11 سال زندگی مشترک از کریستین طلاق گرفت. بولتون از کریستین هیچ بچه ای ندارد.

وی پس از آن با «گرچن اسمیت بولتون» ازدواج کرد. گرچن اسمیت فارغ‌ التحصیل کالج «ولزلی» و دانشگاه نیویورک است؛ که گواهی نامه مدرسه «وارتون» دانشگاه پنسیلوانیا را نیز دارد. گرچن در حال حاضر به عنوان یک برنامه‌ ریز مالی معتبر در شرکت »مشاوران آکسا» کار می‌ کند.

 

Hon-AmbassadorJohn-Bolton-a

AliceKandell_-HE-Amb-Vassil

 

گرچن و جان بولتون در شهر «بتسدا» در مریلند زندگی می‌ کنند و یک دختر بنام «جنیفر سارا» دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.