توهین نژادپرستانه اخیر ترامپ با سالگرد رهبر جنبش مدنی سیاه پوستان آمریکا همزمان شده است. ترامپ تقریبا به تمامی آفریقایی ها توهین کرده و بسیاری از آمریکایی ها را به سمت این دیدگاه کشانده که کشورشان نژادپرست است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه واشنگتن تایمز آمریکا در گزارشی در مورد اظهارات نژادپرستانه اخیر ترامپ نوشت: اولین بزرگداشت «مارتین لوتر کینگ» در دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» در جریان فشار نژادپرستانه ای که خود ترامپ ایجاد کرد نزدیک است.

در همان هفته ای که قرار است مراسم یادبود لوتر کینگ برگزار شود، ترامپ تقریبا به تمامی اعراب آفریقایی توهین کرد و بسیاری از آمریکایی ها را به سمت این دیدگاه کشاند که کشورشان نژادپرست است.

به ویژه برای آفریقایی - آمریکایی ها، این آخرین توهین از سوی ترامپ چیزی شبیه به شلاق خوردن است. در حالی که یک سال پیش، «باراک اوباما» رئیس جمهور پیشین آمریکا آخرین بزرگداشت مارتین لوتر کینگ را در دوره ریاست جمهوری خود برگزار کرد، در حال حاضر جانشین او بحران نژادی را در این کشور به راه انداخته که در بیش از یک نسل گذشته در این کشور به سختی دیده شده است.

 

c6cee25144ffb5e6116f28f79ab4e5a7_L

 

طی مبارزات انتخاباتی سال 2016، ترامپ نژادپرست بودن خود را رد کرده بود. بعضی از اقدامات او برای برگزاری مراسم امسال مارتین لوتر کینگ به نظر می رسد تلاشی برای نشان دادن همین ادعا باشد.

او این ریاکاری را هفته گذشته با امضای دستوری مبنی بر تبدیل مکان تاریخی نزدیک محل تولد کینگ در شهر «آتلانتا» به یک پارک ملی، آغاز کرد. در پایان هفته نیز ترامپ در حضور برخی از اعضای خانواده مارتین لوتر کینگ از جمله برادر زاده وی درباره ضرورت مقابله با نژادپرستی ‌سخن گفت.

اما در این میان، یک روز رئیس جمهور در نشست کاخ سفید که در مورد سیاست مهاجرت برگزار می شد، بسیاری از کشورهای آفریقایی را به «چاله مستراح» تشبیه کرد، در حالی که گفت ترجیح می دهد از مهاجران نروژ که ملتی سفید پوست دارد، مهاجر بپذیرد.

این نوع از چیزهاست که باعث می شود فعالان، رهبران و دانشمندان مذهبی بگویند که ریاست جمهوری ترامپ در تعارض مستقیم با میراث لوترکینگ است، که در 4 آوریل 1968 در مسیر بهبود جامعه آمریکایی ترور شد.

«برنیس کینگ» دختر مارتین لوتر کینگ سخنران اصلی در مراسم بزرگداشت پدرش در کلیسای  آتلانتا خواهد بود. همانطور که در میان اکثر روسای جمهور آمریکا رایج است، انتظار نمی رود ترامپ در این مراسم حضور داشته باشد، اما برنیس امیدوار است که او حداقل این مراسم را ببیند.

 

1515873047370

 

برنیس کینگ در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت: «این چیزی است که من می خواهم رئیس جمهور ترامپ انجام دهد: از توئیتر خود استفاده نامناسب انجام ندهد. اگر او این کار را بکند، من افتخار می کنم که رئیس جمهورمان کارهایی که توهین آمیز  است انجام نمی دهد و به این ترتیب به لوتر کینگ ارج می نهد.»

 نخستین سال ریاست جمهوری ترامپ با اختلافات نژادی همراه شده است.  ترامپ در ماه فوریه با به رسمیت شناختن «ماه سیاه‌پوستان آمریکا» گفت «فردریک داگلاس» (روزنامه‌نگار، دیپلمات و نویسنده آمریکایی که یکی از رهبران بزرگ جنبش ضد برده‌داری بود) نمونه‌ فردی است که فعالیت‌های شگفت‌ انگیزی انجام داده و تا جایی که من می‌ بینم هر روز بیشتر و بیشتر در میان مردم شناخته می‌ شود.» ترامپ سخنانش را به شکلی گفت که گویا او هنوز زنده است! او بازیکنان فوتبال را که به نژادپرستی سیستماتیک اعتراض داشتند، «حرامزاده» خواند و گفت آنها باید به دلیل بی احترامی به سرود ملی مجازات شوند.

در طول سخنرانی برای رهبران آفریقایی در پاییز گذشته، او هنگام صحبت کردن در مورد نامیبیا، به کشوری به نام «نامبیا» که اصلا وجود ندارد، اشاره کرد. در ژوئن او گفت مهاجران نیجریایی پس از آمدن به آمریکا، دیگر هیچگاه به «آلونک های» خود باز نمی گردند.

«مارتین لوتر کینگ 3» پسر کینگ چهار روز قبل از شروع به کار ترامپ، با او دیدار کرد. او در مورد اهمیت دادن به رای دهندگان اقلیت به او هشدار داد.

 

download

 

رهبران حقوق شهروندی روز جمعه گفتند، چنین اظهارات نژادپرستانه ای از سوی ترامپ حرف های جدیدی نیست، اما تازه ترین و درخشان ترین شواهد از دیدگاه های نژادپرستانه ترامپ را نشان می دهند و اینکه رهبران کنگره و آمریکایی ها دیگر تعصب و بیگانه ستیزی او را نادیده نمی گیرند.

«رافائل وارناک» کشیش کلیسایی که کینگ در هشت سال آخر زندگی اش در آنجا موعظه می کرد، گفت: «دوران ترامپ یک حمله مستقیم به میراث دکتر کینگ است. گفت و گو درباره اینکه ما به عنوان آمریکایی ها چه کسانی هستیم، تغییر کرده و به نوعی بیگانه ستیزی بی رحمانه تبدیل شده اند که صحبت در مورد مسائلی که بر همه آمریکایی ها تاثیر می گذارد را دشوار کرده است.»

«کُری بوکر» سناتور ایالت «نیوجرسی»  که در مراسم مارتین لوتر کینگ حضور خواهد داشت، گفت: «روح من در طول ریاست جمهوری ترامپ آزرده شده است.»

اما بوکر، یکی از دو سناتور سیاهپوست، گفت: منتقدان ترامپ باید علیه سیاست های او بسیج شوند وگرنه در معرض آسیب و خشم او قرار گیرند. مشکل امروزی سخنان رکیک و اقدامات خشونت آمیز افراد بد نیست، بلکه سکوت و بی عدالتی افراد خوب است.»

در جریان جنبش حقوق مدنی، کینگ به طور مستقیم با مشکلات نژادپرستی روبرو شد و جنبشی را رهبری کرد که دولت آمریکا را مجبور به پایان دادن به شکاف های قانونی کرد. او سال آخر زندگی خود را صرف محکوم کردن «سه گانه»: نژادپرستی، فقر و جنگ کرد.

برنیس کینگ که به عنوان مدیر اجرایی بنیاد کینگ مشغول به کار است، گفت که درس دوری از خشونت، تمرکز بر شکست دادن بی عدالتی است، نه شکست دادن افراد. او گفت که زندگی و کار پدرش باید در لحظات فعلی، یعنی جایی که نژادپرستی بازگشته است، اعمال شود.

برنیس کینگ گفت: «انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور فرصتی برای آمریکاست تا خود را اصلاح کند.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.