رهبران سه کشور اروپایی ضمن تاکید مجدد بر پایبندی خود به برجام، تلاش های خود را برای حفظ آن تشدید کرده اند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد: با نزدیک شدن به روز 12 مه (22 اردیبهشت) که مهلت مقرر اعلام نظر آمریکا درباره توافق هسته‌ ای با ایران است، تلاش‌ های دیپلماتیک کشورهای طرف قرارداد برجام شدت گرفته است.

بر همین اساس «ترزا می» نخست‌ وزیر انگلیس تلفنی و جداگانه با «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه صحبت کرد.

روز یکشنبه «اشتفان زایبرت» سخنگوی صدراعظم آلمان هم اعلام کرد که آنگلا مرکل با رهبران انگلیس و فرانسه تماس تلفنی داشته است. به گفته زایبرت، «ترزا می» در تماس تلفنی روز یکشنبه با مرکل تاکید کرده است که خواهان ادامه برجام است اما به موضوعاتی که رئیس جمهور آمریکا اشاره کرده نیز اهمیت می‌ دهد. نخست‌ وزیر انگلیس خواستار مذاکره با ایران بر سر برنامه موشکی این کشور و همچنین نقش ایران در سوریه، عراق و یمن است.

روز شنبه مرکل با «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه نیز تماس تلفنی داشته است. به گفته زایبرت، دو سیاستمدار بر موضع پیشین خود، یعنی پایبندی به برجام تاکید ورزیده‌ اند.

سران انگلیس، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ ای مشترک اعلام کرده‌ اند(مدعی شدند) که توافق هسته‌ ای فعلی با ایران بهترین راه متوقف کردن این کشور از دستیابی به تسلیحات هسته‌ای است اما در عین حال باید توافقی تکمیلی هم به بحث گذاشته شود.

سه کشور اروپایی طرف توافق هسته‌ای، ضمن پیشتیبانی از برجام تاکید کرده‌ اند مواردی وجود دارد که در توافق هسته‌ ای با ایران به آنها پرداخته نشده و لازم است درباره‌ اش تصمیم‌ گیری شود؛ از جمله برنامه موشکی ایران.

پیشتر محافل دیپلماتیک آلمان خبر داده بودند که این سه کشور  در تلاش‌ اند تا ترامپ را برای تمدید لغو تحریم‌ ها علیه ایران در روز 12 مه متقاعد کنند. 

از قرار معلوم آلمان، فرانسه و انگلیس به توافقی کلی با آمریکا دست‌ یافته‌‌ اند که جزئیات آن هنوز قطعی نیست. سه کشور اروپایی می‌ خواهند اصل برجام دست ‌نخورده باقی بماند، اما برخی از تبصره‌ های آن دوباره تعریف شود. 

سران فرانسه، انگلیس و آلمان که بر خلاف دونالد ترامپ موافق حفظ برجام هستند، تلاش دارند تا با حفظ این توافق برای نگرانی‌ های مورد نظر آمریکا هم چاره‌ ای بیندیشند؛ کشوری که نظرش در بقای برجام یا از بین رفتن آن نقش تعیین کننده ای دارد.

ترامپ اعلام کرده که اگر برای برنامه موشکی ایران و حضور نظامی این کشور در خاورمیانه راه حلی پیدا نشود، از برجام خارج خواهد شد.

​ترامپ روز 24 آوریل پس از دیدار با ماکرون گفته بود: «با رئیس جمهور فرانسه بر سر ممانعت از دسترسی  ایران به سلاح هسته ای توافق کرده‌ ایم و از همه ابزارها در این راه استفاده می‌ کنیم.»

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز آمریکا گفت که ترامپ هنوز تصمیمی نگرفته است.

او گفت: «مسلما دونالد ترامپ درباره توافق حرف‌ های بسیار منفی زده که حکایت از آن دارد که گام‌ های اروپا نگرانی‌ ها را برطرف نمی‌ کند؛ ولی احتمال دارد بتوانیم در گفت و گو با متحدان اروپایی احتمال های دیگری پیدا کنیم.»

ایران پیشتر هر نوع پیشنهاد تازه برای اضافه شدن بر برجام را رد کرده‌ اند و «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران هم در واکنش به موارد مطرح شده توسط ماکرون گفته است: «یک جمله به برجام اضافه یا کم نخواهد شد.»

همزمان کاخ الیزه می گوید حسن روحانی و امانوئل ماکرون در تماسی تلفنی در روز یکشنبه موافقت کرده اند در هفته های آینده برای حفظ برجام همکاری کنند.

 
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.