دولت آینده ایتالیا اولین دولت ساختارستیز است که در این کشور و حتی در منطقه غرب اروپا روی کار خواهد آمد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، فایننشال تایمز گزارش داد حزب راست افراطی «لیگ» و جنبش 5 ستاره در ایتالیا بر سر نام نخست وزیر و برنامه دولت ائتلافی آینده به توافق دست یافتند.

به این ترتیب دو حزب سیاسی ساختار ستیز و اروپا گریز جنبش 5 ستاره" و لیگ برای به دست گرفتن قدرت در ایتالیا آماده می شوند.

«لوئیجی دی مایو» رهبر جنبش 5 ستاره به دفتر رئیس جمهور این کشور اطلاع داده است که وی و «ماتئو سالوینی» رهبر حزب لیگ آماده تشکیل دولت و اعلام نام نخست وزیر آینده هستند. رهبران دو حزب ساختار ستیز ایتالیا طی دو روز گذشته در شهر میلان با یکدیگر بر سر برنامه دولت آینده و نامزد سمت نخست وزیری مذاکره داشتند.

نامزد نخست وزیری ایتالیا با تأیید رئیس جمهوری این کشور مامور تشکیل دولت آینده خواهد شد. بنا به اعلام لوئیجی دی مایو نخست وزیر آینده ایتالیا یک چهره سیاسی خواهد بود.

قرار است لوئیجی دی مایو 31 ساله و ماتئو سالوینی 45 ساله روز دوشنبه پیش از دیدار با «سرجیو ماتارلا» رئیس جمهور در کاخ ریاست جمهوری ایتالیا در رم با یکدیگر ملاقات کنند.​

بنا به گزارش برخی رسانه های ایتالیا، نامزد مورد توافق دو حزب ساختارستیز این کشور فردی خارج از این دو حزب پوپولیسیت است. حزب راست افراطی لیگ، سیاست های ضد مهاجرتی دارد و جنبش 5 ستاره منتقد جدی سیاست های اتحادیه اروپا است. ​نخست وزیر جدید ایتالیا باید ابتدا به تایید سرجیو ماتارلا برسد. انتظار می رود انتصاب نخست وزیر جدید امروز یا فردا صورت گیرد.

دی مایو روز یکشنبه در شهر «میلان» اعلام کرد نخست وزیر جدید ایتالیا یک سیاستمدار خواهد بود نه یک تکنسین. 

یکی از نمایندگان جنبش 5 ستاره ایتالیا اعلام کرد لوئیجی دی مایو مایل است خودش اطلاعات مربوط به برنامه آتی دولت و نام رئیس دولت جدید را به رئیس جمهور اعلام کند.

طبق گزارش رسانه های ایتالیا، انتظار می رود نامزد تصدی سمت نخست وزیری ایتالیا «فرد ثالثی» باشد که نه به جنبش 5 ستاره و نه به حزب لیگ تعلق نداشته باشد. همچنین طبق اعلام این منابع، پیش بینی می شود نخست وزیر آتی ایتالیا فردی باشد که در عرصه بین المللی از اعتبار لازم برخوردار باشد و توانایی آن را داشته باشد که سازگاری لازم را میان لحن اروپاگریز دستگاه اجرایی آتی ایتالیا و سیاست های بروکسل به وجود آورد.

70 روز از انتخابات پارلمانی ایتالیا می گذرد. در این انتخابات هیچ جناحی نتوانست در پارلمان اکثریت قطعی آراء را به دست آورد. اما رهبران دو حزب جنبش 5 ستاره و لیگ در رایزنی های اخیر خود به اتفاق نظرهایی دست یافته اند تا اولین دولت ساختارستیز را در ایتالیا و حتی غرب اروپا تشکیل دهند.

رئیس جمهور ایتالیا دو هفته پیش تصمیم گرفت برای تشکیل یک دولت ائتلافی رایزنی های جدیدی انجام دهد. در آن زمان لوئیجی دی مایو در پاسخ به سوالی درباره ضرورت تغییر سیستم انتخاباتی ایتالیا پیش از فراخواندن شهروندان به پای صندوق های رای تاکید کرد این کار غیرممکن است چرا که به گفته وی احزاب سیاسی ایتالیا باید برای این کار سال ها وقت صرف کنند.

همچنین رئیس جمهور ایتالیا امکان برگزاری انتخابات را مطابق با درخواست جنبش 5 ستاره در ماه ژوئن منتفی دانست و مخالفت خود را با تشکیل یک دولت جدید به منظور تصویب بودجه سال 2019 پیش از دسامبر آینده اعلام کرد. 

در هر صورت تردیدی نیست که دولت آینده ایتالیا اولین دولت ساختارستیز است که در این کشور و حتی در منطقه غرب اروپا روی کار خواهد آمد.

طبق قانون اساسی ایتالیا وزرای دولت این کشور توسط رئیس جمهور اما طبق پیشنهاد نخست وزیر منصوب می شوند. در ایتالیا رویه معمول این است که نخست وزیر منصوب ابتدا مسئولیت پیشنهادی با کمی تردید و ملاحظه قبول می کند اما پس از رایزنی های گسترده به منظور تشکیل کابینه، به کاخ ریاست جمهوری می رود تا به طور رسمی به سمت نخست وزیری منصوب شود.

مسئولان جنبش 5 ستاره و حزب لیگ پس از بررسی دقیق مسائل مختلفی در نهایت بر ضرورت اصلاح قانون بازنشستگی و عقب انداختن تدریجی سن بازنشستگی به اتفاق نظر دست یافتند. سن بازنشستگی در ایتالیا در حال حاضر 66 سال و 7 ماه است اما قرار است در سال 2019 به 67 سال برسد.

اما مهم ترین و البته حساس ترین مسئله فعلی برای تشکیل دولت جدید ایتالیا، مسئله مهاجرت است چرا که مسئولان حزب لیگ رویکرد بسیار سختگیرانه ای در این زمینه دارند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.