رهبران اروپایی با نگرانی تحولات مربوط به انتخابات امروز در ایتالیا و احتمال پیروزی پوپولیست های دیگری را در این قاره دنبال می کنند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه دیلی تلگراف گزارش داد: انتخابات پارلمانی ایتالیا در حوزه های رای گیری این کشور در حالی آغاز شده است که در سال‌ های اخیر رشد احزاب پوپولیست و گروه‌ های ضد مهاجرت در اروپا سبب ایجاد نگرانی هایی برای رهبران اروپا شده است.

رای گیری این دوره پارلمان (هجدهمین پارلمان) برای اولین بار از طریق سیستمی برگزار می شود که ترکیبی از سیستم اکثریتی و تناسبی است. بر اساس این سیستم، حدود 35 درصد از کرسی های مجلس نمایندگان به حزبی تعلق می گیرد که اکثریت مطلق را کسب کند و بقیه کرسی ها، به نسبت آرا بین احزاب دیگر تقسیم می شود. به این ترتیب طبق برآورد کارشناسان، نخست وزیر از حزبی انتخاب خواهد شد که در دور اول 40 درصد کل آرا را کسب کند

این انتخابات در حالی آغاز می‌ شود که ائتلاف «سیلویو برلوسکونی» و راست‌ گرایان افراطی، عوام‌ گرایان و چپ‌ میانه رقیبان اصلی آن هستند.

برلوسکونی رهبر حزب «به پیش ایتالیا» تا سال آینده به دلیل فرار مالیاتی، پرداخت رشوه و رابطه جنسی غیرقانونی نمی‌ تواند سمت نخست‌ وزیری را در اختیار بگیرد. او که تا کنون چهار بار نخست‌ وزیر ایتالیا بوده، از نخست‌ وزیری «آنتونیو تاجانی» رئیس پارلمان اروپا حمایت کرده است.

ائتلاف سیلویو برلوسکونی، با حزب دست‌ راستی و تندروی «لیگا نورد» (که سابقا لیگ شمال نامیده می شد) و دو حزب کوچک‌ تر، در حال حاضر جایگاه اولیه نظرسنجی‌ ها را به خود اختصاص داده‌‌ اند. با این حال هنوز نشانه‌ ای از این‌ که این ائتلاف بتواند دست‌ کم 40 درصد آرای لازم برای تشکیل دولت را کسب کند، دیده نمی‌ شود.

اگر هیچ‌ یک از احزاب نتوانند به حد نصاب برای تشکیل دولت برسند و قادر به ائتلاف با احزاب و گروه‌ های دیگر نباشند، رئیس‌ جمهور ایتالیا می‌ تواند دستور تشکیل یک دولت موقت و برگزاری دوباره انتخابات را صادر کند.

ایتالیا در سال های اخیر شاهد افزایش محبوبیت احزاب افراطی دست راستی بوده است و احتمال قوی وجود دارد که جریان راست در انتخابات پیش رو نفوذ بیشتری کسب کند که در این صورت این کشور شاهد حضور بیشتر دیدگاه های راست افراطی در سطح ملی خواهد بود.

رهبران اروپایی با نگرانی تحولات مربوط به این انتخابات را دنبال می کنند. در سال‌ های اخیر رشد احزاب پوپولیست و گروه‌ های ضد مهاجرت در اروپا موجب بروز نگرانی هایی برای رهبران اروپا شده است: از افزایش طرفداران «مارین لوپن» رهبر جبهه ملی فرانسه گرفته، تا پیروزی حزب «جایگزین برای آلمان».

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.